fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המדינה: נעצור את האסדה אם הציבור לא יעודכן בפליטת חומרים

המשרד לאיכות הסביבה הודיעה כי על נובל אנרג'י לעדכן את הציבור לפחות 24 שעות לפני נישובים מהותיים שבתכנית ההרצה
אסדת הגז לווייתן. צילום: נובל אנרג'י
אסדת הגז לווייתן. צילום: נובל אנרג'י

בתגובה לפניות, בשל מידע שגוי ומטעה שמועבר לציבור ברשתות החברתיות בחוסר אחריות בידי גורמים שונים, המשרד להגנת הסביבה עדכן לאחרונה את הציבור בדבר הדרישות השונות שהוטלו על חברת נובל אנרג'י, מפעילת אסדת לוויתן עבור פעולות ההרצה והסטטוס הנוכחי.

כפי שכבר דיווח המשרד להגנת הסביבה, אסדת לוויתן נמצאת כעת בתקופת הרצה. כמקובל במתקנים חדשים, בתקופת ההרצה כל המערכות לרבות מתקני הטיפול בפליטות – נכנסות לפעילות באופן הדרגתי. לפי הצהרות נובל, במשך תקופה זו ייפלטו מהאסדה עד 3,203 טון מתאן; 49 טון NMVOC (חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן); ו-154 ק"ג בנזן. פליטה זו תתרחש בשבועות הקרובים.

המשרד בדק את תכניות החברה עבור תקופת ההרצה, ואף במקביל, ביצע מודל פיזור מזהמים במצבים סינופטיים שונים, וממצאיו מראים כי לא צפויה חריגה מערך היעד לבנזן בקו החוף, ובפרט במועדי הנישובים המהותיים.

בתקופת ההרצה יש שני מועדים עיקריים של נישובים לאוויר – כלומר, פליטות לאוויר ללא מתקני הפחתת פליטות שאף הם נמצאים בהרצה ואינם פעילים מטעמי בטיחות. בכל אחד משני מועדים אלה ייפלט באסדה, לפי הצהרות נובל אנרג'י, עד 1,551 טון מתאן; עד 24 NMVOC; ועד 76 ק"ג בנזן. בשל העובדה שערך הבנזן לא יוביל לחריגה מערכי היעד, נחדד כי אין כל הנחיה מיוחדת לתושבים.

כמו בכל מפעל בישראל, בהתאם להוראות חוק אוויר נקי, חלה על בעל מקור הפליטה חובת הגשת הנתונים וצפי הפליטות במסגרת הבקשה להיתר פליטה. המשרד להגנת הסביבה מבקר, דורש אסמכתאות ומודלים להוכחת אמיתות הנתונים השונים. המשרד דרש כבר בעת אישור תכנית ההרצה מחברת נובל אנרג'י בכל אחד משני מועדים מהותיים אלה של הנישוב, להודיע לציבור לפחות 24 שעות לפני התחלת התהליך. כמו-כן, המשרד הורה לחברה לבצע בדיקה של כיוון, מהירות הרוח ומצב היציבות האטמוספרית.

המשרד מחדד כי נובל עומדת עד כה בתנאי תוכנית ההרצה שנקבעו לה, וכי אם תהיה אי-עמידה בתנאים המשרד לא יאפשר את המשך ההרצה. הציבור יכול לעקוב אחרי תחנות הניטור הרלוונטיות באתר: https://www.svivaaqm.net

התנאים שהציב המשרד להגנת הסביבה לנובל לתקופת ההרצה כוללים, בין היתר: שתי תחנות ניטור פעילות ("קרון א. שרון כרמל 3 בקיסריה" ו"מעיין צבי-נובל"), המנטרות גם בנזן; העלאת התכניות המפורטות לאתר האינטרנט של החברה; עדכון מועדים קריטיים באתר החברה; ביצוע בדיקות אונליין ודיגומים סביבתיים; וביצוע בדיקת דליפות גזים ממתקני האסדה באמצעות מצלמה טרמית.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות