fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני כאן כדי לשנות את העולם"

הילדה מקרית אתא, שחוותה בגיל 11 חרם משמעותי רק בגלל היותה מוכשרת, ידעה כבר אז שתהיה מדענית או יזמית. לאחרונה היא נבחרה לרשימת ה-"30 מתחת ל-30" של פורבס ישראל * מאיה אוטמזגין אשכנזי, רק בת 28, היא הבעלים של שתי חברות סטארט-אפ, ששוקדת היום על פיתוח הטכנולוגיה שתעמוד בבסיס המזון בעתיד, שיהיה, לפי החזון שלה, בריא ומאוזן הרבה יותר
"להקים חברה אחת זה קשה, על אחת כמה וכמה להקים שתיים". מאיה אוטמזגין אשכנזי | צילום: פורבס ישראל, ניר סלקמן
"להקים חברה אחת זה קשה, על אחת כמה וכמה להקים שתיים". מאיה אוטמזגין אשכנזי | צילום: פורבס ישראל, ניר סלקמן

מדינת ישראל מייצרת יותר חברות סטארט-אפ מאומות גדולות ויציבות ממנה, ובמדינה שבה כל אחד חולם להמציא את הרעיון הגדול הבא, מאיה אוטמזגין אשכנזי, 28, בדרך הבטוחה להיות סיפור הצלחה בינלאומי.

היא נולדה וגדלה בקרית אתא, ותמיד ידעה מה היא רוצה להיות כשתהיה גדולה. "למדתי ברוגוזין חטיבה א' ולאחר מכן בתיכון רוגוזין. למדתי במגמת מופ"ת בקבוצה מדעית – ביולוגיה, פיזיקה וכימיה. תמיד התעניינתי בזה. כשהיו שואלים אותי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה, עוד לא הכרתי את המילה 'יזמית', אז אמרתי 'מדענית'. היום, בדיעבד, זה מה שאני עושה. זה תמיד בער בי. מגיל מאוד צעיר הייתי עושה לאמא שלי ניסויים בבית, גם אם זה היה מעצבן אותה", היא מספרת בחיוך.

בצבא התגייסתה אוטמזגין אשכנזי לתפקיד מש"קית חילוץ והצלה בפיקוד העורף. היא מספרת: "המטרה שלי הייתה מאוד ברורה. אבא שלי מגיע מעולם הצבא, את כל הילדות שלי ביליתי בבסיסים צבאיים בצפון הארץ, שבתות וחגים, אז רציתי להתרחק מהתחום של אבא וללכת בזכות עצמי לתחום אחר. עברתי שירות משמעותי ומאתגר, ועוד לפני שהשתחררתי נרשמתי ללימודי פסיכומטרי. התלבטתי מה ללמוד בתואר הראשון ולקחתי הימור על תואר שהיה יחסית חדש בזמנו – שאמנם היה רחוק מהבית אבל קרוב לעולמות שלי – של מדע ורפואה.

"למדתי הנדסה פרמצבטית במכללת עזריאלי בירושלים, במטרה לפתח את תרופות העתיד או לשפר את תרופות המדף כיום. סיימתי את הלימודים בהצטיינות ועם סיום הלימודים חזרתי צפונה".

פענוח דנ"א
במהלך התואר בחרה אוטמזגין אשכנזי במשרת סטודנט לא שגרתית. "עבדתי במשרה מלאה ובהתנדבות מוחלטת במז"פ (מחלקת הזיהוי הפלילי) של משטרת ישראל. התחלתי במאגר הדנ"א הלאומי ופענחתי דנ"א של חשודים וזירות. באותה התקופה אירע המקרה שטלטל את המדינה כולה – חטיפת שלושת הנערים. במז"פ יש אנשים מאוד מוכשרים ומגוון רחב של מעבדות, כולם ניסו לפצח כיצד להתמודד עם הזירה המורכבת שנוצרה. אני לא הייתי אמורה להיות מעורבת בפרויקט מלכתחילה, אבל כששמעתי שיחת מסדרון בין שני פרופסורים שביקשו להבין ביניהם איך מפנעחים את הדבר הזה, נתתי את הפתרון שמצאתי לנכון והם גילו עניין בדברים שלי.

על שער המגזין פורבס ישראל | צילום: עצמי
על שער המגזין פורבס ישראל | צילום: עצמי

"מאז הייתי אחראית על הפרויקט במשך שלוש שנים. פיתחנו שלוש שיטות אנליזה, שתיים כימיות ואחת פיזיקלית, לשחזור סימנים בליסטיים אחרי שריפה של תרמילים ושחזור דנ"א מתערובת דמים אחרי שריפה. השתמשו בשיטות האלה בפענוח תיקים רבים בארץ ובחו"ל. היא הפכה לשיטה פורנזית מוכרת. אלו היו שלוש שנים מרתקות. רציתי להמשיך, אך התפקיד חייב אותי להישאר לגור בירושלים וסביבתה, ואני מאוד מחוברת לבית שלי, כך שהחלטתי לחזור צפונה".

שתי חברות סטארט-אפ
מרגע שחזרה לצפון הספיקה אוטמזגין אשכנזי ללמוד לתואר שני, להתחתן, ולהביא שני ילדים לעולם, ועם כל לידה, נולדה חברה חדשה. "עם חזרתי לצפון התחלתי ללמוד תואר שני בהנדסה ביו-רפואית בטכניון, שסיימתי ממש לאחרונה", היא מספרת, "התחתנתי והבאתי שני ילדים לעולם – ליאל בת שנתיים והראל דוד בן שבעה חודשים. הרצון להביא דברים חדשים לעולם תמיד בער בי, ובהכוונה של אנשים מוכשרים מאוד, השותפים שלי, אלי לרנר וד"ר אריאל אורבך, הקמתי את חברת הסטארט-אפ MaoFoodTech (מאו-פודטק) שהלכה והתרחבה ופתחנו חברה נוספת MaoLac (מאולק), שתיהן חברות שונות לחלוטין.

"עבדתי במשרה מלאה ובהתנדבות מוחלטת במז"פ של משטרת ישראל. התחלתי במאגר הדנ"א הלאומי ופענחתי דנ"א של חשודים וזירות. באותה התקופה אירע המקרה שטלטל את המדינה כולה – חטיפת שלושת הנערים"

"מאו-פודטק מפתחת מכשיר ביתי לאנליזה תזונתית של חלב-אם ברמה היומיומית, במטרה לתת לכל אמא את הכלים להבין מה הרכב החלב הנכון לילד שלה, מה היא צריכה לאכול ואיך היא צריכה לאכול, כדי שהתינוק יקבל את כל מה שהוא צריך. בנוסף, במטרה לשמר את הליך ההנקה לאורך זמן, למרות שגרת החיים האינטנסיבית שלנו הנשים, המכשיר עוזר לאימהות השואבות חלב לדעת אם החלב שנשאב שמר על הערכים התזונתיים שלו ואם הוא ראוי למאכל גם אחרי שהיה במקפיא או במקרר.

עם הבעל עידן והילדים ליאל והראל דוד | צילום: עצמי
עם הבעל עידן והילדים ליאל והראל דוד | צילום: עצמי

"כל זה נתמך באפליקציה שנותנת לאימהות אופציה לקבל חוות דעת מקצועיות של יועצות הנקה, תזונאיות קליניות, דיאטניות, רופאי ילדים ורופאי נשים. זו מעטפת שלמה. המכשיר הוא קטן והבדיקה היא פשוטה ואורכת כ-10 דקות על גבי סטריפ. את התוצאות האמא מקבלת לסלולרי שלה בצורה הנוחה ביותר. בעתיד, המכשיר ישמש מעבדה ביתית לבדיקת דלקות גרון, שתן, דם וכדומה. ל'מאו-פודטק' יש אבטיפוס ראשוני. כעת אנחנו מגייסים כסף כדי לפתח גרסאות יותר חכמות וסטריפים נוספים עם עוד בדיקות".

החלבונים של חלב האם
החברה השנייה של אוטמזגין אשכנזי, "מאולק", מפתחת חומרי גלם שהם חלבונים לתעשיית המזון ותוספי התזונה. המקור של החלבונים הוא קולוסטרום, שזה החלב הראשוני של יונקים. החלב הראשוני אצל בני אדם מופיע בשעות הראשונות שאחרי לידה, הוא עשיר בתאי דם לבנים וחלבונים שלוקחים חלק בחיזוק מערכת החיסון. לכן, יש המלצות שאומרות להיניק אפילו רק את השעות הראשונות אחרי לידה, זה מציל 99.9 אחוז ממקרי מוות בעריסה בחודש הראשון בחיי התינוק ומוריד את הסיכון לתמותה במוות העריסה בשנה הראשונה לחייו.

"להיות ב-30 מתחת ל-30 זה הזוי. יש אנשים מאוד מפורסמים ברשימה, והופתעתי לגלות שמכל אותם אנשים מאוד מוכשרים נתנו לי את הכבוד ואת הזכות להיות שם. זה סוריאליסטי"

"עשינו ניסוי מאוד גדול ומיפינו את החלבונים של חלב האם האנושי ואת הקולוסטרום של הבקר. עשינו השוואה ביניהם ובנינו מערכת חכמה שיודעת להתאים תערובות תאורטיות, שאפשר לשלב אותן במזון ודרכן לחזק את מערכת החיסון. התערובות מותאמות לקטגוריות שונות, כמו מזון לתינוקות, מזון לספורטאים, למבוגרים או לאנשים כמוני וכמוך. התערובות מותאמות לצרכים של כל קטגוריה וגם למזון שכל קטגוריה דורשת. כעת אנחנו עושים ניסויים לצורך קידום טענות שיווקיות של התערובות השונות בשימושים השונים. אנחנו לפני סבב גיוס משמעותי, כאשר אנחנו מחפשים שותפים אסטרטגיים מעולם המזון ותוספי התזונה".

ניסיון אישי
הרעיונות המהפכניים של אוטמזגין אשכנזי הצעירה, לא הופיעו ביום אחד. התשוקה העזה שלה ליצור, התפרצה דווקא מהחוויות הכי פרטיות שלה. "כל לידה שלי היא חברה. קשיי ההנקה האישיים שלי וההתחבטויות האישיות שלי הם חברת 'מאו-פודטק'. 'מאולק' היא אינטרפרטציה אחרת לעולם חלב האם ונפלאות החלב באופן כללי. הנקה היא לא דבר פשוט. זה נראה יפה, זה מוכר ומרגש אבל זה לא פשוט. המטרה במכשיר היא לתת ידע ואחר כך גם לתת כוח לפעולה, דברים שכל אחת יכולה לעשות".

ההורים שלי תמכו וליוו בכל רגע ורגע ותמיד דחפו קדימה. מאיה אוטמזגין אשכנזי | פורבס ישראל, ניר סלקמן
ההורים שלי תמכו ותמיד דחפו קדימה. מאיה אוטמזגין אשכנזי | צילום: פורבס ישראל, ניר סלקמן

בגילה הצעיר, היא שואפת גבוה ודוהרת הרחק קדימה. עבורה זה לא מוזר, בטח לא תקדימי. זו פשוט היא. "זה משהו שהוא מולד, זה חינוך, זה הבית. ההורים שלי תמכו וליוו בכל רגע ורגע ותמיד דחפו קדימה. הם לא היו 'פושרים' אלא אמרו לי לקום ולהגשים את עצמי, הם תמיד מאחוריי. כל הזמן הם האמינו בי.

"לעומת זאת, הסביבה לא תמיד האמינה, לא פעם הונעתי מהמילה 'לא' ורציתי להוכיח את עצמי. יש אנשים שיגידו שזה טוב או לא, אבל כל דבר שמניע אותך הוא טוב. הייתי ילדה מוכשרת וילדים לא תמיד אוהבים את זה. לחוות חרם משמעותי מאוד בגיל 11 זה חלק ממה שמעצב אופי. אני לא מתחרטת על הדברים האלה.

"להיות מנכ"ל ויזם זה לא פשוט, זה נשמע נחמד אבל לגייס כספים זה מורכב, להיות אישה בעולם הזה זה מורכב עוד יותר, אבל יש משהו בפנים שדוחף אותי קדימה. אני רוצה להוכיח, אני רוצה שהילדים שלי יהיו גאים בי, אני רוצה להשאיר משהו מאחוריי. אבל הדברים האלה דורשים עבודה קשה והם לא נוחתים מהשמיים. הדרך היא לא קלה, מי שחושב שיום אחד הוא יקום בבוקר ואנשים יעמדו בתור כדי להשקיע בו כסף, זה לא המצב בשום תחום. להקים חברה אחת זה קשה, על אחת כמה וכמה להקים שתיים".

משקולת על הכתפיים
רק בחודש שעבר נבחרה אוטמזגין אשכנזי לרשימת ה"30 מתחת ל-30" של פורבס ישראל וסומנה כהבטחה. "להיות ב-30 מתחת ל-30 זה הזוי. יש אנשים מאוד מפורסמים ברשימה, והופתעתי לגלות שמכל אותם אנשים מאוד מוכשרים נתנו לי את הכבוד ואת הזכות להיות שם. זה סוריאליסטי כי אני חיה את זה ביום יום שלי, בלי כל הזוהר, ופתאום לקבל כזאת הכרה זה מחמם את הלב, ובאותה נשימה שם לך משקולת על הכתפיים. כשמסמנים אותך, אתה רוצה להוכיח.

"גם את הפוליטיקה הישראלית אני מאוד מחבבת, דווקא בגלל שאני לא מחבבת אף אחד בפוליטיקה הישראלית. עכשיו כשאני אמא זה עוד יותר בוער בי, אבל דיה לצרה בשעתה. קודם כל אני רוצה לסיים את המשימות שלי"

"אנחנו מתקדמים ומה שמניע אותנו זה באמת לשנות את העולם. כמו שיש את הרע בסרט שרוצה להשמיד את העולם, המטרה שלי היא לעשות את העולם מקום טוב יותר, שנשתמש כמה שפחות בתרופות ונחזק את עצמנו דרך המזון שלנו, וזה אפשרי. במזון שלנו ישנו הפתרון לכל הצרות שלנו, כמו שבגוף שלנו יש את הפתרון לכל המחלות שלנו. הבעיה מתחילה כשהמנגנונים התקינים בגוף שלנו נפגעים, אז אנחנו מגיעים למצבי קיצון שמצריכים התערבות תרופתית".

הילדה שרצתה להיות מדענית, תמיד ידעה שתצליח. היא ממשיכה לחלום חלומות ולמלא מחברות ברעיונות שיוכלו לשנות את העולם. כשהיא תצליח, אנחנו נוכל תמיד להתגאות שהיא משלנו. "יזם לרוב הוא יזם סדרתי. יש לי מחברת מלאה ברעיונות, אבל כרגע אני מאוד ממוקדת. גם את הפוליטיקה הישראלית אני מאוד מחבבת, דווקא בגלל שאני לא מחבבת אף אחד בפוליטיקה הישראלית. עכשיו כשאני אמא זה עוד יותר בוער בי, אבל דיה לצרה בשעתה. קודם כל אני רוצה לסיים את המשימות שלי ועוד עשור או עשור וחצי נוכל לחשוב גם בכיוון הזה.

"לילדה שרצתה להיות מדענית היה ברור שהיא יכולה להיות גם נשיאת ארצות הברית. כמו שאומרים טיפש וטוב לו, בראש שלי אין לי גבול, אין משהו שיכול לעצור אותי. ברור לי שאני אגיע, השאלה היא מה אני אעבור בדרך עד שאגיע".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות