fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דוח של עמותת עלם חושף: כמעט מחצית מבני הנוער המפונים משתמשים בסמים ואלכוהול

שלושה חודשים מפרוץ המלחמה, דו"ח של עמותת עלם חושף נתונים מדאיגים על מצב בני הנוער שפונו מבתיהם. מנכ"לית העמותה: "אלו רגעים דרמטיים בהם מוטלת עלינו החובה שבני נוער לא יצטרפו למעגלים השונים של בני ובנות נוער בסיכון"
מחפשים תעסוקה. בני נוער מפונים צילום: הנוער העובד והלומד

שלושה חודשים למלחמה, הנוער הישראלי במצב קשה: ב-7.10.2023, מדינת ישראל חוותה את האסון הלאומי הגדול מאז הקמתה, עם פלישת מחבלי חמאס מגבול עזה, למסע רצח וחטיפה נרחב של אזרחים וחיילים, נשים וגברים, תינוקות וקשישים, מיישובי עוטף עזה, ומשטח מסיבת הטבע ברעים. בעקבות אירועים אלה פרצה מלחמה, אשר עדיין מתנהלת במקביל ברצועת עזה, בגבול לבנון וביהודה ושומרון. בשל המלחמה, פונו מבתיהם ביישובי הצפון והדרום, כ-130 אלף תושבים, מתוכם כ-30% מהם בני נוער וצעירים/ת. ביום ראשון (14 בינואר) פרסמה עמותת עלם את דו"ח מצב הנוער המפונה לרגל שלושה חודשים לפרוץ המלחמה.

בני הנוער מדווחים על מצוקות נפשיות, כאשר 60% מבני הנוער מדווחים על תחושת בדידות, 46% מדווחים על תחושת דיכאון וחרדה.

בעלם מזהירים, כי נתונים אלה מוליכים לתופעות אובדנות והפרעות אכילה, שם כבר ניכרת עלייה בשיעור של כ-10% ביחס לשנה רגילה.

בנוסף, ניכרת תופעת נשירה ממסגרות חינוכיות כאשר 51% מבני הנוער המפונים מדווחים כי לא השתלבו במסגרת חינוכית או חברתית מאז פרוץ הלחימה.

הדו"ח חושף עוד, כי בני הנוער נוטים לשימוש מוגבר בחומרים פסיכואקטיבים, כאשר 47% מבני הנוער בגילאי 12-15 דיווחו על שימוש בסמים ואלכוהול.

לדברי עלם, שימוש בחומרים שכאלה עלול להוביל לעליה בשיעורי האלימות, ואכן 20% מבני הנוער דיווחו כי היו מעורבים באירועי אלימות במרחב הציבורי, כאשר באירוע 1 מכל 8 אירועים, הוזמנה משטרה למקום.

במענה המצב החמור, הגבירה עמותת עלם את פעילותה בכל רחבי הארץ, בניידות הלילה ובמרכזי הפינוי השונים. נפתחו 17 מרחבי נשימה ב-9 יישובים שונים, בהם עובדים עשרות עובדים אליהם נוספים 55 מתנדבים בשיתוף משרד הרווחה.

1500 בני נוער קיבלו סיוע בצ'אט הדיגיטלי של עלם, מספר המהווה זינוק של פי 3 בפניות, ביחס לשנה רגילה.

נתוני הדו"ח של העמותה מתבססים על מידע שנאסף מכל בני הנוער המפונה, הצעירים והצעירות להם סייעה העמותה מפרוץ המלחמה. כמו כן, הדו"ח מציג את פעילות העמותה וקשת המענים שהיא מעניקה בתחומים השונים.

בתוך כך, הנהלת עלם, הודיעה על מינויו של שי פירון ליו"ר העמותה.

פירון, שרואה את החשיבות של הנוער במיוחד בימים אלו, התגייס למאמץ על עתיד הנוער בישראל וישמש כיו"ר העמותה בתקופה מורכבת זו. המינוי מגיע ברקע ציון שנת ה-40 לעמותה שעוסקת בסיוע לנוער במצבי סיכון בכל רחבי הארץ. בשל המלחמה הרחיבה העמותה את פעילותה עם הפעלת תשעה מרחבי תמיכה ונשימה בשיתוף משרד הרווחה ותגבור ניידות הרחוב של העמותה.

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם: "כבר שלושה חודשים שישראל כולה נמצאת במצב של מלחמה וטראומה מתמשכת, דאגתנו נתונה בימים אלו בני הנוער בישראל ובפרט לנוער המפונה מיישובי עוטף עזה ומיישובי הצפון. חלקם צפו במחזות זוועה, אחרים אבדו את יקיריהם, יש שקרובי משפחתם בשבי, חטופים. הם מתגוררים במקבצי דיור שונים בכל רחבי הארץ. קשה להם לחזור לשגרה, קשה להם לתפקד כהלכה. האחריות והחובה מוטלת על כולנו, לעשות הכל כדי שרובם יוכלו לחזור לחיים נורמטיביים ולא יצטרפו למעגלים השונים של בני ובנות נוער בסיכון".

נאוה ברק, נשיאת עלם: "מאז פרוץ המלחמה, בעקבות מצבי החירום, פינוי התושבים והטראומה הלאומית שאנו חווים, מצוקות בני הנוער החריפו ואלפים מצטרפים למעגלי הסיכון. צוותי עלם התגייסו למענם יום ולילה, גם בשטח וגם בפיתוח תכוניות תמיכה וליווי ארוך טווח למענם. בתקופה מאתגרת זו במדינה ובעמותה, הצטרפותו של הרב שי פירון כיו"ר עמותה מבורכת, ואין ספק שעשייתו החברתית המגוונת ורבת השנים, מנהיגותו וניסיונו האזרחי כמחנך יתרמו רבות לעמותת עלם, לנוער בסיכון ולחברה הישראלית. אני מודה למר שלמה ינאי, היו"ר היוצא, על תרומתו ועשייתו במשך 9 שנים לקידום מטרות העמותה, ליציבותה, והרחבת פעילותה בכל המגזרים כדי להעניק סיכוי ועתיד טוב יותר לנוער במצוקה. הדור הצעיר שלנו ושל מלחמת 'חרבות ברזל' ימשיך ויתמודד עם השלכות מצבי הסיכון שאליהם נקלעו. על כולנו להמשיך ולהיות שם למענם בשילוב כל המערכות החברתיות, החינוכיות והממשלתיות".

*לדו"ח המלא: https://blank-site.com/elem-reports/ironswords-2/*

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות