fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"האתגר הראשון במעלה בחגים הוא האתגר הבטחוני"

התפרצויות, גניבות, יריות, שריפות - מפקד תחנת המשטרה בזכרון יעקב, סנ"צ ערן לוי, מספר על היערכות המשטרה באזור לקראת חגי תשרי
מפקד תחנת משטרת זכרון יעקב, סנ"צ ערן לוי. צילום: משטרת ישראל
מפקד תחנת משטרת זכרון יעקב, סנ"צ ערן לוי. צילום: משטרת ישראל

תחנת זכרון יעקב חולשת על תחומי שש מועצות: אלונה, בנימינה גבעת עדה, זכרון יעקב, חוף הכרמל, פראדיס וג'סר א זרקא, הכל בתחום אחריותו של סנ"צ לוי, שנכנס לתפקידו לפני שנתיים. כשאני שואלת אותו על האתגרים המיוחדים לתקופת החגים, הוא עונה: "עכשיו סיימנו את אתגרי הבחירות, ועוד לא סיימנו את אתגר הקיץ. לכל תא שטח בגזרה אתגרים שונים. למשל, בחודשי הקיץ בחוף כרמל האתגר העיקרי קשור לחופים, בטחון ושלום ציבור הרוחצים, מסיבות חופים לא חוקיות ובעיות דומות שאנחנו מתמודדים איתן. בזכרון יעקב האתגר המשמעותי בקיץ הוא ריבוי המטיילים שבאים למקום מכל הארץ. בכפרים, האתגר הוא כל מה שקשור למלחמה בפשיעה וארועי ירי, בעיקר מסיום הרמדאן שהתרחש בסביבות מאי ועד אוקטובר. זו עונת החתונות במגזר, על כל מה שסביבן, כולל בג'סר א זרקא ובפראדיס. בהיבט הפלילי, בקיץ הרבה אנשים בסביבה נוסעים לחו"ל ואנחנו צריכים לתת מענה בנושא התפרצויות לכלי רכב ולבתים".

בקיץ גם עולה הסכנה של מקרי מוות של תינוקות הנשכחים ברכבים.

"לא מעט הורים מתקשרים אלינו ואומרים שננעל להם הילד ברכב ואנחנו באים ומסייעים להם לחלץ אותו. בנושא של שכחת ילדם ברכב אני מרגיש שהערנות של הציבור השתפרה משמעותית".

חגי תשרי מתאפיינים בריבוי מטיילים ובהתאמה גם בהתפרצויות לרכבים ולבתים. המשטרה פנתה השבוע לאזרחים שישהו מחוץ לביתם בימי החג לסייע לצמצם את הסבירות להתפרצות לבתים, ולהלן המלצותיה: להשאיר רדיו, אורות וטלויזיה דולקים, לא להשאיר מפתח במקומות מוכרים כמו ארון חשמל או עציץ, להסתייע בשכן קרוב שיאסוף מכתבים ולא להצטלם ולהעלות בזמן אמת לרשתות החברתיות תמונות וטקסטים המעידים על כך שאתם נעדרים מהבית למשך מספר ימים, ולא להשאיר ברכב רכוש הקורץ לגנבים.

לוי מספר כי המשטרה מפעילה מתנדבים שפועלים במיוחד במהלך החגים, בכוחות גלויים וסמויים. והחגים זה לא רק התפרצויות. "בחגים, אתגר ראשון במעלה הוא האתגר הבטחוני, הנמצא בראש סדר העדיפויות: אבטחה של מקומות ציבוריים ואירועים. בחודשים הקרובים אנחנו צריכים להיות מוכנים גם לסכנת שריפות, ששכיחותן עולה בגלל ה'שרקיות', הרוחות המזרחיות החזקות. אנחנו בקשר עם חזאות מזג האוויר, מקבלים מהם מפת סיכונים אזוריים ונערכים בשוטף יום יום".

ויש, כמובן, את האתגרים הקבועים. "אתגר משמעותי בכפרים הוא המלחמה בירי לא חוקי ואחזקת אמצעי לחימה לא חוקיים. בשנה שעברה הייתה ירידה של כ-50 אחוז בפשיעה בתחום, והשנה נמשכת מגמת הירידה. בשנתיים האחרונות היו ירידות גם בכמות ההתפרצויות באזור. זו מגמה חסרת תקדים בבנימינה ובזכרון יעקב. תפסנו לא מעט חוליות והבאנו אותן לדין".

לפי נתוני המשטרה, חלה גם ירידה בסוגי פשיעה אחרים באזור ב-2019 בהשוואה לתקופות מקבילות: בבנימינה גבעת עדה יש ירידה של 30% בגניבות רכב, ירידה של 36% בהתפרצויות לדירה, ירידה של 50% בהתפרצויות לעסק וירידה של 55% בהתפרצויות לרכב. בזכרון עקב חלה ירידה של 30% בגניבות רכב, 49% בהתפרצויות לדירה, 40% בהתפרצויות לעסק, ושיעור ההתפרצויות לרכב בזכרון יעקב נותר ללא שינוי.

ומה בנוגע לפשיעה חקלאית?

"הייתי במג"ב, אני מכיר את הנושא החקלאי והוא קרוב ללבי. אני מבין את הנזק הכלכלי לחקלאי, שעובד על תוצרת שנה שלמה, או שנגנבים ממנו בקר וצאן. אזרחים התארגנו בשנים האחרונות באופן פרטי וקהילתי לסייע לכוחות המשטרה, ואני מברך על כך, אבל אי אפשר לשים שומר ליד כל בית וליד כל רכב, ובסופו של דבר, שום דבר לא יכול להחליף עבודת המשטרה. כשקורה משהו, העבודה היא שלנו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות