fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הריבית במשק משתוללת, האם שווה לקנות נכס דווקא עכשיו?

מחירי הדירות עלו באופן משמעותי בשנים האחרונות ורבים תוהים האם עליית הריבית שנועדה למתן את האינפלציה תצליח לבלום גם את העלייה במחירי הדיור. אמנם יש קשר ישיר והדוק בין עליית הריבית ובין שוק הנדל"ן, אך לא הריבית לבדה משפיעה על השוק, בין היתר משפיעים גם ההיצע והביקוש. האם שווה לקנות נכס דווקא עכשיו?
בעלי נדל"ן בישראל | צילום: PEXELS

מאת: גילי צוק טורובסקי – רימקס חלוצים נהריה

עליית הריבית של בנק ישראל

צריך לזכור שבשוק הדירות, שבו הביקוש גבוה מההיצע, עליית המחירים היא בלתי נמנעת, לכן סביר להניח שמחירי הדירות ימשיכו לעלות למרות עליית הריבית של בנק ישראל, הפתרון הוא אם כך בידי הממשלה, שמחובתה ומתפקידה לסייע על ידי הגדלת ההיצע לדירות המגורים במדינה. כדי להתמודד עם האינפלציה, בנק ישראל מעלה את הריבית במשק באופן אגרסיבי ומסמן שינוי מגמה גם בשוק הנדל"ן. אך האם מגמה זו תימשך או תשתנה?

בשנת 2008 עם הורדת הריביות בישראל ובעולם, חלה התמורה גם בשוק הנדל"ן. אם עד אז משקיעים עם כסף נזיל השקיעו את הכסף שלהם במניות, בבנקים ובפיקדונות שנשאו תשואה אפסית, היו מי שחיפשו אלטרנטיבות ופנו לשוק הנדל"ן. הדירות להשקעה הפכו פופולאריות יותר וסיפקו גם תשואה גבוהה יחסית לתשואות האחרות.

כולם מגלגלים את הריבית על כולם

משלמים יותר על המשכנתא וכן, גם על המינוס בבנק.

עיקר העלייה בהחזרי המשכנתאות מגיעה מהמסלולים צמודי המדד שקפץ בחודשים האחרונים. העלאת הריבית אמנם הגדילה את ההחזרים החודשיים על ריבית הפריים, אך היא אינה משפיעה על הקרן במסלול, אלא רק על הריבית.

גם המינוס מושפע באופן ישיר מעליית הריבית הכללית במשק. כולנו משלמים על המינוס ריבית של פריים + אחוז נוסף בדר"כ. מכיוון שסכומי המינוס מבוססים גם הם על ריבית הפריים, אנחנו נשלם יותר גם על המינוס.

עליית הריביות גורמת גם לקבלנים להוצאות גבוהות יותר על מימון בניית הדירות, אלה ינסו לגלגל אותה על הרוכשים, וזו רק במידה שהרוכשים יסכימו לספוג את עליות המחירים ואת גלגול הריבית עליהם. מצד שני, אם הרוכשים לא יסכימו לספוג את עליית הריבית עליהם, הריבית תחזור לקבלן, שהרי דירות שלא ימכרו ויוותרו סגורות יעלו לקבלן יותר, ולכן מופעל לחץ גם על הקבלנים למכור את הדירות כמה שיותר מהר ולא להשאיר אותן במלאי, גם במחיר של ספיגת גלגול הריבית עליהם ולא על הקונה.

עליית הריבית משפיעה גם על שוק השכירויות, כאשר משקיע קונה דירה הוא מתכנן זאת כך שדמי השכירות יכסו את החזר המשכנתא החודשית, אך כשהריביות עולות, המשכירים ינסו לגלגל את ההתייקרות לשוכרים, מצד שני, אם השוכרים נמצאים בהסכם שכירות ארוך טווח – הריבית שוב תחזור למשקיע והוא יצטרך לשאת בה.

לסיכום, הכל עניין של ביקוש והיצע , לצורך הדוגמה, אם יש מעט דירות יוקרה בנהריה ויהיה להן ביקוש, המחיר שלהן יעלה עם או בלי קשר לעליית ריבית במשק.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות