fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לא רק אנחנו במלחמה: הכירו את הפרויקט המיוחד להצלת בעלי הכנף

בעקבות גילוי נגיף שפעת העופות בכמה לולים בישראל, הקימה קרן קיימת לישראל חמ"ל מיוחד שיתמקד במניעת התפשטות שפעת העופות ובכך להציל את בעלי הכנף באגמון החולה
בעלי כנף באגמון החולה צילום: יח"צ

כל המציל ציפור אחת, כאילו הציל עולם ומלואו: קרן קימת לישראל הקימה חמ"ל מיוחד למאבק בשפעת העופות יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים במטרה למנוע את התפרצות הנגיף ולהציל את חייהם של בעלי הכנף. נגיף שפעת העופות נפוץ בעולם שנים רבות. בחורף 2021-22 התפרץ הנגיף הקטלני בכל העולם וקטל מיליוני ציפורי בר, בעיקר עופות מים מתלהקים כמו: שקנאים, חופמאים, שחפים, קורמורנים ועוד. באותו חורף נפגעה גם אוכלוסיית העגורים באגמון החולה, ואלפי עגורים מתו כתוצאה מכך.

במהלך סתיו-חורף 2023-24 נמצא הנגיף במספר לולים של תרנגולי הודו במרכז הארץ וכן במספר שחפים באזור. בימים האחרונים נמצא עגור חיובי לשפעת העופות מזן H5N1 באזור להבות הבשן, צפונית לאגמון החולה.

בעקבות כך, הוחלט בקרן קיימת לישראל להקים חמ"ל שיפעל לצמצם את נזקי שפעת העופות באגמון החולה.

מאז התפרצות שפעת העופות באגמון בחורף 2021-22, מתקיים ניטור קבוע ובדיקת בעלי כנף פגועים או מתים שנמצאו באזור אגמון החולה. הבדיקה והניטור נמשכים בימים אלה ביתר שאת, במיוחד לאור שינוי מזג האוויר והימצאות הנגיף בישראל ובקרבת האגמון. הצוות המקצועי של קק"ל באגמון החולה נמצא בקשר רציף עם כל הגורמים המקצועיים ועובד איתם בשיתוף פעולה.

אגמון החולה אמנם סגור כעת למבקרים בשל המצב הביטחוני, אך קיימת בו תנועה של חקלאים וכוחות צבא. בעקבות החשש, נסגרו כל השערים המובילים לשטחי האגמון, הכניסה אליו תהיה מבוקרת, וכל רכב שייכנס או ייצא יעבור חיטוי כדי למנוע הכנסה או הוצאה של הנגיף.

מכיוון שאזור המחייה המועדף של הנגיף הינו מים בטמפרטורה נמוכה, בקק"ל דואגים שתהיה זרימה והחלפת מים רציפה ואינטנסיבית באגמון וסביבותיו. פיזור המזון לעגורים הינו חלק מ'פרויקט העגורים' שמטרתו לשמור על השדות החקלאיים מנזקיהם. ההאכלה מתבצעת על ידי החקלאים ובהיתר של רשות הטבע והגנים.

אפי נעים, מנהל אזור עמק החולה בקק"ל ומתכלל החמ״ל: "קרן קיימת לישראל מחויבת לבריאות המטיילים והעופות החיים באגמון. המחויבות שלנו לעמק החולה ולמערכת האקולוגית הייחודית היא אבסולוטית. אנו מיישמים צעדים נוקשים בכדי למנוע ככל הניתן את התפרצות שפעת העופות באגמון ולהגן לא רק על הלהקות השונות של העופות הבאות לבקר בו, אלא גם על האיזון העדין של הטבע באזור חיוני זה. נמשיך לעבוד מסביב לשעון למען הבטחת שלומם ורווחתם של חיות הבר והאדם כאחד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות