fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפרו וישלמו: חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה של אסדת לוויתן

בעקבות עיכוב הליך החיבור הדיגיטלי של מערכות הניטור הרציף באסדה למשרד להגנת הסביבה. המשרד הודיע לנובל על נקיטה בהליך אכיפה, ויעדכן את הציבור בתוצאותיו
אסדת הגז לוויתן | אסדת לוויתן (צילום: אלבטרוס)
אסדת הגז לוויתן | אסדת לוויתן (צילום: אלבטרוס)

בהמשך לידיעות אודות התקלה באסדת לוויתן במוצ"ש האחרון והראיון שערכנו עם יו"ר עמותת "שומרי הבית" יוני ספיר, התקבלה הבוקר במערכת חדשות חדרה תגובת המשרד להגנת הסביבה לאירוע:

לאחרונה החל המשרד להגנת הסביבה לקבל נתוני ניטור רציף מהאסדה, שחוברו למערך הנתונים הארצי של המשרד, אולם החברה לא מילאה אחר ההוראות במועד.

במסגרת היתר הפליטה לאוויר של חברת נובל אנרג'י עבור אסדת לוויתן,

נדרשה החברה להתקין מערכות לניטור רציף ובקרה על פליטות מזהמים לאוויר בארובות וכן בלפידי האסדה.

בהמשך להתקנת מערכות אלו, במסגרת ההוראה של המשרד להגנת הסביבה לחברה, היה עליה לחבר את הנתונים האלו למערכות בסיס הנתונים הארצי של המשרד,

על-מנת להבטיח העברת נתונים ולאפשר למשרד פיקוח מיטבי בזמן אמת ובאופן שוטף.

אולם החברה לא מילאה אחר הוראות אלו במועדים שקיבלה, ובכך עיכבה את הליך החיבור הנתונים לצפייה רציפה של המשרד ורק לאחרונה, החל המשרד לקבל נתונים אלו לצורך פיקוח.

המשרד להגנת הסביבה העביר למנהלי החברה הודעה רשמית על כוונתו לנקוט בהליכי אכיפה בנוגע להפרות בהיתר הפליטה של אסדת לוויתן והוראות החוק בכך שלא נמסרו נתוני הניטור באופן שהמשרד דרש.

עיכוב בהעברת צילומי וידאו – אסדת לוויתן

היתר הפליטה של אסדת לוויתן, הממוקמת כ-10 ק"מ מהחוף, ניתן לחברת נובל ב-6 בנובמבר 2019. הפרות החברה, כפי שהודיע לה המשרד, כוללות, בין היתר:

עיכוב בהעברת נתוני מצלמת הווידיאו באופן רציף לאתר אינטרנט ייעודי; ועיכוב בחיבור נתוני הניטור הרציף של הפרמטרים המנוטרים בלפידים לבסיס נתונים ארצי.

המשרד רואה הפרות אלו בחומרה ומדגיש, כי אי-קיום הוראות אלו מהווה הפרה של תנאי היתר הפליטה,

ופוגעת  ביכולת המשרד לערוך בקרה ופיקוח יעיל על פליטות מזהמים לאוויר דרך הארובות והלפידים באסדה

כדי לקבל תמונת מצב בזמן אמת על ההשפעה של פעילות האסדה על הסביבה.

בנוסף להודעתנו זו לנובל: מאז תחילת ההפעלה המסחרית של אסדת לוויתן ב-12 ינואר 2020, התרחשו תקלות שלוו בהפעלת לפיד תכופה.

המשרד להגנת הסביבה בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה – ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף.

יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה, בסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור.

כדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים בשלב זה על הליכי אכיפה ובדיקה נוספים.

תגובתו של יוני ספיר , יו"ר עמותת "שומרי הבית" :

"אנו מברכים על מהלך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. יש לטפל ביד קשה במזהמים ובפורעי החוק. יחד עם זאת, הודעת המשרד עמומה ולא מפורשת- האם מדובר בהשתת סנקציה פלילית כנגד מנהלי החברה? האם מדובר בקנס? אם כן, מה היקפו? האם מדובר בהשבתת האסדה עד למילוי הוראה מסוימת? הציבור, למוד ניסיון מר מול חברות הגז, דורש שקיפות מוחלטת.

לצערי, אך למחרת אירוע הדלקת הלפיד במוצ"ש האחרון, קיבלנו את הודעת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי בקשתנו לחשיפת תחקירי אירועי הלפיד תידחה ב- 60 יום נוספים, כך שנקבל התייחסות לבקשה פשוטה זו ביחס לנתונים שנמצאים בידי המשרד, רק בחלוף כחצי שנה ממועד הגשתה. לזה איננו קוראים שקיפות. מחד, אנו מחזקים את ידי המשרד כשהוא פועל נכונה. מאידך, אנו מצפים לראות מהלכים אמיצים, נחושים ושקופים, לרווחת הציבור הישראלי כולו".

תגובת חברת נובל אנרג'י תובא לכשתתקבל

 

קראו כתבות נוספות בנושא התקלה באסדת לוויתן במוצ"ש

אסדת לוויתן בוערת. נובל: "הפעילות הופסקה – הארוע בבדיקה"

אימת הלוויתן – היום שאחרי התקלה באסדת לוויתן

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר או בפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות