fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המלחמה על פארק השרון

כבר חמש שנים שהמשנה לראש העיר חדוה יחזקאלי, נלחמת על הכרזתו של פארק השרון כגן לאומי. כיום היא מנהלת מאבק מול מנהל התכנון של משרד הפנים
חדוה יחזקאלי ויוחי משל בבריכת יער \ צילום: איילת קדם
חדוה יחזקאלי ויוחי משל בבריכת יער צילום: איילת קדם

יום שישי. צהריים. שרב. אני קופצת לתוך המכונית של חדוה יחזקאלי ואנחנו נוסעות לכיוון פארק השרון, שעד עכשיו, אויה, לא ידעתי איפה הוא ממוקם. למרות 12 השנים שלי בעיר חדרה.

בדרך, מרימה יחזקאלי טלפון למדריך הטיולים המקומי יוחי משל, שמכיר את כל השבילים בפארק ובאזור. היא מחנה את המכונית מאחורי תחנת הדלק דור, בסמוך לאולם האירועים. ואנחנו ממשיכות משם בג'יפ של משל. לתוך השבילים המאובקים של הפארק. דרך מגדל השמירה ההיסטורי שנבנה בימי המרד הערבי ב-1936 בואכה בריכת-יער. שריד אחרון לביצות שהיו אי-אז באזור חדרה, פנינה של יופי קסום. ממש פה, מתחת לאף.

חמש שנים נלחמת המשנה לראש העיר חדוה יחזקאלי על שימור הפארק והכרזתו כפארק לאומי. עכשיו, כשכבר כמעט רואים את הסוף, נותרה משוכה אחרונה: מנהל התכנון של משרד הפנים. שמעוניין להרחיב שם את תשתיות הרכבת, על חשבון הפארק.

שלט הכניסה לפארק השרון \ צילום: איילת קדם
שלט הכניסה לפארק השרון \ צילום: איילת קדם

 

יצחק רבין ואריאל שרון

קצת היסטוריה: בשנת 1995, הכריז ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל על פארק השרון המשתרע על פני 6000 דונם כגן לאומי. חמש שנים אחר כך, בשנת 2001, נהג כך גם ראש הממשלה דאז אריאל שרון. שותפים להכרזות אלה, היו גם חברי כנסת ואנשי ציבור כגון סילבן שלום, גלעד ארדן ועוד. אבל הכרזות לחוד ומציאות לחוד: בפועל, לא קרה דבר והפארק נשאר מיותם ונטוש. מה שגורם לכך שאוצרות הטבע שבו עלולים להתכלות ולהיכחד. זאת בעקבות אי שמירה על המקום: מטיילים עורכים שיט בימי החורף בבריכת יער ההיסטורית, מסיבות טבע נערכות בפארק ואחריהן מותירים הבליינים ערימות של זבל. באין פקחים וטיפול הולם בשטח, זהו המצב.

יחזקאלי, המחזיקה בתיק איכות הסביבה בעיריית חדרה, שיגרה כדרכה אינספור מכתבים זועמים על מנת לעורר את המודעות הציבורית לנושא הפארק. "פארק השרון הוא הריאה הירוקה המרכזית במרחב הפתוח, שנותר במטרופולין בין תל אביב לחדרה", כתבה. "הפארק הוא מצרף של גנים לאומיים, שמורות טבע ויער קק"ל, המייצגים ומשמרים ערכי טבע ונוף יחודיים".

היא כמעט והצליחה: לאחרונה הוחלט במנהל התכנון של משרד הפנים כי אכן, יוכר הפארק כגן לאומי. אלא שאז הגיע עניין הרכבת וטרף את הקלפים.

 

 

בריכת יער \ צילום: איילת קדם
בריכת יער \ צילום: איילת קדם

 

"קצה נפשי"

חמש שנים נלחמת יחזקאלי על הפארק. "כל הזמן היו טיעונים כאלה ואחרים ללמה לא כדאי להכריז עליו כגן לאומי", היא אומרת. "פעם היה זה כביש 9 שהיה מתוכנן לעבור דרכו וזה לא קרה, ואחר כך תירוצים לגבי מערכת החשמל, קו צינור הנפט, תשתיות הגז ומה לא. הכל נבדק ונמצא כי אין מניעה. פרט לכך שרכבת ישראל רוצה להרחיב את המסילה באחד משני חלקי הפארק. אז שבקטע הזה לא יוכרז הפארק, אני לא רואה בזה שום בעיה. אבל הנושא עדיין תלוי ועומד מחודש פברואר וקצה נפשי".

יחזקאלי חברה לכל הגורמים הרלוונטיים, כדי לזרז את הכרזת הפארק ולשמרו כפארק לאומי: החברה להגנת הטבע,המחלקה לאיכות הסביבה בעיריית חדרה, רשות הטבע והגנים ומי לא. ובצר לה, כתבה מכתב (נוסף) למנהל התכנון.

"בהמשך למכתבי שבסמך, הריני להודיע כי עד היום לא קבלתי שום מענה", כתבה. "כל יום שהגן אינו מוכרז כגן לאומי, הוא הולך ונהרס. ואותנו תשפוט ההיסטוריה".

תם ולא נשלם. יחזקאלי לא קיבלה מענה לפניותיה, עד לרגע כתיבת שורות אלה.

ממנהל התכנון של משרד הפנים נמסר לחדשות חדרה כי העניין מצוי בבדיקה.

אנחנו, בחדשות חדרה, נמשיך לעקוב ולעדכן.

 

 

יש לכם סיפור? דברו איתי.
ayeletked@gmail.com

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר או בפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות