fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אסדת לוייתן: מתקרבים לישורת הסופית

בעוד אסדת קידוח הגז לויתן בדרכה לארץ, דיון ציבורי בטיוטת הפליטות יתקיים בחדרה בשבוע הבא
רגלי האסדה כיום (צילום: שומרי הבית)
רגלי האסדה כיום (צילום: שומרי הבית)

המשרד להגנת הסביבה ואיגודי הערים נפת אשקלון ושרון כרמל הזמינו את הציבור לקחת חלק בדיוק פומבי בנושא טיוטות היתרי הפליטה של אסדות תמר ולויתן. הדיון באסדת לוויתן, המתוכננת לקום באזורנו, סמוך לחוף דור, יתקיים ב-20.8, בשעה 18:00, ברחוב המסגר 3 בחדרה. זאת לאחר שהמשרד לאיכות הסביבה פרסם את טיוטות היתרי הפליטה של האסדות באתרו, להערות הציבור, בהתאם לחוק אוויר נקי. האסדה צפויה להגיע בשבועות הקרובים לארץ.

הדיון בשבוע הבא צפוי להיות סוער וטעון לאור המאבק המתנהל בנושא מאז שיצאו התכניות לדרך. המועצה המקומית זכרון יעקב העבירה למשרד להגנת הסביבה, באמצעות עורכי דין, את הערותיה למסמכים שפורסמו. כצפוי, דעתה לא נוחה כלל מתוכן הטיוטות והבקשות. די אם נצטט מסיכום המסמך המפורט שהעבירה המועצה: "הבקשה להיתר וטיוטת היתר פליטה אינן עומדות בתנאי הדין הבסיסיים ביותר. הן אינן עומדת בהוראות חוק אוויר נקי והתקנות מכוחו, וסותרות את הוראות תמ"א 37/ח. בין השאר, הן אינן קונקרטיות דיין, אינן מתייחסות לחלק מן הרכיבים פולטי הזיהום במתקן, אינן מתייחסות באופן מספק לפליטה במקרים שאינם אופייניים או במקרי חירום ואינן עולות בקנה אחד עם החובה להשתמש בטכניקה הזמינה המיטבית .מתן היתר לייצור כה מורכב, ראשון מסוגו בישראל ובעל היקף עצום, על בסיס הערכות וחישובים שעל בסיסן נבנתה היפותזה, ומבלי שנקבע שלב יישומי מכין, הבודק את תוקפה של ההיפותזה ואת התממשותה, הוא בלתי סביר בצורה קיצונית. גם קביעת מגבלות על פליטה המבוססות על חישובים שאינם מביאים בחשבון פעילות לא אופיינית, ובכלל זה תחזוקה, תקלות, מקרי חירום ומקרי קיצון אחרים, והחרגתם של תרחישים אלה מן המגבלות על היקף וקצב הפליטה, הן בלתי סבירות בעליל. נוכח הפוטנציאל הבריאותי המסוכן של פליטת חומרים מזהמים במתקן המטפל בכמות עצומה וחסרת תקדים של חומרים מסרטנים, קיימת חובה לבצע בחינה קפדנית במיוחד של הבקשה להיתר. חובה זו מועצמת בהינתן עקרון הזהירות המונעת, העומד בבסיס חוק אוויר נקי, ונוכח העובדה שבמסגרת אישור תמ"א 37/ח, לא ניתנה הדעת לשיקולים הבריאותיים הרלוונטיים ולא נעשתה בדיקה בריאותית כלשהי. הבקשה להיתר אינה צולחת בחינה קפדנית כזו. נוכח האמור, נבקש לדחות את הבקשה להיתר פליטה. עם זאת, ככל שיוחלט ליתן היתר פליטה, נבקש להכניס בו את השינויים שעליהם עמדנו בהערותינו. ללא שינויים אלה, התנאים בהיתר יהיו תנאים בלתי סבירים, שאינם מקיימים את עקרון הזהירות המונעת, והם מוטים בעליל לטובת בעל מקור הזיהום".

ואילו ארגון שומרי הבית, הנאבק נגד הצבת האסדה בסמוך לחוף, מסר בנושא: "בהתאם לחוק אוויר נקי, הערותיה של עמותת שומרי הבית לטיוטת היתר הפליטה של אסדת לוויתן נסמכות על חוות דעת מקצועיות כתובות. הממצאים בדוחות אלה מצדיקים לסרב לתת אישור היתר הפליטה, או למצער לערוך שינויים משמעותיים בו. מקצת ההערות: חסר מידע חשוב להבנת הפליטות ופיזור המזהמים מהאסדה, מידע שלא נכלל כדין במסמכי הבקשה; לחלק ממקורות הפליטה אין דרישות בסיסיות, דבר ההופך את המגבלה השנתית לריקה מתוכן; אין מגבלה כמותית לפליטות שלא בשגרה, דבר המאפשר פליטה מאסיבית בעת תקלה; לא נדרשה בחינת פיזור מזהמים באירועי קיצון (המהווים פליטות עיקריות), בניגוד לחוק; בתהליך האתחול צפוי נישוף במשך חודשיים לסירוגין בקצב גבוה מאוד, גבוה מקצב הפליטות שנבחן במודלים שבוצעו בבקשה להיתר הפליטה; אין התייחסות לפליטות פורמאלדהיד, מסרטן ודאי באדם שסביר שייפלט מכל מתקני האסדה; טיוטת ההיתר מאפשרת פליטות במקרה של תקלה, אך לא צוינה כל מגבלה על סוג וכמות הפליטות, בניגוד למקובל בהיתרי מפעלים אחרים; וקצב הפליטות בזמן תקלה גבוה מאוד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות