fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה יש לו לחפש בגרינלנד?

מוטי סבאג מוביל מטיילים למקומות בהם תופעות טבע נדירות ותרבויות מסקרנות.
מוטי סבאג טיול אחד בשנה לגרנלנד

כבר 26 שנים שמוטי סבאג מטייל ומדריך קבוצות במקומות מרגשים כמו לפלנד, שפיצברגן, גרינלנד, אנטארקטיקה, אפריקה, מרכז ודרום אמריקה, אסיה וההימלאיה, הקוטב הדרומי והצפוני ויש לו גרופיס שמטיילים איתו בכל מקום. בטיולים שלו יש חוויה של שטח, מרגישים את הארצות האלה ברגליים ומתמודדים עם תופעות טבע נדירות ותרבויות מסקרנות. אז תעצמו עיניים, דמיינו את היעד אליו הייתם רוצים לנסוע, וסבאג יתכנן לכם מסלול, בהנחה שיש לכם את התקציב, כמובן.

"כל מי שרוצה לברוח מהחורף הגשום והקר שלנו צריך לתכנן לו מראש טיול לחצי הכדור הדרומי", אומר מוטי סבאג (59) מדריך טיולים ויועץ מסלולי טיולים ברחבי העולם ברשתות: מ.מ.ס.י תיירות וטריפל AAA האמריקאי לאנשים פרטיים ולגופים. כבר 26 שנים הוא מטייל ומדריך ובמהלך שנים אלה הדריך כ- 500 קבוצות מטיילים ישראלים. מה שמייחד את הטיולים של מוטי הוא שהם יוצאים ליעדים גיאוגרפיים אקזוטיים רחוקים כמו: הקטבים הצפוני והדרומי, לפלנד, שפיצברגן, גרינלנד, אנטארקטיקה, אפריקה, מרכז ודרום אמריקה, אסיה וההימלאיה בהם הוא לוקח את מטייליו למקומות אקזוטיים ואינטימיים ויש לו גרופיס שמטיילים איתו לכל מקום.

בחודש פברואר, הוא יוצא במסגרת החברה הגיאוגרפית עם קבוצה לדרום אמריקה: צ'ילה, ארגנטינה וברזיל ל- 25 יום, בדגש על דרך הקרטרה אוסטראל בפטגוניה. מדובר בשילוב טרקים לא קשים, אבל הליכות של כשלוש שעות ביום..

יעד אקזוטי נדיר אליו יצא השנה למשך שבועיים הוא בהוטן. "זו ממלכה קטנה החבוקה בין שתי המעצמות הודו וסין מתחת לטיבט. ממלכה קטנה, בתולית ואינטימית, עם עושר ואושר בודהיסטי. ממלכה שרוצה רק תיירות בורגנית ולא תרמילאים".

מטיילים על כיפת הקרח בגרינלנד

איך יכולים לסנן מטיילים?

"הם מכניסים תיירים שיכולים לשלם כ- 300 דולר ליום. כך הם מבטיחים שייכנסו רק תיירים בעלי יכולות כלכליות. זה מבטיח להם שלא ייכנסו תרמילאים צעירים עם סמים ואלכוהול ובכך מונעים השפעה רעה על הדור הצעיר שלהם. הממלכה הזאת מציבה מכסה של תיירים מערביים בשנה ולא יותר מעשרת אלפים. בנוסף למכסה, המחיר הגבוה לטיול מאורגן של כ- 6000 דולר לשבועיים מביא להם רק תיירות בעלת יכולת של אנשים בדרך כלל יותר מבוגרים".

הטיולים שלך יקרים?

"כן. בעיקר בגלל המרחקים הגדולים והטיסות הארוכות. טיול עומק גיאוגרפי ברמת שירותים גבוהה לדרום אמריקה עולה כעשרת אלפים דולר לתקופה של 25 ימים, וטיול לאנטארקטיקה עולה בין עשרת אלפים לעשרים אלף דולר ל-10-21 ימים, בהתאם לקבינות חדרים בספינה. כמובן שעדיין יש הגבלה בכמות המטיילים ליעדים אלה ובכך לטווח הרחוק לשימור הטבע והאיזון".

בהתאם לאופי הטיולים שלו מוטי יוצא לכתשעה טיולים בשנה. טיולים שיש בהם חוויה של שטח, בעלי חיים, שמרגישים את הארצות האלה ברגליים ומתמודדים עם תופעות טבע נדירות ותרבויות מסקרנות.

כדי להתמחות בטיולים באזורים נדירים, רחוקים, קשים מבחינה אקלימית ומרתקים צריך לאהוב מאוד את הטבע ולצאת בקבוצה שלמשתתפיה יש קווי אופי דומים – דומים למדריך שלהם.

דייג סלמון באלסקה

בגיל 23, בשנת 1984 אחרי השירות הצבאי ומלחמת לבנון יצא מוטי סבאג את קיבוץ מעוז חיים לשנת חופש לטיול של שלושה חודשים בארה"ב עם 2500 דולר. וכך, ללא תכנון, הוא חזר לארץ רק אחרי עשר שנים עם הרפתקאות של מסעות וטיולים ברחבי הגלובוס ואהבה לטיולים, דבר שהשפיע על בחירת הקריירה שלו.

"התוכנית שלי הייתה לחזור בסוף 1984 ללמוד את המכינה במכללת רופין ובהמשך השקייה וחשמלאות. כבר נרשמתי אבל לא חזרתי. נסחפתי לאהבת הטבע והאדם והתגלגלתי בעולם כתרמילאי במקומות אטרקטיביים: טיילתי שנתיים בצפון אמריקה, שנתיים בדרום אמריקה, שנה באפריקה, שנה באסיה במזרח הרחוק ותת היבשת ההודית. ושוב חזרתי לצפון אמריקה, התחלתי עם חצי שנה בניו יורק ואז חצי שנה באלסקה והוואי, שנת טיולים בכל צפון אמריקה, והתמקמות בלוס אנג'לס".

בדיונות של מרוקו. מוטי סבאג

איך מממנים חיים כאלה וטיולים שהם משאת נפשם של צעירים ישראלים?

"באלסקה באי קודיאק עבדתי בדייג סלמון על ספינת קטנה עם צוות של ארבעה אנשים במשך שלושה חודשים. עבודה קשה, מעניינת ומסקרנת שיש תמורה גדולה בצידה. למרות מחלות ים ובחילות תכופות. לאחר עונת הסלמון, עבדתי בבית אריזה ענק לדגים וסרטנים כהכנה לחיתוך ואריזה. יצא שגרתי באוהל בצידי בית האריזה ופעם בגסט האוס לעובדים. בהמשך, עליתי שוב לספינת דיג גדולה יותר עם מנופים, חבלים, קרסים, כלובים ועוד, כדי לדוג בעיקר דגי הליבוט ענקיים בגודל ומשקל בקרסים וגם סרטנים ענקיים בכלובים, עבודה ממש קשה. עבודה שמימנה לי טיול של שנתיים בדרום אמריקה".

משנת 1986 ועד 1988, לאחר מעבר בישראל מוטי חזר לארה"ב. הוא היה צעיר וחשב לעצמו כמה שנים עוד יוכל להתגלגל בעולם. כאשר התמקם בלוס אנג'לס הוא למד שם תיירות בינלאומית בשילוב קורסים באנתרופולוגיה וגיאוגרפיה בקולג' בסנטה מוניקה.

"צריך גם להתפרנס. אז הקמתי שם חברת לימוזינות "רודיאו דרייב לימוזין סרוויס" בשכונת בוורלי הילס, שפועלת עד היום, ונקנתה על ידי ישראלי חבר שלי שעבד אצלי כנהג".

איך הגעת להדריך ישראלים?

"בגיל 34 חזרתי ארצה, לא לקיבוץ ולא למכללת רופין. כבר לא רציתי ללמוד השקייה ולא חשמלאות. התמקמתי בתל אביב, עבדתי בחנות 'למטייל' ותוך כדי עבודה למדתי בבי"ס לתיירות של מכללת תל אביב. במקביל התחלתי לייעץ במועדון המכוניות מ.מ.ס.י. לאחר הסטאז' התחלתי לעבוד כמלווה מדריך בחו"ל, תחילה בחברת סקאיי הכיכר ולאחר מכן עבדתי שנים עם דיזהוייז, מסעות, ברזיל וכיום עם טיולי מילניום והחברה הגיאוגרפית".

כשהתחיל להדריך הוא בחר ביעדים המוכרים לו: "ביעדים הרבים שטיילתי שנים כתרמילאי בהרי הרוקי הקנדים ובאלסקה, שם חייתי ועבדתי ואני מכיר כל כפר קטן ומפרצון ועוד יעדים ויבשות. הבנתי שסגרתי מעגל של תחביב שעובר למקצוע של החיים".

עם אייל צפוני בלפלנד

קבוצה קטנה בגרינלנד

הוא נולד בבאר שבע אחרי שהוריו עזבו את קיבוץ איילת השחר. הוא חונך על ברכי סיפורי הקיבוץ וזה היה חסר לו. בגיל 14 ואחרי שדרש מהוריו, הוא נשלח לקיבוץ מעוז חיים ושם חי עשר שנים. את השירות הצבאי שלו הוא עשה בצנחנים בגדוד 890 המפורסם ושירת חודשים שלמים בלבנון טרום מלחמת לבנון ולאחר מכן במילואים. הוא נשוי ואב לארבעה ילדים משתי מערכות נישואין.

איך הגעת לנתניה?

"לנתניה הגעתי בעקבות אשתי הראשונה אותה הכרתי בשנת 1998. גרנו ברמת פולג כשנתיים והתגרשנו עם שני ילדים קטנים. זה היה קשה ועצוב. לאחר מכן, הכרתי את אשתי הנוכחית, אגרונומית מהפקולטה לחקלאות מרחובות והתגוררנו במושב אביחיל שבע שנים. עכשיו אנחנו מציינים כעשר שנים בשכונה המקסימה קרית השרון".

אנשים מטיילים היום לבד, בלי מדריך ובלי סוכנות תיירות, לא בארץ ולא מחו"ל. איך אתה יכול לעזור לאנשים כאלה?

"זה לא משנה לי אם אתה מטייל עם סוכן מקומי או לבד. תמיד כשאתה יוצא לטיול אתה צריך ייעוץ מקצועי של מדריך ישראלי בקיא ועדכני. אני מכתיב מסלול התפור עליך בדיוק: בתכנים, בביצוע ובצורה הטובה והנוחה ביותר בהתאם לאופי שלך ולאופי הטיול שאתה בוחר. כשאנשים בוחרים טיולים הם בדרך כלל חושבים דבר ראשון על הכסף. לכן, תמצא אנשים שנוסעים לגבהים של בוליביה שלא יודעים שהם צריכים אקלימיזציה בגלל גבהים וסובלים ממחלת גבהים. בייעוץ המטייל מקבל טיפים אותם אי אפשר לקבל בצורה מסודרת ומובנת באינטרנט. התוכנית שאני מכין מפורטת עד כדי מה עושים בכל שעה ביום.

בארץ פועלים כ-18 מדריכים, יועצים מקצועיים, שזה מטה לחמם. יש עוד מאות יועצים חובבנים. אבל זה ממש לא רציני ויכול להטעות ולשבש טיולים".

תרבויות ססגוניות. מוטי סבאג וחבר

היום טסים לאירופה כי זה זול. אם אני רוצה טיול שיש בו טראק, עמים ססגוניים ועולם שלישי מרתק אני צריכה לטוס לחצי הכדור הדרומי וזה יקר.

"יעדי החורף לתקופה הזאת הם בעיקר: דרום אפריקה, אוסטרליה, ניו זילנד, איי הפסיפיק הנידחים, דרום אמריקה, אנטארקטיקה, דרום מזרח אסיה, מרכז אמריקה והקריביים, איי גלאפגוס ואיי הפסחא. מדובר ביעדים רחוקים, הטיולים הם בני שבועיים לפחות עד חודש ויותר, יש יותר טיסות, יותר ימים, יותר מורכבות והרבה יותר כסף".

על עמותת פ.י.ל שמעתם? ראשי תיבות: פחות ירושה לילדים. מדובר באנשים בני 70 שכבר עשו כסף, חיים ברווחה, פנסיות מסודרות, יש להם יותר זמן פנוי והם יכולים לצאת לטיולים ארוכים, רחוקים ויקרים.

האם אלה הם צרכני טיולי החורף הארוכים?

"נכון. הם רובם לקוחות מצוינים. אנשים שיש להם כושר, יש להם עושר רוחני וזיכרונות נהדרים, הם רוצים להיות צעירים ולפעמים גם סוג של תרמילאים. הם חלק מהלקוחות שלי, שרוצים לנסוע לבד. יש כאלה שלא יוצאים ללא תוכנית מוסדרת, מסלול ובתי מלון. ויש כאלה שיוצאים לבד ולוקחים להם את הזמן, בלי לחץ של קבוצה. יש להם תוכנית כללית, הם קונים שירותי תיירות מסוכני תיירות מקומיים או מסיטונאים כאן בארץ כדוגמת החברה הגיאוגרפית. יש המסתפקים בתנאי לינה פשוטים כמו פנסיונים, נוסעים בתחבורה ציבורית וכך יוצרים טיול ארוך בתקציב נמוך עם חוויות רבות".

במזרח הרחוק.מוטי סבאג

לאן הישראלים בוחרים לנסוע השנה?

"הישראלים אוהבים טרנדים. "באיסלנד כבר היית?" אז כולם נוסעים לאיסלנד. "ביפן הייתם?" אז כולם נוסעים ליפן. ו"באלסקה הייתם?" אז כולם נוהרים לאלסקה עד שנגמרת מכסת הסקרנים בארבע חמש שנים. ושוב הגלגל חוזר ומתקדם עם יעדים חדשים שנפתחים כמו גרינלנד, האי הגדול בעולם בחוג הקוטב שהוא טרנד חדש ומיוחד שאני הובלתי בפתיחתו בשנים האחרונות. טיול כזה יוצא מישראל אחת לשנה עם 18 מטיילים בלבד".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות