fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עם הפנים לדרבי. הצד האדום

הפועל תנסה לצבוע את הכרמל עוד עונה באדום, אבל יש לקחת בחשבון שאם בשנים האחרונות היא התבססה על האופי החלש של מכבי, המחזור הראשון מרמז על שינוי בתחום אצל הירוקים
אולי הפעם יהיה נס? נס זמיר | צילום ארכיון: אדריאן הרבשטיין
אולי הפעם יהיה נס? נס זמיר | צילום ארכיון: אדריאן הרבשטיין

לכבוד שנת הלימודים החדשה שבפתח, הפועל חיפה לקחה על עצמה את תפקיד המורה המנוסה שמעבירה שיעור בנבכי ליגת העל לתלמידה החדשה הפועל כפר סבא. הרבה יותר מניצחון של האדומים, זה היה הפסד של העולה החדשה והסימפטית, ששיחקה עם התלהבות והראתה יכולות מפתיעות, אבל לא הייתה חדה באזורים המכריעים ולא חילקה נכון כוחות.

הפועל חיפה הנוכחית היא קבוצת ליגת על ותיקה. היא כוללת לא מעט שחקנים שחצו את גיל 30 וגם הניסיון המצטבר שלה כקבוצה בליגה הבכירה משפיע, בטח בהשוואה לקבוצה כמו כפר סבא.

לקראת פתיחת העונה התמקדנו בעיקר בחסרונות של הוותק – שחקנים מעבר לשיא, תחושת עייפות ודשדוש. המחזור הראשון הזכיר לנו שיש גם יתרונות חשובים לניסיון המצטבר. השחקנים של חיים סילבס לא התרגשו מהמחצית הראשונה החזקה של היריבה שלהם, השתלטו על המשחק ככל שהוא התקדם והפעילו לחץ מצטבר שהסתיים בשער ניצחון. השער אמנם היה מקרי, אך באופן שבו המחצית השנייה התפתחה, בהחלט ייתכן שאלמלא ההגבהה של אלי בלילתי שמצאה את עצמה בחיבורים, השער היה מגיע מעט מאוחר יותר.

החלק המרשים ביותר במשחק של הפועל ביום ראשון היה החלק האחרון, מהשער ועד סיום המשחק. האדומים העבירו את הדקות בקלילות, נמנעו מטעויות בהגנה, יצרו מצב או שניים, שהיו יכולים לסגור את הסיפור והותירו את המארחת בתחושה שאין לה סיכוי להשיג נקודות במשחק הזה. בדקות האלה בלטו כמה שחקנים כמו גילי ורמוט, דור מלול וניסו קפילוטו שכבר ניצחו עשרות משחקי ליגת על בקריירה שלהם ויודעים בדיוק מה צריך לעשות כדי לשמור על התוצאה. בניצחון הזה היה הרבה מזל, אבל מהרגע שהוא כבר הגיע צריך לדעת לקחת אותו, וזה מה שהפועל חיפה עשתה.

ההובלה של סילבס
סילבס עלה למשחק הליגה הראשון עם מערך מפתיע של 4:3:3, עם קשר אחורי אחד ולפניו שני שחקני 50/50. מפתיע, כי זו לא אחת משתי השיטות, עליהן הוא התבסס לאורך תקופת ההכנה. בימים שלפני המשחק נדמה היה שהוא בוחר בשיטת שלושת הבלמים, ובכלל בהרכב ובסגנון הקרוב ביותר למה שעבד בניצחון על קריית שמונה בגביע הטוטו, כולל השילוב של נס זמיר לצד עדן בן בסט ואלמוג בוזגלו בהתקפה. זמיר אכן פתח בהרכב, מחשבה הגיונית כי הוא ובוזגלו הם שני שחקני ההתקפה היחידים שהבקיעו בגביע הטוטו, אבל המערך השתנה לחלוטין. ההרכב שסילבס העלה היה עמוס בשחקנים נמרצים וניידים, מה שהוביל לפתיחה נמרצת של הפועל חיפה, אך ככל שהדקות נקפו התברר ששני המאפיינים הבולטים של ההרכב הזה הם מחסור בארגון ומחסור בטכניקה. השיטה הלא רגילה אולי תרמה לכך שהמעבר מהתקפה להגנה היה מאוד מפוזר והשאיר חללים רבים. מיעוט השחקנים שמסוגלים להניע כדור מהר ומדויק הקשה על היציאה מהגנה להתקפה.

סילבס זיהה את הבעיות וביצע במחצית שני חילופים שפתרו אותן. הכניסה של ורמוט במקום גל אראל החזירה את האדומים למערך של 4:2:1:3 המוכר להם (עם ורמוט באגף ובוזגלו באמצע). ורמוט הוסיף את הטכניקה שהייתה חסרה והפך את משחק המעבר של הפועל להרבה יותר אפקטיבי. אחרי תקופת הכנה לא טובה, ורמוט הזכיר עד כמה הוא חשוב לקבוצה ועד כמה הוא יכול להיות יעיל מול יריבות עייפות.

הכניסה של ורמוט קיבלה את עיקר ההתייחסות, אך חשוב להתעכב גם על החילוף השני במחצית. סילבס החליט שנמאס לו מרולטת קווין טאפוקו, שמשחק בסגנון רגע עסל רגע בסל, ויתר על הכוכב הבעייתי שלו והכניס במקומו את לירן סרדל לקישור האחורי. די מדהים שסרדל רק בן 25, כי הוא צבר קילומטראז' מכובד ונראה כמו עוד אחד מהשחקנים המנוסים שיודע לעשות בדיוק מה שנדרש ממנו בכלים המוגבלים שלו. היה לו משחק טוב במושבה. המחצית השנייה הטובה עוזרת לנו לזכור שגם בגביע הטוטו רוב הדקות הטובות של הפועל חיפה היו כאשר טאפוקו לא שיחק.

לא יהיה פשוט מבחינת סילבס להכריע על שיטה בדרבי, בין היתר, כי קשה לדעת באיזו שיטה יבחר מרקו בלבול. בכל מקרה, הוא יזדקק לשני שחקנים בכל אגף ששניהם יצטרכו לעבוד קשה בהגנה

טוב שסילבס לא נותן קרדיט מוגזם לקשר האחורי שלו, שגם איחר לאימון בשבוע שעבר. נראה שסילבס לוקח את הצרפתי המוכשר בתור פרויקט, השאלה אם הוא יצליח לאפס ולגייס אותו, יכולה להיות אחד ממפתחות העונה. בינתיים, המחצית השנייה הבהירה שניתן להסתדר גם בלעדיו, כרגע אולי אפילו עדיף. לעומתו, קשה היה שלא להתרשם מפרנסיסקו ג'וניור, איש המשחק, לטעמי. מדובר בשחקן מרכז שדה שלם שיודע להניע כדור נהדר. הוא לא מוסר סתם לשחקן פנוי, אלא חושב גם מהלך אחד קדימה. מאז דור פרץ לא היה לאדומים שחקן מרכז שדה עם היכולת הזו. הוא יודע גם לעבוד בהגנה, קורא מהלכים נכון ומחלץ כדורים. הוא נראה הכי טוב כאחד משני קשרים אחוריים. במהלך של שער הניצחון הוא בנה את כל ההתקפה שהובילה להגבהה הראשונה, ואז הכין נהדר את ההגבהה שנכנסה.

אי אפשר להתעלם גם מכובש השער. גם במשחק לא גדול, אלי בלילתי כל הזמן תמך בהתקפה, סיפק את השילוב הקבוע שלו בין אנרגיות לתכליתיות וסיפק גם הגבהה אחת נפלאה כמה דקות לפני הגול. השער הזה מגיע לו בהקשר הרחב. מגיע לשחקן שהראה מה זה אומר להתנפל על הזדמנות, לקחת אותה ולתקוע יתד בהרכב. עושה רושם שהפועל חיפה הרוויחה מגן שמאלי פותח ראוי ביותר. ועכשיו דרבי.

הצבע האדום שולט
בשנים האחרונות הפועל התבססה על האופי החלש של מכבי. המחזור הראשון מרמז על שינוי בתחום אצל הירוקים. מול יריבה איכותית, סילבס יזדקק לשחקנים עם האיכויות הגבוהות שלו ויקווה שהמעמד והקהל ידרבנו אותם. לכן, אני מניח שפרט לגילי ורמוט הוא ייתן הזדמנות נוספת גם לטאפוקו, ויכול להיות שכדאי לבנות גם על אמרי וולשמן, שלא קיבל דקות מול כפר סבא. לא יהיה פשוט מבחינת סילבס להכריע על שיטה בדרבי, בין היתר, כי קשה לדעת באיזו שיטה יבחר מרקו בלבול. בכל מקרה, הוא יזדקק לשני שחקנים בכל אגף ששניהם יצטרכו לעבוד קשה בהגנה, ובמצב כזה קשה לשחק עם שלושה בלמים באופן שלא הופך להתגוננות מוחלטת. דווקא הרכב עם יותר שחקנים התקפיים יכול לאפשר להם לעזור בהגנה ולהשאיר מספיק כלים ליציאה להתקפה. מזמן לא היה להפועל משחק מול יריבה עדיפה שיוכל לאפשר לה להביא לידי ביטוי את האיכויות שלה במשחק מעבר.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות