fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החל מבצע חיסוני השפעת בקופות החולים

החיסונים אמנם הגיעו ארצה באיחור, אך לא צפוי מחסור * השנה כולל החיסון גם את שפעת החזירים
האחות נורית בר נוי מחסנת מטופלת במרפאת כללית צילום: דוברות כללית
האחות נורית בר נוי מחסנת מטופלת במרפאת כללית |צילום: דוברות כללית

מבצע חיסוני השפעת יצא לדרך, ואחיות כללית החלו לבצע חיסונים בבתיהם של חולים מרותקים ובמרפאות כללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי. בסך הכל עתידה כללית לחסן כ-175 אלף איש ברחבי המחוז.

רות ברוך, מנהלת הסיעוד במחוז, שמרכזת את מבצע החיסונים, מסרה, כי ההתמקדות היא בקבוצות יעד, כפי שהוגדרו על ידי משרד הבריאות: חולים כרוניים, בני 65 ומעלה בדגש על מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות בדלקת ריאות, שוהים במוסדות ומרותקים לביתם. כמו כן, משרד הבריאות ממליץ לחסן ילדים מגיל 6 חודשים ועד גיל 12 שנים, בשל היותם חשופים לתחלואת שפעת וסיבוכיה, ומפיצים את המחלה לבני ביתם, בעיקר הורים, סבים וסבתות. על פי החלטת משרד הבריאות, ילדי כיתות ב'–ד' יחוסנו בבתי הספר.

קבוצת יעד נוספת היא נשים המתכננות הריון, נשים הרות ולאחר לידה. נשים הרות רבות חוששות להתחסן נגד שפעת, אך הן אינן מודעות לחשיבותו הרבה של החיסון. ממחקר בינלאומי שערך מכון כללית למחקר ביחד עם המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן בארה"ב, עולה, כי במהלך שש עונות הפחית החיסון נגד שפעת ב-40 אחוס בממוצע את הסיכון של נשים הרות להתאשפז בעקבות המחלה. כמו כן, מתן החיסון לאם ההרה מהווה גם הגנה על הילוד עד הגיעו לגיל חצי שנה.

באשר לזמינות החיסונים, אמרה ברוך: "אמנם, הגעת החיסונים לכל קופות החולים בארץ התעכבה על ידי היצרן בחו"ל, אולם לא צפוי מחסור ויהיו די חיסונים לכולם. עם זאת, מאחר שהמבצע החל מאוחר יותר וכדי להבטיח יעילותו המרבית, חשוב להקדים ולהתחסן במהלך החודש הקרוב".

בכללית נערכים לקלוט את כל הפונים ולחסנם במהלך כל שעות פעילות המרפאות ובאירועים מיוחדים, בעיקר כאלה המותאמים לילדים.

סגנית המנהלת הרפואית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, ד"ר לילך דולב, מדגישה כי אין יסוד למיתוס הנפוץ שעלולים לחלות בשפעת בעקבות החיסון, שכן מדובר בווירוסים מומתים. לעומת זאת, חשוב לזכור, כי שפעת היא מחלה בלתי נעימה ואף מסוכנת. היא מופיעה באופן פתאומי ותסמיניה הם חום גבוה, חולשה, עייפות, כאבי שרירים, שיעול וכאבי ראש חזקים. היא נמשכת בין שבוע ל-10 ימים. סיבוכי השפעת עלולים להיות קטלניים, בעיקר עבור אוכלוסיות בסיכון: בני 65 ומעלה, חולים כרוניים, ילדים ונשים הרות. יש להדגיש, כי כבר אובחנו השנה מקרים של שפעת החזירים, והחיסון כולל גם זן זה ומסייע בהגנה בפניו.

ראש מחוז הצפון של מכבי, ד"ר גלית קאופמן מחסנת את המנהל הרפואי המחוזי של מכבי בצפון, ד"ר אייל פורמן | צילום: דוברות מכבי
ראש מחוז הצפון של מכבי, ד"ר גלית קאופמן מחסנת את המנהל הרפואי המחוזי של מכבי בצפון, ד"ר אייל פורמן | צילום: דוברות מכבי

גם במכבי שירותי בריאות החל מבצע חיסוני השפעת השנתי. עד כה חוסנו השנה בקריות יותר מ-3000 מבוטחים.

ממכבי נמסר, כי החיסון מורכב מארבעה זנים מומתים של שפעת שנחשבים לנפוצים ביותר בעולם והוא משפיע בתוך כ-14 ימים מיום קבלתו. החיסונים ניתנים במרפאות האחיות בשעות הפעילות, ללא תשלום וללא מרשם.

ראש מחוז הצפון במכבי, ד"ר גלית קאופמן, קוראת לכולם להגיע ולהתחסן בהקדם: "השפעת מסוכנת ואלפי אנשים בישראל נפגעים ממנה מדי שנה, כאשר חלקם סובלים מסיבוכים קשים בעקבותיה. החיסון יעיל מאוד ובטוח והוא ניתן ללא כל עלות. חשוב שנתחסן גם עבור עצמנו וגם כדי שלא נדביק את הילדים וההורים שלנו".

נגיף השפעת מידבק מאוד ומועבר דרך האוויר. במכבי מדגישים כי מעבר לקבלת החיסון, ישנה חשיבות הרבה לאוורור חדרים, שטיפת ידיים וכיסוי הפה באמצעות המרפק (ולא כף היד) כשמשתעלים או מתעטשים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות