fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סעו באוטובוסים

קוראים לו שות"צ. כבר מתחילים להכשיר אותו לאורך 22 ק"מ. רק לאוטובוסים. הכתבה המלאה
השול יהפוך שות"צ צילום רותי ברמן

סעו באוטובוסים. משרד התחבורה  אשר פועל  לשינוי הרגלי הנסיעה של הציבור בארץ התחיל השבוע להכשיר את השול של כביש החוף לאורך 22 ק"מ ממחלף נתניה ועד שפיים לשות"צ (שול שהופך לנת"צ בעת הצורך).  כלומר ישמש לאוטובוסים בלבד במצבים שנפח התנועה בנתיב פלוס לא ייתן להם יתרון. משרד התחבורה מעריך שמספר כלי הרכב באזור יעלה בגלל תכניות הבניה ונפח המכוניות בנתיב פלוס כבר לא ייתן יתרון לתחבורה ציבורית בעיקר לאוטובוסים. דברים אלה עולים מתגובת דובר משרד התחבורה הבוקר אבנר עובדיה.

גם השבוע אנשים מדווחים על נסיעה איטית ופקקים מודדים זמנים. השבוע הוציא עו"ד ניסן שריפי מכתב ליועץ המשפטי לבטל ההחלטה על נתיב פלוס מהסיבה שזו ממשלת מעבר. מכתב זה לא יזיז את שר התחבורה מעמדתו, כמו גם ההפגנה מול ביתה של מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר וגם הסרטים הסגולים לא ישפיעו על סמוטריץ' לסגת מהחלטתו.

מה שכן קרה השבוע הוא שהמשטרה התחילה לרשום קנסות לנהגים שנוסעים בנתיב הציבורי בסך 500 שקלים. על פי תגובות של אנשים הנוסעים קבוע לכיוון תל אביב בשעות הבוקר יש עדויות שהפקקים נראים יותר בתוך העיר נתניה ופחות מנתניה לוינגייט. "נראה שיש התייצבות. המצב פחות טוב ממה שהיה לפני השינוי אבל מתחיל להיות די סביר.עדיין נשאר צוואר בקבוק בוינגייט דבר שניתן לפתרון מיידי" אומר איציק נוסצקי שנוסע בכל בוקר מרמת פולג להרצליה.

"הדבר היחידי שיכול להסביר שזמן העמידה בפקקים התקצר הוא לא בגלל תשתיות שהרי דבר לא נעשה אלא בגלל שינוי הרגלים, דבר שמשרד התחבורה חותר אליו". אומר ממלא מקום ראש העירייה וסגנה אלי דלל המחזיק את תיק התחבורה: "כנראה שאנשים שינו את זמני היציאה לעבודה, מקומות העבודה מאפשרים עבודה מהבית. לציבור קשה ואני מבין אותו. הרעיון של משרד התחבורה הוא בעקרון נכון אבל אנחנו צריכים ליצור פלטפורמה תשתיתית מתאימה ולקדם מספר נושאים ומיד".

פקק וינגייט צילום סם בינדשטיין

מה אתם מתכוונים לעשות מיידית?

"דבר ראשון דרשנו משר התחבורה ליצור בוינגייט נתיב רביעי שיחלץ את פקק פולג וינגייט, דבר שנבחן כרגע וכנראה יבוצע בקרוב. הקמת מרחבי חנה וסע עם שאטלים ייעודיים למקומות עבודה מבוקשים ותגבור קווי אוטובוסים".

אז מה בעצם קרה בכביש החוף ולמה נתקענו בפקקים?

"בעבר היו ארבעה נתיבי נסיעה ממחלף נתניה צפון ועד דרומה לשפיים: שלושה היו לרכבים פרטיים ואחד נת"צ שפעל בשוליים מהשעה 06:30 ועד 10:30. אחרי שעות אלה הפך הנתיב לשול. השינוי המשמעותי שקרה בכביש שתיים ממחלף נתניה ועד שפיים הוא שמשרד התחבורה ביטל את הנת"צ שהיה בשול הימני ולקח משלושת נתיבי הנסיעה נתיב אחד לנת"צ." אומר דלל ומוסיף: "בכדי לרצות את הציבור נותנים לו עכשו אפשרות נסיעה בנת"צ כקארפול"

על פי מירב מורן כתבת עיתון "דה מרקר" שעשתה חמש נסיעות ניסיון מנתניה לתל אביב ובחזרה בשעות השיא הבעיה היא דווקא בתוך העיר נתניה ולא בכביש החוף. "לכל אורך המסלול העובר דרך שדרות איתמר בן אב"י ושדרות בן גוריון שבשכונות גלי ים ונוף הטיילת, האוטובוס שלנו יזחל או יעמוד כשמכל עבריו הוא מוקף מכוניות פרטיות, אוטובוסים של מטרופולין משכונות אחרות של נתניה ושל חברת אגד תעבורה, המספקת את השירות הפנים־עירוני. כולנו באותו פקק, בלי הבחנה בין מכוניות שבהן נוסע אחד או שניים לבין אוטובוסים המסיעים עשרות נוסעים". מירב מתארת מצב שקורה גם בצירים שדרות בנימין, שדרות בן צבי ושדרות בן גוריון בואך פולג.

"אולם הפתרון היחיד לפקקים הוא העדפת תחבורה ציבורית בכל מסלולי הנסיעה של אוטובוסים בצומת פולג, והחזרת הנתיב הייעודי (נת"צ) בירידה לכביש החוף לכיוון דרום.  בנוסף, יש לתעדף תחבורה ציבורית המגיעה משכונות מזרח נתניה ויוצאת דרומה דרך פולג, אפילו באמצעות שני נתיבי פנייה שאחד מהם יוקצה לתחבורה ציבורית בשעות הבוקר העמוסות".

עוד טוענת מירב בדה מרקר כי אוטובוסים יש בשפע אך מעט מאוד מידע עליהם. "את השירות הבין־עירוני בנתניה נותנת חברת מטרופולין שהוסיפה לכל אזור בנתניה שירות אוטובוסים משלו לתל אביב, שמצטרף לשתי תחנות רכבת שאליהן מובילים הקווים העירוניים שמפעילה חברת אגד תעבורה. בנתניה, לא פחות מ–12 קווי אוטובוס שונים נוסעים בין נתניה לתל אביב, המרכזיים שבהם פועלים לכל אורך שעות השירות. למרות ריבוי הקווים, בשעות העומס של הבוקר ואחר הצהריים התדירות שלהם גבוהה (5–9 דקות), וקווים מיוחדים יוצאים כל 15–30 דקות. כך למשל, קו 608 יוצא בתדירות של אחת ל–15 דקות, אוסף נוסעים מהשכונות קרית רבין, קרית השרון ונאות גנים שבמזרח נתניה, ומגיע לכיכר רבין בתל אביב.  בשכונות המערביות עובר בשעות הבוקר קו 604 שמגיע לאוניברסיטת תל אביב.

לשירות תושבי שכונות נווה שלום, נאות תכלת ומרכז העיר נתניה עומד קו 650, שיוצא בבוקר מדי 20–30 דקות בנתיב המהיר לאוטובוסים דרך צומת נתניה צפון, מדלג על צוואר הבקבוק בפולג, לא סוטה לתחנות הרצליה פיתוח, ואם אין נוסעים בתחנות תל אביב הוא לא עוצר בהן ולכן הוא מהיר מאוד.  את תושבי שכונות רמת חן, נווה עוז, קרית נורדאו, נאות גולדה ואגמים משרת קו 605, שעד השעה 10:00 בבוקר יוצא מדי 6–9 דקות. את השכונות המזרחיות משרתים גם הקווים 607 ו-606. לתושבי גבעת האירוסים בנתניה יש את הקווים 602 ו–603 שיוצאים בשעות הבוקר בלבד וחוסכים החלפה. כלומר, לרשות תושבי נתניה והאזור עומד שירות תחבורה ציבורית מגוון ויעיל, אך כמעט אין להם דרך נגישה ונוחה לקבל עליו מידע. אפילו מספרי הקווים אינם מופיעים בכל תחנה במסלול".

אלי דלל צילום רן אליהו

אז מה השינויים שאתם מתכננים לעשות בתוך העיר?

"אנחנו מעוניינים לקדם נת"צים הן לתחבורה ציבורית עירונית והן לתחבורה ציבורית בין עירונית: בתוך העיר מצפון לדרום על חשבון חניות ותחבורה פרטית מהסיבה שאין לנו מספיק זכות הדרך. אנחנו עובדים על התכניות כבר עשרה חודשים. מדובר על נת"צים בשרות ויצמן – בנימין ורחוב פתח תקווה, שדרות בן צבי ובן גוריון. מדובר מהצפון בסוקולוב ועד פולג. אין הגיון בכך שתחבורה ציבורית שצריכה לנסוע מצפון העיר לתל אביב תיסע דרך מרכז העיר. האוטובוסים האלה צריכים לצאת לכביש החוף באיינשטיין. הביצוע והעלות על משרד התחבורה והפרויקט יבוצע באמצעות נתיבי איילון. אנחנו מדברים על הגדלת תחבורה ציבורית  מ-10 ק"מ נסיעות היום ל-22 אלף ק"מ נסיעות ליום בעתיד".

מדוע תכנית המסופים עדיין לא יצאה אל הפועל?

"יהיו שני מסופים עיקריים לתחבורה ציבורית אחד ביד החרוצים שכבר מוכן ובקרוב יקבל היתר. זהו מסוף גדול עם תכנית מלאה שלקוי הולכה אל הרכבת וממנה ולמחוץ לעיר. מסוף בינוני הולך ומוקם בימים אלה ליד הבלו ביי ותחנת קצה עומדת לקום ליד אולפן עקיבא. שם זה לא יהיה חניון של אוטובוסים. התכנית אושרה ובקרוב נתחיל בביצועה. מסוף נוסף יהיה בצפון מזרח העיר, מיקומו לא נקבע סופית".

שבילי אופניים הם חיוניים להקל על התנועה לאזורי התעסוקה. מתי הם יסללו?

"ניתנה הנחיה על ידי משרד התחבורה לקדם שביל אופניים מקרית נורדאו ופולג לתחנת הרכבת ספיר דרך מחלף פולג. מדובר בשביל אופניים תקני. שביל אופניים נוסף יוקם לאורך שדרות לנטוס לאזור התעסוקה הדרומי. שביל נוסף יוקם במקביל לכביש 57 והוא יוביל לרכבת ויש מצב שהשבילים האלה יתחברו בנקודה מסוימת.

הנת"צ פלוס 2 הפתיע אתכם?

"נודע לנו על כוונת משרד התחבורה עשרה ימים לפני שבוצע. אנחנו לא מתנגדים לנת"צ הזה אלא בהכלה שלה בלי לקדם פלטפורמה לקראת השינוי כמו חנה וסע ושבילי אופניים".

ויש לכם את האפשרות לבצע את זה?

"אנחנו מדברים על מטרופולין נתניה רבתי של 350  אלף תושבים אז היה הגיוני שקודם נכין תשתית של חניונים, שנגביר את תדירות תנועת הרכבות. המצב הוא שאין כרגע מספיק חניות ברכבת, ואם נוסיף תחבורה ציבורית לרכבת ושאטלים כמו עמק חפר ואין מספיק רכבות אז במה הועלנו. בינתיים מצאנו 4000 מקומות חניה ואנחנו מקדמים אותם לחנה וסע במספר מקומות שנושקים לכביש  והירידה אליו תיקח דקות ספורות."

עד לפני שנה לא היו פקקים כאלה. מה קרה?

"אנחנו קדמנו פרויקטים בעיר ששחררו פקקים כמו: פתיחת כביש השדות וכביש הנחש, הרחבנו את צומת פולג ובנינו את גשר השרון. הבעיה היא שעם תחילת נת"צ פלוס 2 כביש החוף נחסם כך שהירידות אליו גרמו לחסימה שהתגברה בצומת נתניה ובצומת פולג.  יש להתייחס לכך שיש גידול ברכישת כלי רכב חדשים. כמו כן מרגע שכביש 2 פקוק מחבצלת רכבים נכנסו לתוך העיר לקצר את הדרך ופקקו את כל העיר במזרח נכנסו ברחוב דגניה ופקקו את קרית השרון".

איך אתה מסביר את הפקק הנוראי בכניסה למחלף נתניה מכיוון צפון?

"מחלף נתניה הוא המחלף הראשון שהוקם בארץ. הוא קורס היום מעומס תחבורה. הבאים מנתניה מצפון עולים על המחלף גם כדי לצאת לצפון וזאת בנוסף לכל התנועה שהיתה אמורה להכנס דרך חבצלת. מסתבר שמחלף נתניה משרת גם את מי שלא צריך להגיע אליו".

בישיבת מועצת העיר האחרונה נשמעה טענתו של יוני שטבון שעל המועצה לעצור בניה רוויה?

"מי שטען את זה לא מבין בתכנון ובניה. במקומות שיש תב"ע מאושרת לאחר שנלקחו כל המגבלות והאילוצים ומולאו כל הדרישות של כל הגורמים בהם נציגי משרדי ממשלה וברגע שהיא מאושרת זה כמו חוק שאי אפשר לעצור אותו. הבעיה היא לא וועדת התכנון והבניה בנתניה אלא המדינה שדורשת צפיפות בבניה במרכז הארץ. קיים קונפליקט בין האזרח העיריה והמדינה. אני חושב שצריך להמשיך לבנות לפי התב"עות ולבחון ההקלות לגופן בהתייחס לציפוף ולעומס על התשתיות".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות