fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אלטלנה הפליגה לבית המשפט

בית המשפט הוציא צו מניעה ארעי נגד מכירתו של טופס ההסדר שנחתם בין מפקד האצ"ל ובין מפקד צה"ל ביוני 1948. את המסמך מבקש למכור בית מכירות פומביות
"המסמכים ההיסטוריים אינם הרכוש הפרטי של איש". אלטלנה המופגזת | צילום: הנס פין, לע"מ
"המסמכים ההיסטוריים אינם הרכוש הפרטי של איש". אלטלנה המופגזת | צילום: הנס פין, לע"מ

פרקליטות מחוז חיפה (אזרחי), באמצעות עו"ד עינת שטרמן-כהן, הגישה לבית המשפט השלום בעיר בקשה דחופה למתן צו מניעה ארעי במעמד צד אחד, האוסר על מרדכי אלון, תושב בנימינה-גבעת עדה וכן על בית המכירות הפומביות – "פעם שלישית" או מי מטעמם למכור את טופס ההסדר בין מפקד צה"ל ומפקד האצ"ל באזור כפר ויתקין מיום 22 ביוני 1948. על הטופס חתומים אל"מ דן אפשטיין, לימים דן אבן, מפקד חטיבת אלכסנדרוני, שהיה מפקד כוחות צה"ל באזור כפר ויתקין ויעקב וינירסקי, לימים יעקב מרידור, שהיה מפקד כוחות האצ"ל באזור כפר ויתקין. טופס ההסדר היה אמור להימכר השבוע במכירה פומבית בבית המכירות "פעם שלישית" בבנימינה.

עו"ד עינת שטרמן-כהן ציינה בבקשתה, כי מדובר במסמך היסטורי מתקופה מכוננת ומפרשה מכוננת בתולדות מדינת ישראל, אשר נערך ונכתב על ידי מפקדים שפעלו מטעם צה"ל והאצ"ל וגורמים בכירים במערכת הביטחון והצבא. המסמך ההיסטורי, לטענתה, הוא קניינה של מדינת ישראל וצה"ל ובעל חשיבות לאומית ציבורית מהמעלה הראשונה, כחלק מפרשה היסטורית עליה דובר וידובר וערכו לא ישוער.

לדברי עו"ד שטרמן-כהן המסמכים ההיסטוריים אינם הרכוש הפרטי של איש ואין למשיבה כל זכות למכור אותם בשוק החופשי או לבצע כל דיספוזיציה בהם במטרה להשיא מהם רווחים לעצמה ולמוכרים. "בהקשר זה יצוין כי למדינה אינטרס עליון בשמירה על נכסיה וקניינה ובמיוחד על נכסים מהסוג דנן, והיא רואה בשמירה זו חלק בלתי נפרד מהנאמנות, אותה היא חייבת כלפי הציבור והדורות הבאים", דברי עו"ד שטרמן-כהן.

השופטת סיגלית מצא מבית המשפט השלום בחיפה, נעתרה לבקשה הדחופה של המדינה למתן צו מניעה ארעי האוסר למכור במכירה פומבית את טופס ההסדר המקורי שנוצר על רקע "פרשת אלטלנה". דיון נוסף יערך ביום שני, 16 בחודש.

תזכורת היסטורית: אלטלנה הייתה ספינה שנרכשה על ידי האצ"ל בקיץ 1947 והפליגה לישראל ביוני 1948 כשהיא מובילה על סיפונה כ-940 עולים, ציוד צבאי רב וציוד רפואי. הספינה הגיעה לחופי ישראל במהלך ההפוגה הראשונה במלחמת העצמאות, כחמישה שבועות לאחר קום מדינת ישראל וכשלושה שבועות לאחר שארגון האצ"ל הסכים להתפרק מנשקו ולהשתלב במסגרת צה"ל.

לאחר הגעת אלטלנה לחופי תל אביב נעשו ניסיונות להעביר את הציוד הצבאי לידי צה"ל, אך ללא הועיל. בבוקר למחרת הגעת האונייה התחדשו חילופי האש בין כוחות צה"ל לבין אנשי האצ"ל, שניסו להשתלט על אזור החוף, כדי לאפשר את פריקת הנשק מהאונייה. בשעות אחר הצהריים נפגעה הספינה מפגז ארטילריה, שנורה על ידי תותח של צה"ל, עלתה באש, ונותרה שרופה על שרטון מול חופי תל אביב. למעלה משנה לאחר מכן הוטבעו שרידי הספינה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות