fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מפקד צריך להבין שללוחמים יש רגשות"

סגן אביתר מלכה מזכרון יעקב סיים השבוע קורס חובלים, ויש לו חזון משלו לגבי תפקידו
אביתר מלכה (צילום: דובר צה"ל)

קורס חובלים הסתיים היום בטקס, וסגן אביתר מלכה בן ה-21, תושב זכרון יעקב, הוא אחד מהמסיימים המאושרים. מלכה התחנך בתנועת הנוער בני עקיבא ולפני השירות הצבאי היה במכינה הקדם צבאית הדתית רשת יהודה. בתום הקורס הוא מיועד להיות סגן קצין מחלקה בסטי"ל אח"י רומח ולהמשיך בצבא ל-4 וחצי שנים של שירות קבע. לטקס הסיום הגיעו בני משפחתו, חברים ורב המכינה בה למד.

דודו של אביתר היה לוחם בחיל הים, על ספינה, בשנות ה-90. "הוא האדם היחיד במשפחה המורחבת שלי ששירת בחיל הים", מתאר אביתר. "הוא לא השפיע עלי להיכנס לחיל, אבל עכשיו אנחנו מדברים על זה יותר ועולות חוויות מהשירות שלו, מהספינות ומהמשימות. מאז שנות ה-90 הייתה התקדמות טכנולוגית עצומה, כמובן, אבל בסופו של דבר את מה שהוא זוכר מהשירות שלו אני מנסה להקביל לחוויות שלי. זו חוויה אותנטית, החוויה של הלוחם, ושירות בים הוא שירות בים, הקשים הם אותם קשיים והים מאתגר באותה צורה, כמו השהייה במקום צפוף עם הרבה אנשים. חלק מהשירות הזה זה לחוות את הים. כמו שהוא חווה אותו".

אז איך הגעת לקורס? –"תמיד היה לי ברור שאני רוצה לשרת שירות משמעותי וארוך, והתלבטתי הרבה בין כמה מסלולים שונים. כשקיבלתי את הזימון לקורס חובלים חשבתי על זה והבנתי שזה באמת מקום שאני רוצה ללכת אליו. כל המשפחה והסביבה תמכו בזה. כשקיבלתי זימון התחלתי לברר על המקום. גיליתי שהמסלול מאפשר שירות משמעותי ופיקוד, ועפתי על זה. האתגר הכי גדול בקורס מבחינתי הוא העובדה שפיקוד הוא דבר שקשה ללמוד מספרים. זה חיל מאוד מקצועי, התיאוריה והמקצועיות הן חלק מאוד חשוב, גם הלוחמים כל אחד לומד מקצוע מערכות ספציפיות ואני צריך לדעת אותן, אבל יש גם עניין משמעותי מאוד של דינמיקה בין מפקד לפקוד, שזה משהו שצריך לראות ולחוות, בעיקר דרך דוגמא אישית, וזה מאוד מאתגר. רואים הרבה מאוד גישות של פיקוד, וכל מפקד מוצא את הדרך שלו".

ומהי הדרך שלך? –"אני מאמין מאוד בדוגמא אישית, מקצועיות, הגנה על המולדת ואהבת האדם. אלה ארבעת הדברים שמובילים אותי, וכל אחד משפיע עלי כמפקד. לגבי הדוגמא האישית, היא הבסיס להכל ובלעדיה אי אפשר באמת לפקד על אנשים. לגבי המקצועיות, המערכות שאנחנו מפעילים מאוד מתקדמות טכנולוגית ובשביל להפעילן בצורה מיטבית צריך להיות מקצוען, לדעת הכל לפרטי פרטים ברמה הכי גבוהה שיש, כי צריך גם ללמד את הלוחמים, במקרה הצורך, איך להשתמש במערכות האלה. לגבי אהבת האדם, אני חושב שאי אפשר להיות מפקד בלי לאהוב את הלוחמים, להבין ללבם, להבין שגם עליהם עוברים דברים, יש להם משפחה ויש להם רגשות, הם לא רובוטים. ולגבי אהבת המולדת – בשביל זה אנחנו נמצאים פה, כדי להגן על המדינה הזאת ולנצח במלחמה הבאה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות