fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יותר מ-500 חולי קורונה טופלו עד כה על ידי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

מאז הוקמה מחלקת הקורנה הקהילתית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי טופל במסגרתה מספר הגדול במאות אחוזים מסך כל חולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים באזור
חמ"ל מחלקת הקורונה של כללית | צילום: דוברות כללית
חמ"ל מחלקת הקורונה של כללית | צילום: דוברות כללית

מאז הוקמה מחלקת הקורונה הקהילתית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי אושפזו בה יותר מ-500 חולים – מספר הגדול במאות אחוזים יותר מסך כל חולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים באזור. בניגוד לרושם בתקשורת, הרי שבפועל מרביתם של חולי הקורונה מטופלים במסגרת הקהילה באשפוז בית ובמלונות ומלווים על ידי צוות מחלקת הקורונה של כללית בקהילה מבוקר עד לילה, שבעה ימים בשבוע.

לדברי ד"ר אפרת גיל, שמונתה לנהל את מחלקת הקורונה הקהילתית של כללית, במסגרת המחלקה מאושפזים כיום כ-230 חולי קורונה, רובם באשפוז בביתם וחלקם במלונות.

ליווי רפואי ונפשי

המחלקה מונה צוות של 15 רופאים מומחים ברפואת משפחה, פנימית ואו גריאטריה וארבע אחיות בכירות בחמ"ל, בניהולה של אורלי צור, עוזרת מנהלת הסיעוד במחוז, לצד עשרות אחיות במרפאות שמלוות את המטופלים במהלך תקופת האשפוז. כמו כן, מלווים המטופלים על ידי צוות העובדות הסוציאליות, בניהולה של עו"ס יפעת אלון, אשר יוצרות קשר יזום עם כל מתאשפז קהילה וכן עומדות לרשות מי שנקלע למצוקה רגשית ומבקש סיוע. בצוות המחלקה גם מיטב אנשי המנהל במחוז.

מרגע שמתקבלת תשובת מעבדה חיובית לנגיף, מלווה צוות מחלקת הקורונה הקהילתית את החולה שאובחן. רופא היחידה יוצר קשר עם המטופל בתוך זמן קצר ממועד קבלת התוצאה של בדיקת המעבדה, מעדכן אותו בדבר האבחנה ומתשאל באשר למצבו, הרגשתו הכללית, מחלות הרקע, תנאי המגורים ואפשרות הבידוד בבית והתמיכה המשפחתית. בהתאם לנתונים אלה והמידע בתיק הרפואי הממוחשב, מקבל הרופא את ההחלטה האם הכרחי להפנות את החולה לאשפוז בבית חולים או ניתן לאשפזו בבית או בבית מלון ומעבירו לטיפולה של אחות מתאמת טיפול בחמ"ל.

האחות מדריכה את החולה על מהלך האשפוז עד להחלמה, כיצד לתפעל את מכשור הסטורציה למדידת רמת החמצן בדם, מד החום ועוד, בהם מציידת כללית כל מאושפז קהילה. כמו כן, היא מדריכה כיצד לשמור על בידוד וכללי ההתנהגות הבריאותית במהלך תקופת האשפוז בקהילה.

בנוסף, האחות מהווה אוזן קשבת לצרכים ובעיות שמציג המטופל. בהמשך, היא דואגת להעביר את פרטי המאושפז לאחיות מרפאת האם שלו בכללית אשר יוזמות פעמיים ביום, בוקר וערב, שיחה טלפונית איתו, לניטור מצבו בעזרת תוצאות המדידות שמהוא בצע ומידע על תחושותיו. בבתי המלון, נציג של כללית מתפקד כאיש קשר לפתרון בעיות שמתעוררות במקום.

אתגר טיפולי גדול

"מדובר באתגר טיפולי גדול הדורש מיומנות רבה", מציינות ד"ר גיל ואורלי צור, מאחר שאין מפגש פנים אל פנים עם המטופל, ועל הצוות להיות קשוב, ערני ומקצוען דיו, כדי לאבחן בתנאים אלה כל מקרה של הידרדרות ובעיקר נוכח העובדה שמדובר במחלה שעלולה להפתיע, וחולה קל יכול במהרה להידרדר לסכנת חיים.

כך לדוגמה, מטופל שנתוני מד הסטורציה שדיווח היו תקינים, נשמע לאחות החמ"ל, בשיחה שיצרה עמו, מדבר בכבדות. על אף שטען שהכל בסדר, האחות דאגה לשוב ולהתקשר אליו לאחר כחצי שעה ושמעה שהוא מתקשה מאוד בנשימה. בהתייעצות עם הרופא, הוחלט לשלוח נט"ן ולפנותו לבית החולים – החלטה שהצילה את חייו.

מטבע הדברים, מספר הצוות, הטיפול אינו מסתיים ברפואה: "דאגנו לאחד משפחות כדי שילדים לא ישהו בנפרד מהוריהם, סייענו בקישור לעמותות, כדי שנער יזכה לחגיגת בר מצווה במלון בו שהה ועוד שפע סיפורים אנושיים שיכולים להכיל ספר".

מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, רונן נודלמן, מסכם שמחלקת הקורונה הקהילתית של כללית מוכיחה את עצמה ככתובת מקצועית איכותית שבה חולי הקורנה, מבוטחי כללית, זוכים לליווי על ידי מיטב הרופאים והאחיות גם כשהם מאושפזים בקהילה. צוותי החמ"ל עובדים מבוקר עד לילה, שבעה ימים בשבוע וראויים להערכה על הטיפול המקצועי והמסור שהם מעניקים למאושפזי הקהילה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות