fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סרטן צוואר הרחם: בכללית יצאו במסע הסברה

סרטן צוואר הרחם הוא סרטן קטלני. 200 נשים חולות בו מדי שנה וכמחצית מהן מתות מהמחלה. הבשורה הטובה היא שאפשר למנוע אותו
חיסון בטוח עם מעט מאוד תופעות לוואי. ד"ר אפרים סיגלר | צילום: דוברות כללית
חיסון בטוח עם מעט מאוד תופעות לוואי. ד"ר אפרים סיגלר | צילום: דוברות כללית

הגינקולוגים של כללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי יצאו במסע הסברה נרחב לרגל שבוע המודעות למניעת סרטן הרחם שחל בימים אלה עד 27 בינואר.
לדברי ד"ר אפרים סיגלר, מנהל שירות צוואר הרחם של כללית בחיפה ויו"ר החברה הישראלית לקולפוסוקפיה ומחלות צוואר הרחם והעריה, חיסון נגד נגיף הפפילומה מסייע גם במניעת סרטן הפה והלוע וסרטן פי הטבעת, וחשוב כי יינתן לתלמידים לגברים בוגרים. מתברר, כי גם עישון מגביר מאוד את הסיכון לחלות במחלה קשה זו.
סרטן צוואר הרחם הוא סרטן קטלני. 200 נשים חולות בו מדי שנה וכמחצית מהן (90) מתות מהמחלה. הבשורה הטובה היא, אומר ד"ר סיגלר, מומחה צוואר הרחם במרכז הרפואי לין, שבאבחון מוקדם ומתן החיסון החדש נגד תשעה זנים של נגיף הפפילומה אפשר למנוע ב-99 אחוז הדבקה בנגיף הגורמים ל-90 אחוז מהמקרים של סרטן זה. בנוסף, החיסון מונע ב-99 אחוז יבלות באיברי המין בנשים ובגברים. מדובר בווירוס שיכול לפגוע בכל אחת ואחד, כשההדבקה מתרחשת באת קיום יחסי מין, בדרך כלל בגיל צעיר. לחיסון יש השפעה מקסימלית כאשר הוא ניתן לפני שמתחילים לקיים יחסי מין, אבל בכל גיל, הוא מונע הדבקה.
ד"ר סיגלר מסביר, כי לעיתים הווירוס נשאר רדום במשך שנים רבות ורק אז הוא מתעורר לכדי התפתחות לסרטן. יש להדגיש, כי מידע שגוי שפורסם בעבר והרתיע חלק מההורים מ החיסון, התברר כשגוי. לדברי ד"ר סיגלר, עד כה בוצעו בעולם כ-300 מיליון חיסונים. החיסון הוא בטוח ביותר ועם מעט מאד תופעות לוואי.
בדיקה לאיתורו של הנגיף, עוד בשלב הטרום סרטני שלו, היא בדיקת פאפסמיר פשוטה, שמתבצעת אחת לשלוש שנים או בהתאם להמלצת הרופא בגילאי 65-25. סל הבריאות שאושר השבוע הורחב ומאפשר את הבדיקה חינם בכל קופות החולים מגיל 54-25. מעבר לגיל 54, מומלץ לבצע את משטח הפאפ בתשלום, מכיוון שכשליש ממקרי התחלואה והתמותה מסרטן צוואר הרחם קורה בקבוצת  גיל  זאת. מדובר בבדיקה לא יקרה וזמינה גם למי שאינה זכאית לה בחינם.
נתון משמעותי נוסף הוא הקשר בין עישון להתפתחות סרטן צוואר הרחם. עישון, כך מתברר, מגדיל פי 30 את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם, וזו סיבה נוספת להימנעות מהרגל זה.
נוכח החשיבות הרבה בהגברת המודעות לאיתור המוקדם, התנהגות מונעת כמו שימוש בקונדומים בעת קיום יחסי מין, הימנעות מעישון ובעיקר קבלת חיסון שמהווה הגנה מיטבית, יצא צוות הגינקולוגים של כללית בחיפה במסע הסברה בנושא.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות