fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אורות רבין בחדרה אחראית לעלות הזיהום הגבוהה ביותר בארץ

לפי דו"ח פליטות מזהמים של המשרד להגנת הסביבה, עלות הזיהום השנתית של תחנת אורות רבין עומד על 3.7 מיליארד שקלים. שלוש תחנות כוח של חברת החשמל אחראיות לכמעט מחצית מסך עלות הזיהום השנתי
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

כמה זה עולה לנו? מדו"ח פליטות ומזהמים לשנת 2019 שפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה כי תחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל היא המתקן בעל עלות הזיהום השנתית הגבוהה בארץ. אורות רבין בחדרה, שבה עדיין חלק מיחידת הייצור פועלות ללא מתקנים מתקדמים לפחתת פליטת מזהמים, היא המקור המרכזי לפליטות תחמוצות חנקן לאוויר בישראל.

מרשם נתוני הפליטות לסביבה (מפל"ס) של המשרד להגנת הסביבה קבע כי פליטות המזהמים גרמו נזק כלכלי בסך 13 מיליארד שקלים לכלכלת המדינה. עלות זו מורכבת מעלות של 6.2 מיליארד שקל מפליטת חומרים מזהמים, ועלות של 6.7 מיליארד שקל מפליטה של גזי חממה. עשרת הפולטים הגדולים לאוויר של חומרים מזהמים אחראיים ל-73% מהעלות החיצונית.

תחנת אורות רבין אחראית לבדה לנזק של 3.6 מיליארד שקלים, שהם 28% מסך הפליטות של עשרת המפעלים עם העלות החיצונית הגבוהה ביותר של פליטת מזהמים לאוויר. מתוך העלות החיצונית שנגרמת מהפליטות מאורות רבין, 1.6 מיליארד שקל הם בשל פליטת גזי חממה, והיתר בשל פליטת מזהמים אחרים. יצויין כי אורות רבין מיועדת לסגור את היחידות הפחמיות שבה ולעבור לייצור בגז בתוך ארבע שנים.

שלוש תחנות הכוח של חברת החשמל – אורות רבין בחזרה ורוטנברג ודוראד אנרגיה באשקלון – אחראיות ל-43% מסך עלות הזיהום שהוצג בדו"ח: 1.6 מיליארד שקל ברוטנברג, 395 מיליון שקל בדוראד, וכאמור 3.7 מיליארד באורות רבין (5.7 מיליארד שקל מתוך 13 מיליארד בסך הכל בעשרת המפעלים עם העלות הגדולה ביותר של פליטת מזהמים לאוויר).

המפעלים בעלי עלות הזיהום הרבה ביותר בארץ
המפעלים בעלי עלות הזיהום הרבה ביותר בארץ

אף שמדינת ישראל עשתה כברת דרך לצמצום הזיהום, הפליטות לנפש של תחמוצות חנקן בישראל עדיין כפולות מהפליטות לנפש באיחוד האירופי. לפי הדו"ח, בשנת 2019 נרשמה הפחתה בפליטת חומרים מזהמים לאוויר בשיעורים של 11% עד 61% בהשוואה לשנת 2018. בין השנים 2012 ל-2019 מוצגות הפחתות של עד 78%, בעקבות יישום דרישות המשרד להגנת הסביבה בהיתרי הפליטה של המפעלים, וכן עקב הגברת השימוש בגז טבעי וצמצום השימוש בפחם לייצור חשמל. כמות פליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים במפל"ס (כולל אסדות לוויתן, תמר, מרי-בי) בשנת 2019 פחתה ב-61% מהכמות שדווחה בשנת 2018.

לפי חוק המפל"ס לא חלה חובת דיווח על שנת ההפעלה הראשונה ולפיכך לא הוגש דיווח למפל"ס לגבי אסדת לוויתן. ואולם, כדי לספק תמונה מהימנה לציבור, הנתונים בדוח זה נלקחו מהדיווח השנתי של אסדת לוויתן לפי היתר הפליטה לאוויר שהוגש למשרד. בתקופת ההרצה והנישובים של אסדת לוויתן מ-18 בנובמבר 2019 ועד 31 בדצמבר 2019 נפלטו לאוויר 5.8 טונות של NMVOC ו-0.023 טונות של חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים.

פליטת מזהמים לאוויר - ישראל ביחס למערב אירופה
פליטת מזהמים לאוויר – ישראל ביחס למערב אירופה

מחברת החשמל נמסר בתגובה: תחנות הכוח של חברת החשמל עומדות בערכי הפליטה הנדרשים ע"י המשרד להגנת הסביבה.

בשנת 2019 ניתן לראות המשך ירידה בפליטה הכוללת של המזהמים העיקריים (תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וחומר חלקיקי) הנפלטים מתחנות הכוח של חברת החשמל בהשוואה לשנת 2018, ובהשוואה לשנת 2012 (השנה הראשונה של הדיווח למפל"ס – מרשם פליטות והעברות לסביבה).

כך למשל, בפליטת תחמוצות חנקן חלה ירידה של כ- 15% לעומת 2018 וירידה של כ- 68% לעומת 2012. בפליטת תחמוצות גופרית חלה ירידה של כ- 29% לעומת  2018 וירידה של כ- 79% לעומת 2012. בפליטת חומר חלקיקי חלה ירידה של כ- 15% לעומת 2018 וירידה של כ- 62% לעומת 2012.

השימוש בעלויות החיצוניות ככלי להשוואה, אינו משקף את ההשפעה בפועל על בריאות הציבור. חשיפת הציבור למזהמים מתחנות הכוח נמוכה לאין שיעור מחשיפתו למזהמים שמקורם בתחבורה או מקורות פליטה שלהם ארובות נמוכות או ללא ארובות כלל. הארובות הגבוהות של תחנות הכוח יוצרות עילוי כלפי מעלה ופיזור על פני שטח גדול, כך שרק חלק מזערי נקלט על פני הקרקע. זאת, לעומת פליטות כלי רכב, לדוגמה, אשר מתרחשות בגובה פני הקרקע המהוות מקור זיהום ראשי לאוכלוסייה. כך גם עלה ממחקרים שפורסמו ע"י המשרד להגנת הסביבה לפיהם התחבורה הינה גורם המרכזי לזיהום אוויר.

הישארו מעודכנים באתר בלינקר או בפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות