fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי טובה מאד בשקיפות?

אבל לא מצויינת. ככל שהציבור יהיה שותף למידע המצוי אצל הרשות, כך ניתן יהיה למנוע תופעות של שחיתות ולהימנע מהן. .
השופטת בדימוס נילי ארד בכנס ערים חכמות, צילם ניב קנטור

השבוע בעת שתקציב העיריה עומד להצבעה התפרסם מדד השקיפות של הערים בישראל לשנת 2019 לעומת מדד 2017. נתניה הנמצאת במקום העשירי בין הערים הגדולות כשקבלה ציון טוב מאד עם 89 אחוז שקיפות כאשר המדד הממוצע הוא 91 אחוז באותה רמה שהיתה בשנת 2017.  ערים אחרות בקטגוריה של נתניה כמו חולון וראשון לציון קיבלו ציון מצוין  עם 100 אחוז שקיפות.
נוכח הרמה הגבוהה של שקיפות המדד הורחבו הקטגוריות והקריטריונים הנבחנים באתרים של אותן רשויות שנמדדו ל- 90 קטגוריות בעלות השלכות רוחב משמעותיות בדרישה לשקיפות ולטוהר המידות, ובהן: תכנון ובניה, רישוי עסקים, חברות עירוניות, רכש – חוזים ומכרזים. חלק ניכר מהקריטריונים מעוגן בהוראות הדין בנוגע לפרסום מידע, לרבות דרישות משרד הפנים החלות על הרשויות המקומיות באשר לחובת הפרסום באתרי האינטרנט שלהן.
"כמה כסף נכנס לקופת העיריה מקנסות חניה? אילו סכומים השקיעה הרשות בבניית בריכות ציבוריות? רוב תושבי הערים בישראל יתקשו לשים ידם על מידע כזה", אמרה השופטת השופטת (בדימוס) ארד, נשיאת בית הדין הארצי לעבודה לשעבר כשדיברה השבוע על מדד שקיפות אתרי האינטרנט ברשויות המקומיות בכנס ערים חכמות. ארד, היא יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל (שבי"ל):  "עבור תושבי לוס אנג'לס, המידע זמין במרחק כמה קליקים, בזכות יוזמה של גזבר העיר, רון הלפרין, שהעלה לרשת את תקציב העירייה ועטף אותו בממשק לחיפוש מידע וניתוח נתונים. המאגר הפתוח, הכולל את התנועות בחשבון העיר, מאפשר למצוא תקציבי חינוך, תכנון תחבורה וכיו"ב, לזהות כסף שלא נוצל ולדאוג לניצולו באמצעות נציגי הציבור בעירייה. המידע משרת את התושבים, ובה במידה מעמיד לרשות הספקים מידע על מכרזים ועל תעריפי תשלום. שקיפות בהתנהלות גופים ציבוריים בכלל, וברשויות המקומיות בפרט, אפשרית ואף חיונית", אמרה.
עוד אמרה ארד, כי בכל הנוגע לפעילות השלטון המקומי, שקיפות היא בראש וראשונה הכרה של ראש הרשות, נבחריה, עובדיה והפועלים מטעמה, בחשיבות בשיתוף הציבור במידע אודות פעילותה. "ככל שהציבור יהיה שותף למידע המצוי אצל הרשות, כך ניתן יהיה לבנות תרבות של דיאלוג, למנוע תופעות של שחיתות ולהימנע מהן, ולהרחיק את תופעת ה FAKE NEWS אשר תופסת לה שליטה בחברה וגורמת לערעור יסודותיה".
במדד 2019 הובררה המודעות שגילו ראשי הרשויות לחשיבות השקיפות ולשיתוף המידע: "יש לפעול למינוי ממונה שקיפות קבוע בכל רשות אשר במסגרת פעילותו, ירכז את חובת חופש המידע והמצאתו לציבור ואת שיכלול האתר הווירטואלי והמידע שבו, דרך קבע באופן שהציבור ימצא בו כלי נוסף לקשר עם הרשות ועם השירותים עליהם היא מופקדת." אמרה ארד.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות