fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפקט לוויתן: באורות רבין יוחלפו יחידות פחם בגז

בתחנת הכוח בחדרה יוקמו שתי יחידות ייצור שיופעלו בגז ויחליפו את ארבע היחידות הפחמיות הקיימות
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הקמת שתי יחידות ייצור חדשות בתחנת הכוח "אורות רבין" שיופעלו בגז טבעי במקום בפחם. שתי היחידות החדשות יחליפו את ארבע יחידות הייצור הקיימות כיום המופעלות באמצעות פחם ויספקו חשמל בהיקף של כ-1,200 מגה וואט.

היחידות שצפויות לקום עד 2022 יספקו חשמל בהיקף של כ-1,200 מגה וואט ויחליפו את ארבע יחידות הייצור הקיימות המופעלות כיום באמצעות פחם. הצפי הוא כי בכך תשופר משמעותית איכות האוויר באזור ותצומצם באופן ניכר פליטת זיהום האוויר מהאתר.

שש יחידות הייצור הפחמיות באורות רבין מספקות כ-2,500 מגה וואט. יחידות 5-6 הקיימות הינן יחידות חדשות יותר והותקנו בהן סולקנים להפחתת הפליטות ולמזעור השפעתן הסביבתית. יחידות 1-4 הינן יחידות ותיקות שהחלו את פעילותן בתחילת שנות ה-80. אלו היחידות הפחמיות הישנות ביותר, בעלות הנצילות הנמוכה ביותר והמזהמות ביותר בכל מערך ייצור החשמל בישראל. לאור הרפורמה במשק החשמל והחלטתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ להפסיק את השימוש בפחם בישראל עד 2025, הוחלט במשרד שלא להשקיע משאבים ולהתקין אמצעים להפחתת פליטות מהן ובמקום זאת, להפסיק את פעילותן לחלוטין ולשמרן כעתודה אסטרטגית בזמן חירום בלבד.

ישראל היא המדינה המובילה בעולם בהפחתת השימוש בפחם לאורך השנים. בשנת 2010 עמד השימוש בפחם על 59% וב-2018 ירד ל-30%. מהלך זה התאפשר הודות להורדת השימוש בפחם למינימום, ביטול הקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון, ההחלטה לסגור את היחידות הפחמיות 1-4 בחדרה והגדלת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. כל אלה הביאו לכך שזיהום האוויר מייצור חשמל פחת בכ-50% בחמש השנים האחרונות.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות