fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעין הסערה: בית הכנסת הטרומי בעין הים פונה, התושבים דורשים פתרון קבע

המבנה הטרומי ששימש כבית כנסת לתושבי שכונת עין הים פונה לאחר שהוצא לו צו הריסה וכעת אין לתושבים מקום להתפלל בו. עיריית חדרה: "לא ניתן להעמיד מבנה על שטח שהיעוד שלו הוא לא בית כנסת. בישיבת המועצה הבאה תדון הקצאת הקרקע לבית הכנסת"

הרוחות בעין הים סוערות לאחר שהשבוע, עם תום חגיגות שמחת תורה, פונה המבנה הטרומי ששימש כבית כנסת. המבנה, שהוצב על שטח השייך לחברת "אופק חופים", הוקם ללא היתר, ובהתאם לחוק הוצא כנגדו צו סגירה והריסה מנהלי, שבוצע ביום ג'. פינוי המבנה הותיר את עשרות המתפללים ללא בית כנסת בעין הים.

בית הכנסת הראשון בשכונה פעל במבנה יביל ששימש את חברת "אופק חופים" כמשרד מכירות בשטח ציבורי פתוח. המבנה הוקם ע"י חברת חפציבה, שהייתה הראשונה לבנות בנייני מגורים בשכונה ולימים התפרקה. חברת אופק חופים המשיכה להשתמש במבנה הקיים כמשרד מכירות והסכימה לאפשר את השימוש בו כבית כנסת שכונתי בסופי שבוע ובחגים.

לפני חודשים אחדים פונה משרד המכירות בהוראת עיריית חדרה. חברת אופק חופים, שבבעלות חברות הבנייה "עמרם אברהם" ו"אפי קפיטל", החליטה להקים מבנה יביל נוסף, הפעם על שטחה הפרטי. המבנה שהוצב, שימש במהלך השבתות והחגים כבית כנסת והמתפללים קיוו שיוכלו לעשות בו שימוש עד להקמת מבנה קבע בעתיד ע"י עמותת "אברהם ומנטינה עמרם". אלא שלמרות התקוות והכוונות הטובות, גם המבנה השני פונה. כעת, הציבור המסורתי- דתי בשכונה דורש פתרון. לטענת חלק מציבור זה, הסיבה לפינוי המבנה היא הלחץ שהופעל על עיריית חדרה ע"י תושבי השכונה המתנגדים להקמת בית כנסת בעין הים.

אופק אשכנזי, תושב השכונה ואדם דתי שהתפלל בבית הכנסת השכונתי: "מדובר בשטח פרטי של יזמים ולא נלקח שקל מכספי הציבור, אבל ישנו קומץ של מתנגדים בשכונה של אלפי אנשים שממרר לנו את החיים. אני מבין לליבם, הם חוששים מתופעות כמו הדתה, כפייה דתית והתחרדות השכונה, אך מדובר בחוסר הבנה של המציאות השכונתית. היה פה בית כנסת שכונתי קהילתי שרוב המתפללים בו הם ציבור מסורתי, התפללנו פה בסידור אשכנזי וספרדי יחד, דבר שכמעט לא קורה בבתי כנסת, הייתה כאן רוח של אחווה ומקום שמאות אנשים הגיעו אליו בתקופת החגים. זה טריוויאלי שבשכונה של אלפי אנשים יהיה מקום אחד שיאפשר לאנשים להתאגד יחד בחגים ובשבתות. האם ייתכן שבשכונה שעורכת בכל שנה מופע של יום העצמאות, לא יהיה גם מופע של יום הכיפורים? אני אדם חובש כיפה, אבל אני מתנגד לכפייה דתית. אין ולא יהיה כאן ניסיון לכפות אורח חיים מסוים ולא יהיו כאן מראות של כפייה דתית."

דרוש פתרון של קבע. פינוי בית הכנסת הטרומי בעין הים
דרוש פתרון של קבע. פינוי בית הכנסת הטרומי בעין היםפים

אופק מספר שהוצע למתפללים להגיע לבית הכנסת בשכונת גבעת אולגה, אך מדגיש שזה לא אפשרי ולא רצוי. "כשאני הולך לבית הכנסת, אני רוצה להכיר את מי שעולה לתורה, שנולד לו ילד או עומד להתחתן, אני רוצה להסתכל בעיניים של החברים שאני מכיר משבת לשבת ומחג לחג ולברך אותם מכל הלב. שירותי דת זה לא כמו כספומט שאתה יכול להשתמש בו בכל מקום, זה צורך רוחני, חברתי ונפשי של אנשים. אנחנו אוהבים את גבעת אולגה ואת תושביה, אבל את הצרכים הרוחניים שלנו ואת החיבור עם הבורא נקבל בשכונה שלנו. עיריית חדרה לא הבינה עד היום שיש כאן קהילה גדולה שזקוקה למענה. בית הכנסת פעל בשכונה באופן רציף במשל שמונה השנים האחרונות ואי אפשר להרוס אותו אחרי כל כך הרבה שנים, או להפנות אותנו לגבעת אולגה. חייב להימצא פתרון קבע".

בעוד כחצי שנה יחגוג ערן הסינג, חילוני תושב השכונה, בר מצווה לבניו התאומים, והיה שמח לציין ארוע זה בבית כנסת מקומי. "אני בטוח שאין פה מישהו רע בסיפור אלא תקשורת לקויה. עין הים היא שכונה חדשה שנמצאת עדיין בפיתוח, אבל כיום יש בשכונה בית ספר, גני ילדים ופארק שעשועים וזה לגמרי הגיוני שיוקם גם בית כנסת, זו בקשה ראויה ומוצדקת".

חבר מועצת העיר צ'יקו וקנין מגבעת אולגה העלה כהרגלו סרטון מפינוי המבנה, בו האשים את בעליה של חברת עמרם אברהם, אלון עמרם, בסגירת בית הכנסת, הטיח דברים קשים בחברה ואנשיה ואמר בין היתר "הכסף מעוור את עיני הצדיקים".

מחברת עמרם אברהם נמסר בתגובה: "חברת עמרם אברהם הקימה ומקימה מעל 600 דירות מגורים בשכונת עין הים בחדרה. ניתן לומר שפיתוח השכונה ורווחת התושבים שבה הם בראש מעיני היזמים ונושא בית כנסת שישמש מקום תפילה לתושביה המסורתיים של השכונה זה אינטרס ישיר של החברה. היזמים אופק חופים, שהם עמרם אברהם ואפי קפיטל, השמישו בעבר במשרד המכירות של הפרויקט בית כנסת לרווחת הציבור. בעלי החברות מר אלון עמרם ואפי שקדי הינם אנשים מסורתיים חובשי כיפה שמיוזמתם ועל חשבונם דאגו למקום תפילה ברחוב עין גדי 6. לדאבוננו, ולאחר מאבקים ממושכים ומכיוון שמשרד המכירות ישב על שצ״פ (שטח ציבורי פתוח), העירייה ביקשה להרוס את משרד המכירות ואיתו את בית הכנסת. לו היה תלוי הדבר בנו, בית הכנסת היה נשאר פעיל עד היום. לכשפונה משרד המכירות החברה הקימה על חשבונה ועל שטחה הפרטי מקום תפילה חלופי שיהיה לרווחת תושבי השכונה. היות ובתוכנית הבינוי העירונית לא הוגדר בית כנסת במיקום זה, ולאחר שהעירייה ביקשה לפנות גם מקום זה, ביקשנו פעם אחר פעם מהרשות המקומית הארכות לפינוי עד הרגע האחרון שבו הוצא למבנה צו סגירה והריסה מנהלי. בלית ברירה נאלצנו לפנות גם מבנה זה".

באשר לסרטון של חבר המועצה וקנין, החברה מסרה: "צר לנו שמאינטרסים אישיים שלו, במקום להסדיר ולהקצות במסגרת החוק וסמכות העירייה מקום תפילה לרווחת תושבי שכונה שהוא אמור לייצג, חבר המועצה מעוות את התמונה, מוציא סרטון רצוף שקרים ועובדות לא נכונות ומכפיש את היזמים שהתכוונו רק לעשות טוב. הסרטון המכפיש והלא נכון הזה הינו רק האחרון במלחמה אישית שמנהל חבר המועצה ביזמים וקדמו לו אחרים. החברה בודקת ושוקלת לתבוע דיבה".

תגובת עיריית חדרה: "כפי שנמסר בעבר אין ספור פעמים, החל הליך הקצאת קרקע לטובת הקמת בית כנסת. בישיבת המועצה הבאה הנושא יובא לאישור המועצה. כאשר ההקצאה תאושר, העירייה תציב בשטח המיועד מבנה זמני שישמש כבית כנסת עד להקמת מבנה הקבע, על ידי הגוף שיקבל את הקצאת הקרקע. יודגש, כי חוקי התכנון והבנייה חלים גם על בתי כנסת ומבני ציבור אחרים. לא ניתן להעמיד מבנה על שטח שהיעוד שלו הוא לא בית כנסת. עיריית חדרה פועלת על פי חוק בלבד!"

 

 

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות