fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שמו של סלומון טקה הונצח במרכז מנהיגות, הרוחות בקרית חיים סוערות

מרכז המנהיגות נחנך אמש בבית יציב במעמד שרת הקליטה פנינה תמנו שטה וראש העירייה עינת קליש רותם. הרשת החברתית סוערת: סלומון טקה אינו דמות ראויה להנצחה
חנוכת חדר המנהיגות ע"ש סלומון טקה בבית יציב בקרית חיים | צילום: דוברות העירייה
חנוכת חדר המנהיגות ע"ש סלומון טקה בבית יציב בקרית חיים | צילום: דוברות העירייה

הרוחות בקרית חיים סוערות, לאחר ששמו של סלומון טקה, שנורה למוות לפני כשנה על ידי קצין משטרה, הונצח במרכז המנהיגות שנחנך אתמול, ראשון, במרכז הנוער בית יציב בקרית חיים. טקה נורה למוות במרחק של כמה עשרות מטרים מהמקום שבו הונצח שמו. תחילה עלה הרעיון להנציח את שמו של טקה בפסל באו סלע זיכרון.

לחנוכת חדר המנהיגות לבני הקהילה האתיופית בבית יציב הגיעו אמש שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם, הוריו של סלומון טקה, בני הקהילה האתיופית ובני נוער הפעילים במקום. החדר כולל מערכת מולטימדיה מובנית, מערכת ישיבה מודולרית וכלים נוספים, שנועדו לפתח מנהיגות ערכית, בעזרת שיטות עבודה המותאמות למאה ה-21. חדר המנהיגות הוקם במימון משותף של קרן חיפה, שותפות חיפה בוסטון וועד קרית חיים וקרית שמואל, במטרה לחזק את בית יציב כמרכז חינוכי-ערכי לילדים ולבני נוער.

בית יציב משרת כ-150 בני ונוער ותלמידים בקרית חיים ובקרית שמואל. הוא מהווה מרחב מוגן ובטוח, המקיים מגוון פעילויות, חינוכיות וערכיות. במרכז מתקיימות פעילויות ספורט, מעורבות חברתית ותוכנית מד"צים לצד תוכניות מנהיגות נוספות.

סולומון טקה ז"ל | צילום: אורון טובי
סולומון טקה הונצח בבית יציב | צילום: אורון טובי

הירי והמהומות

תזכורת: בסוף חודש יוני בשנה שעברה שהה טקה, 18, ביחד עם אחרים, ליד בית יציב, בעת שקצין משטרה שלא היה בתפקיד טייל במקום עם אשתו ובנו התינוק. הקצין ניגש אליהם לאחר שחשד שסחטו ילד אחר, ובתגובה טקה ואחרים השליכו עליו אבנים שפגעו בו. עקב החשש לחייו ולחיי משפחתו, ירה קצין המשטרה כדור לעבר הקרקע, אך חלק מהקליע ניתז, פגע בטקה וגרם למותו. עקב כך פרצו מהומות אלימות של יוצאי העדה האתיופית, בטענה לקיפוח ושיטור יתר, שהשביתו את המשק וגרמו נזקים כספיים בהיקף עצום. משפטו של קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו של טקה מתקיים בימים אלה וטרם הגיע לשלב ההכרעה.

מחאת בני העדה האתיופית בקיץ בשנה שעברה | צילום: דורון גולן

"בן קרית חיים סלומון טקה ז"ל"

חדר המחשבים במרכז המנהיגות בבית יציב נקרא על שמו של טקה לבקשת בני העדה, וכפי שנכתב בהודעת העירייה: "בן קרית חיים סלומון טקה ז"ל".

שרת הקליטה אמרה במעמד החנוכה: "ההנצחה של סלומון טקה בדרך של מנהיגות ותקווה לצעירים היא מכובדת. אמשיך ללוות את המשפחה ולהיאבק למען בני הקהילה האתיופית. אני מקווה ומתפללת שסלומון יהיה המקרה האחרון ושצוואתו תהיה שכל ילד, ילדה, נער ונערה יהיו מוגנים".

זמן קצר לאחר מכן כבר פרצה סערה בקרית חיים, והרשתות החברתיות רעשו. תושבים רבים הביעו זעזוע מההחלטה להנציח את שמו של טקה בהקשר של ערכים ומנהיגות.

תושבים זועמים

חלק מהתגובות: "בכספים של תושבי קרית חיים מנציחים עבריין"; "להנציח דמות של עבריין נוער רק בגלל שהוא אתיופי שסחט ילדים, השתמש בסמים ואלכוהול. הוא היה דמות שלילית. לאן הגענו? איזה מסר הילדים שלנו מקבלים? הוא גיבור? ראשת העיר תתביישי לך!"; "מועדון נוער? ברצינות? בואו, זה לא שהאיש היה איזה מודל לחיקוי, קצת פרופורציות, בסך הכל ילד אלים שסחט ילדים אחרים והתנהג באלימות, קצת נסחפתם".

בהודעה של הקרן לחיפה נמסר כי היא תרמה עשרות אלפי שקלים למרכז בית יציב. בועז הירש מהנהלת הקרן לחיפה: "שמחנו להיענות לבקשתה של עיריית חיפה והקרן לחיפה סייעה ותמשיך לסייע לחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי כפי שנהגה במשך שנים רבות, לרבות במהלך משבר הקורונה, לצורך רכישת ושדרוג בית יציב על מנת שבני הוער  יוכלו ליהנות  ממתקניו".

מטעמה של שרת הקליטה נמסר, כי היא הוזמנה לאירוע כאורחת כבוד של עיריית חיפה והיא מלווה את המשפחה מאז מותו של טקה.

מעיריית חיפה נמסר, כי הבקשה להנצחת שמו של טקה הגיעה מבני הקהילה האתיופית בקרית חיים.

משותפות חיפה בוסטון נמסר, כי הקשר של משפחת טקה היה מול העירייה. עוד נמסר כי מותו של טקה הציף את תחושות הגזענות שחווים בני העדה האתיופית וכי המחאה שלהם הביאה לידיעת הציבור את תחושותיהם.

עוד נמסר משותפות חיפה בוסטון, כי הם משוכנעים שממרכז הנוער בית יציב יצאו המנהיגים של הדור הבא.

מוועד קרית חיים נמסר: "ועד קרית חיים איננו מעורב כלל בהקמת חדר המנהיגות, ועד קרית חיים כמדי שנה תורם לכל מוסדות החינוך בקריה, כולל מועדון בית יציב, לפעילותו השנתית".

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות