fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית אבות או מטפל?

היא תמיד באה. הדילמה. האם להעביר את אהובינו לבית אבות או להילחם כמה שיותר כדי לשמור אותם בבית? מה האופציה הנכונה ביותר, מבחינה רפואית ומבחינה מוסרית? לא תמיד ניתן לענות בקלות על השאלה הגדולה הזו. על מנת שתוכלו לקבל הבנה מקיפה יותר כשאתם בוחנים את כל ההיבטים הכרוכים בהחלטה, ריכזנו לכם כמה נקודות שיעזרו לכם לראות את התמונה הגדולה יותר.
בית אבות או מטפל? | צילום: freepik

התחשבו בנקודת המבט האישית

ההחלטה בין בית אבות לבין טיפול ביתי צריכה להיבחן מנקודת המבט של הפרט הנדון ולא רק ברמת המאקרו. בעוד שהשהות בבית נתפסת לעתים קרובות כאופציה האידיאלית, חיוני לקחת בחשבון את המצב התפקודי הנפשי, הפיזי והרגשי של ההורה, ולשאול את עצמכם כמה זמן באמת אפשר להישאר בטיפול ביתי לעומת החלופה של פתרונות דיור.

בישראל, משפחות רבות עושות מאמצים רבים כדי להימנע מהעברת בני משפחה אהובים לבית אבות, בין אם בהשפעת המנטליות הישראלית ובין אם בשל תחושת אשמה. כאשר תמיד ברקע מרחפת השאלה: איך אפשר לשלוח הורה שנתן לנו הכל לבית אבות כשהוא זקוק לטיפול שלנו? ואכן זו שאלה חשובה שוב, ההכרעה צריכה להינתן בהתאם למקרה הפרטי, ולא בשל תחושת אשמה, כדי להבטיח שההורה היקר יזכה לטיפול הטוב ביותר.

שיקולי תקציב והיתכנות פיננסית

ההיתכנות הכלכלית היא אחד הגורמים המשמעותיים שיש לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה. טיפול סיעודי יכול לעלות ביוקר, וחשוב להעריך את המשאבים הכספיים העומדים לרשותכם עבור כיסוי ההוצאות.

כדי להחליט לכאן או לכאן, משפחות צריכות להעריך בקפידה את מצבן הכלכלי, תוך התחשבות בהכנסות, חסכונות, כיסוי ביטוחי וכל תוכניות הסיוע הממשלתיות שזמינות עבורן. מומלץ להתייעץ עם יועצים פיננסיים או אנשי מקצוע מומחים כדי לבחון אפשרויות מימון לטיפול ארוך טווח.

במקרים מסוימים, טיפול ביתי עשוי להיות אפשרות משתלמת יותר מבחינה כלכלית. למרות שהוא עשוי להיות כרוך בעלויות נוספות, כגון העסקת מטפלים או שיפוץ הבית כדי להתאימו לצרכים של ההורה, זו עדיין יכולה להיות בחירה משתלמת יותר בהשוואה למעבר לבית אבות. עם זאת קחו בחשבון שתוכניות ממשלתיות שונות עשויות לספק סיוע כספי. חשוב לחקור את התחום ולהבין את קריטריוני הזכאות, כמו גם את תהליך הגשת הבקשה, כדי לקבל החלטות מושכלות יותר.

בחירת בית אבות על סמך מדדי איכות

כאשר בוחנים את ההיבט הכספי, חשוב מאוד לאזן בין שיקולי התקציב לבין איכות הטיפול. אפשרויות זולות יותר לא תמיד עשויות לספק את רמת הטיפול והשירותים הדרושים. במקרים בהם בית אבות נחשב לאופציה הטובה ביותר, קחו בחשבון שכיום תוכלו לבחור בית אבות על סמך מדדי איכות. ישנם בנמצא כלי מדידה אשר מעריכים את איכות השירותים הניתנים על ידי בתי אבות שונים, מה שמבטיח שקיפות ומאפשר לכם לקבל החלטות טובות יותר הנוגעות לטיפול ביקיריכם.

התאמת פתרונות לצרכים אישיים

כאמור, אין גישה אחת הנכונה לכולם, וכל משפחה בוחרת את הפתרון המתאים ביותר עבורה. כל אדם הוא ייחודי, בעל צרכים והעדפות שונות וכל משפחה דורשת פתרון מותאם. לכן יש לבחור בפתרון אשר תואם לדרישות הספציפיות של ההורה ומשפחתו, כמו גם למצבו הבריאותי ולמידת העזרה שצריך בחיי היום יום.

יש לציין שכשאר בוחרים בית אבות על פי מדדי איכות ניתן לבחור בפתרונות דיור אשר מעניקים את חוויית השירות ואיכות החיים ברמה הגבוהה ביותר. אין מקום לפשרות. ולכן יש להתמקד המון באיכות הטיפול, כדי להבטיח שהקשישים יקבלו את המענה הטוב ביותר, בין אם בביתם ובין אם בבית אבות.

הגנה על זכויות הפרט

כאשר בוחנים את האפשרות של מעבר לבית אבות לעומת טיפול ביתי, חשוב גם לתת עדיפות לבחירותיהם של הקשישים עצמם. לכל אדם, ללא קשר לגילו או מצבו הבריאותי, יש זכות שיתייחסו אליו בכבוד, מה שלוקח בחשבון גם את הזכות להשתתף בתהליכי קבלת החלטות בכל הנוגע לאפשרויות הטיפול. תמיד מומלץ לכבד, עד כמה שניתן, העדפה ובחירה אישית.

אם בוחרים בבית אבות, חשוב לוודא שבית האבות הנבחר מעניק לדייריו את כל הזכויות שמגיעות להם על פי חוק ועומד בכל התקנות הרלוונטיות, לרבות הזכות לפרטיות, גישה לטיפול רפואי, רווחה רגשית ופסיכולוגית, טיפול אוהב ומסור מטעם הצוותים ופעילויות פנאי מעשירות המאפשרת לבסס מערכות יחסים וליצור קשרים חברתיים.

ולבסוף

ההחלטה בין בית אבות לטיפול ביתי מורכבת, וכוללת שיקולים רבים. באמצעות עזרה מקצועית וחשיבה מעמיקה על הצרכים של כל המעורבים, משפחות יכולות להבטיח שיקיריהם יקבלו את הטיפול האיכותי המגיע להם, בין אם בחרו בבית אבות ובין אם בטיפול ביתי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות