fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לשם ובחזרה. גם טייס מזיל דמעה

היכל התרבות בנתניה מציג השבוע 23,24,26 לאוקטובר את ההצגה "לשם ובחזרה". סיפור אמיתי על טייסים ישראלים בשבי המצרי שתרגמו מאנגלית את "הוביט". לא להחמיץ
לשם ובחזרה צילום יוסי צבקר

היכל התרבות בנתניה מציג השבוע  23,24,26 לאוקטובר את ההצגה "לשם ובחזרה" של התיאטרון העברי. הצגה מסעירה ומרגשת וגם טייסים בוכים בה, אך היא גם אופטימית ומלאת תקווה. ההצגה מספרת על קבוצה של טייסים שנפלו בשבי המצרים במלחמת ההתשה, ישבו שלוש וחצי שנים בכלא, השתחררו עם שבויי מלחמת יום הכיפורים ומה שהחזיק אותם, נתן להם תקווה, עניין, התרגשות ורצון לחיות הוא תרגום מאנגלית של הספר "הוביט" שקיבלו בחבילה מהצלב האדום. וכך יצא לאור תרגום הטייסים. טייסים שצפו בהצגה הודו שהזילו דמעה.

את ההצגה כתבו גדי ויהונדב צדקה, הבימוי: גדי צדקה והשחקנים הם: ישי גולן, חאליפה נאטור, יניב קלדרון, גיל ויינברג, טל דנינו, מיכאל רודצקי, יהודה נהרי ותום גל.

כל מי שראה את ההצגה יצא ממנה נרגש. המחזה נכתב בצורה אמינה ביותר. המשחק של השחקנים מצויין והמוסיקה מקורית טובה. ההצגה סוחפת את הצופה עמוק פנימה ומצליחה לגעת ברגשות: רגשות של כעס, אהבה, חמלה וכאב. זו שעה וחצי של חוויה מטלטלת ועוצמתית ובימוי שנעשה כפאזל מדוייק. הקהל שלא זז על כיסאו במהלך כל ההצגה, נעמד בסיומה על הרגליים ולא מפסיק למחוא כפיים.

מסעיר ומרגש. באדיבות התיאטרון העברי

התיאטרון העברי הוא תיאטרון רפרטוארי חדש שהוקם לפני עשר שנים. הוא מופיע בכל הארץ ונוגע בנושאים שהם בליבה של החברה במדינה. הקימו אותו בני הזוג פנינה וגדי צדקה זוג שחקנים תושבי בנימינה והוא הפך במהלך השנים למשמעותי בתכניות המינויים של הציבור בארץ.

גדי צדקה שביים את ההצגה: "אנחנו ממשים את הציפיות של הקהל שבא להתרגש. אנחנו תיאטרון שמכיר באוצרות הבלומים בעם, שנוגע בלב הפועם של החברה, שמעורר את המרחבים הפנימיים של הציבור וגם מצחיק באופן הנוגע ללב. השחקנים שלנו הם מהשורה הראשונה ועשר הצגות שלנו רצות כרגע במקביל ברחבי הארץ.

ההצגה מבוססת על סיפור אמיתי:  על טייסים שנפלו בשבי במלחמת ההתשה שמקבלים חבילה מנציג האו"ם ובה סיגריות, וופלות, דברי מתיקה וספר. המצרים לוקחים מהחבילה את הסיגריות ודברי המתיקה ומשאירים לטייסים את הספר "הוביט" הכתוב באנגלית.

גדי צדקה: "הטייסים שוחררו ביחד עם שבויי מלחמת יום הכיפורים. במשך שלוש  וחצי שנים בכלא המצרי הקשה הם מצאו את האור באמצעות הספר של טולקין. תוך כדי חקירות ועינויים הם תרגמו את הספר, כל אחד לפי כישוריו כשהם כותבים בעפרונות במחברות וביחד יצרו יצירת מופת שהיא תרגום הטייסים".

מה עשה להם תהליך התרגום?

"פעולת התרגום אפשרה להם לחיות, למצוא את התקווה והאור במקומות הכי חשוכים בכלא. ההצגה היא על תקווה, אנושיות וניצחון רוח האדם. היא מרגשת ומלבבת ונוטעת תקווה ואמונה ברוחו של כל אדם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות