fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנחם פנטלקה מנתניה – מנהל עם אג'נדה

ייסד וניהל את ש"י עגנון מאז פרש עוסק בליווי בתי ספר במגזר הבדואי. וגם ישן טוב.
מנחם פנטלקה בטיול באיסלנד

אם תשאלו את מנחם פנטלקה מי שייסד וניהל במשך למעלה מ- 20 שנים את בית הספר התיכון המקיף ש"י עגנון איך נראים החיים אחרי הפרישה הוא יגיד לכם שעכשו הוא ישן הרבה יותר טוב.

פנטלקה, 66 נשוי, אב לשלושה וסב לחמישה, יליד נתניה, בוגר מוסדות החינוך  איתמר ותיכון טשרניחובסקי בנתניה גר מזה למעלה מעשר שנים בפרדסיה.

בשנת 1995 אחרי שניהל את בית הספר שורשים הוא ייסד את ש"י עגנון וניהל שם כמנכ"ל את חטיבת הביניים והחטיבה העליונה. לפני שנה פרש אבל ממשיך בעבודת החינוך שלו במגזר הבדואי שם הוא מלווה בתי ספר בכסייפה ובלקייה, עושה שימוש בנסיונו הרב לקדם את בתי הספר במגזר הבדוואי. "אני כבר רואה תוצאות כשהגעתי לפני שנה אחוז הזכאים לבגרות היה 32 אחוזים ועכשיו הם עלו ל-58 אחוזים. אני נוסע לשם ארבע פעמים בשבוע וחש התרוממות רוח, שאני נוגע באנשים ותורם תרומה ייחודית לקידומם. אני בטוח שברגע שאני מכפיל את כמות הזכאים לבגרות אני פותח פתח מדהים לשיפור גדול בחברה הבדואית בכך שכל תלמיד כזה יגיע בבוא היום למכללה או לאוניברסיטה". פנטלקה חושב שתוך שלוש שנים אפשר יהיה לראות שינוי ברמת ההשכלה של צעירי המגזר מה שישפיע מבחינה כלכלית וחברתית על החברה הבדואית בכלל.

איך נראה בית ספר במגזר הבדואי?

"מבנית, ממש כמו בנתניה. אך בניגוד לתלמידים היהודים לתלמידים הבדואים יש נימוסים טובים יותר, התנהגות משובחת, כבוד בין התלמידים לבין עצמם ולמורים כמובן וצניעות מופלאה. בתי הספר מעורבים אבל בכיתה בנים יושבים ליד בנים ובנות ליד בנות. החברה היא מנומסת, מכבדת ואדיבה. אין ריצה במסדרונות ואין הרמת קול. ובעיקר הרבה מוטיבציה להצליח וזו הגשמת חלומו של כל מחנך. מה שעוד בולט לעין הוא שבתי הספר במרכז ובפריפריה זהים מבנית. הם בנויים יפה ומצוידים דומה, מאורגנים מצוין ולהם יש אפילו יותר תקנים. יש מגוון מגמות. מה שבולט במערכת החינוך במגזר הבדואי הוא שיש בה הרבה יותר גברים. זו תוצאה של הקושי שיש לגברים משכילים למצוא עבודה".

הוא קם כל בוקר עם שיר חדש בלב גם שהוא צריך לנסוע במשך שעתיים לנגב: "אני מרגיש שאני תורם ורואה תוצאות במידי".

לפני שנדבר על בית הספר שי עגנון והחינוך בעיר איך נראים החיים שלך בפנסיה?

"ירדו מעלי מתחים רבים ורק עכשיו אני מבין באיזה לחצים ומתחים חייתי את השנים הללו. בטוח שאיכות החיים שלי נפגעה. האחריות ממורכבות התפקיד הקשו עלי ביום יום אלא שכאשר נמצאים בתוך השרות לא מבינים כמה זה קשה". לאחרונה חזר פנטלקה מטיול ארוך באקוודור וגאלפאגוס. הוא עשה ספארי בטנזניה ועוד. אשתו שמצטרפת אליו מברכת ושמחה שיש להם זמן להיות ביחד ולהקדיש לנכדים".

מנחם והתוכי בשוק במרקש. עכשו יש זמן לטייל

פנטלקה בעל תואר ראשון כפול במדעי החברה וביעוץ מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בייעוץ חינוכי. הוא היה מנכ"ל ומייסד בית הספר ש"י עגנון שבו לומדים היום כ- 1500 תלמידים מהם בערך 600 בחטיבת ביניים וחטיבה עליונה כשלכל חטיבה יש את ההנהלה שלה. המנכ"ל הוא איש החינוך הבכיר ביותר וכל דבר שקורה בבית הספר הוא בתחום האחריות שלו.

"זה אומר שאני אחראי על התחום הפדגוגי, הכספים, כ"א, האחזקה ומנהל ופקוח. הצלחתו של בית הספר נקבעת ותלויה באופיו של המנהל, כלומר כמה הוא מבזר תפקידים וכמה הוא מחזיק אותם לעצמו. החוכמה היא להאציל סמכויות, לשמש דוגמא אישית וליזום חדשנות".

באיזה מצב השארת למחליפה שלך ציפי ידידה את בית הספר?

"בשנים האחרונות שי עגנון הצליח לחצות את קו 80-85 אחוזי הזכאות לבגרות וזה הושג בעיקר על ידי קידום ילדים מתקשים והבאתם לנורמה של בחינות בגרות מחד ומאידך להתאים לכל תלמיד מערכת מתאימה לו לפי האהבות והכישורים שלו. בעגנון היה מגוון אפשרויות בחירה ומגוון מסלולי לימוד, דבר שהגדיל את שביעות הרצון של התלמידים, צמצם את הנשירה והגדיל את אחוזי הזכאות לבגרות. יש לציין עוד שההצלחות לא היו מתאפשרות ללא צוות מורים ועובדים נפלא. בעגנון פועלים מורים מהטובים בארץ! אגב, כשאני פוגש בוגרים, אני שואל אותם מהי תחושתם כלפי ביה"ס. בדרך כלל אני מקבל תשובה מפרגנת, וזו עדות להצלחתנו".

מה השפיע במיוחד על הקידום של בית הספר?

"בעיקר ההליכה לכיוון המדעי, הטכני והאומנויות שגולת הכותרת של אלה היא מגמת הרובוטיקה שהשיגה הישגים ברמה בינלאומית וארצית ונבחרת מבית הספר השיגה הישגים בינלאומיים כמו זכיה במקומות הראשונים בתחרות בארץ ובחו"ל. פתיחת מגמת אומנות ומחול בלי לפגוע במסלול העיוני שבו בלטו מסלול היזמות והדיפלומטיה תרמו המון לשביעות הרצון של התלמידים. ובעיקר ההליכה בקו של חנוך לנער על פי דרכו".

בית הספר עגנון היה בית הספר הראשון והיחיד בעיר שבנה תכנית של חמש יחידות בגרות ביזמות וקיבל עליה אישור משרד החינוך כמקצוע חיצוני מוגבר.

מה עושה בית הספר למניעת נשירת תלמידים?

"המושג נשירה זה לא רלוונטי לבית הספר עגנון. אנחנו ראינו במשימה ובאחריות לקדם ולהלחם על כל תלמיד וקבענו מורה שהיא סגנית מנהל שזה המנדט שלה לטפל בתלמידים האלה".

האם לדעתך יש מקום לבית ספר מקצועי במערכת החינוך בנתניה?

"לא חושב שיש מקום לבתי ספר מיוחדים בכלל בעיקר בגלל הסכנה שירוכזו בהם מצד אחד המתקשים ביותר ומצד שני המחוננים ביותר. אני מאמין שצריך לקיים מערכת חינוך אינטגרטיבית ולא ליצור ארץ גזירה. אני מאמין בקידום תלמידים ובניודם בתוך בית הספר בין רמה לרמה. מוטב שהתלמיד ינוע, אם צריך, בתוך בית הספר מאשר יועבר לבית ספר אחר".

מנחם פנטלקה התלמידה עופרי כהנא וזוכת נובל פרופ עדה יונת צילום באדיבות מכון ויצמן

בוא נדבר על רמת החינוך בנתניה. יש הורים שרוצים להוציא את ילדיהם ממערכת החינוך בעיר לערים שכנות.

 

"אי אפשר להגיד שאין בנתניה בתי ספר ברמה טובה. העובדה שיש בתי ספר בעיר שאחוז הזכאות בהם הוא מעל 90 אחוז ואחרים מעל 80 אחוז מחזקת דברים אלה. בתי הספר בחינוך הממלכתי הם בעלי הישגים גבוהים ותמונת הנשירה בהם מצומצמת דבר שמעיד על רמה גבוה. אם במושגים עירוניים אחוז הזכאות איננו משביע רצון אז יש לבדוק זאת לא באיכות העבודה של בתי ספר ובאחוז הנשירה אלא בפרמטרים אחרים. אין לי את התמונה העירונית כולה כי אני לא מכיר למשל את המערכת של הממלכתי דתי ואת  החינוך העצמאי".

על הרצון של תלמידים לעזוב את מערכת החינוך בנתניה לטובת חינוך ברשויות אחרות אומר פנטלקה: "לי לא היה אף פעם הקושי כמנהל לגייס תלמידים מצטיינים לכיתות המצויינות, להיפך, נאלצתי לא אחת לדחות תלמידים מבעית חוסר מקום. בית הספר עגנון אף קלט תלמידים מאוכזבים ממסגרות מחוץ לנתניה. בעגנון מדובר בכיתות להנדסת תוכנה, רובוטיקה, מחול, אומנות ומקצועות מדעיים נוספים".

עם ראש העיריה. צילום רן אליהו

מה אתה מאחל למערכת החינוך בנתניה לקראת שנת הלימודים?

"להמשיך ולהתפתח, להצליח ולפעול לקידום הנוער בעיר ושבין המסגרות הדתי והחילוני יפעלו לקירוב לבבות".

פנטלקה אף שהוא כבר מחוץ למערכת הוא ממשיך לפרגן לראש העיריה: "מצאתי בראש העיריה מרים פיירברג איכר שהיא אשת חינוך, מבינה בחינוך והוא יקר לה, שותפה מלאה. כל בקשה שתכליתה קידום בית הספר ותלמידיו

 

כמה שאלות קטנות:

מי הדמות שלך להשראה? יאנוש קורצ'אק

מה רצית להיות שתהיה גדול? לעסוק בחינוך

מה ההורים שלך רצו שתהיה גדול? מאושר

אם היית יכול לחזור לגיל 20 מה היית עושה אחרת? אותו הדבר

מה הדבר הכי ספונטני שעשית? אני לא טיפוס ספונטני

איזה ספר אתה קורא עכשו? שינוי ידידותי – רפי יעקובי

מה ההתמחות שלך במטבח? כבש ממולא בדברים טובים

איזו תכנית לא תחמיץ בטלביזיה? חדשות

מה לא תאכל לעולם? חרקים

מה הפינה האהובה עליך בבית? כורסת הטלויזיה

ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה ולדבר איתו? בן גוריון

למה אתה מכור? למשפחה

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות