fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ראש העיר רונן מרלי בראיון חגיגי רגע לפני השנה החדשה

לקראת ראש השנה, פגשנו את ראש העיר, רונן מרלי, בלשכתו ושאלנו את כל השאלות הקשות שמטרידות את התושבים. ראש העיר דאג להבהיר שהוא פה למען כולם, דיבר בשקיפות ורק ביקש מכם להיות סבלניים, כי בסוף נהריה תהיה בירת הצפון
יש לו חזון. רונן מרלי צילום: עיריית נהריה
רונן מרלי | צילום: עיריית נהריה

ראש העיר רונן מרלי בראיון חגיגי רגע לפני השנה החדשה

לקראת ראש השנה, פגשנו את ראש העיר נהריה, רונן מרלי, בלשכתו ושאלנו את כל השאלות הקשות שמטרידות את התושבים. מקורונה וחינוך עד האוהלים בחוף הים, השיטפון, התשתיות, וגם תוכניות לעתיד.

ראש העיר דאג להבהיר שהוא פה למען התושבים, דיבר בשקיפות וללא מעצורים ורק ביקש מכם להיות סבלניים, כי בסוף נהריה תהיה בירת הצפון, על כל המשתמע מכך. רונן מרלי מדבר על הכל

ראש העיר רונן מרלי נולד בנהריה ונשאר לחיות בה ולהטביע חותמו. מאז זכה בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018, הוא כאן כדי ליישם את המצע מאחוריו עמדה סיעתו.

המשפט הראשון שאמר בראיון לצפון-1: "אני לא פוליטיקאי. אין לי רצון לרוץ לכנסת ואני לא רואה בתפקיד קרש קפיצה לתפקיד הבא. אני חי פה עם משפחתי, אני פה כדי לשנות ואני פה למען התושבים. אני שומר על אופטימיות וגישה חיובית, גם כשרבים מחבריי הפנו לי עורף אחרי שלא נכנעתי לדרישותיהם. אני לא נכנע לסחטנות, לא נענה לבקשות עבודה מוזרות ומשלם מחיר. אני פועל רק לפי מה שמותר, בהתאם להנחיות הממשלה ועושה הכל כדי שנהריה תעלה על מסלול של זינוק ותהפוך לאחת הערים המשגשגות בישראל".

נהריה היא עיר מאתגרת והמשימה להיות ראש עיר, קשוב ועם היד על הדופק, במיוחד בימים אלה, אינה פשוטה.

"אנחנו בימים לא רגילים. החלטות הממשלה המשתנות מקשות על הניהול המוניציפלי ואנו מחויבים לפעול לפיהן. לדעתי 'או שחיים עם זה או שלא'. שני התחומים העיקריים שנפגעים הם בתי הספר והתעסוקה ואני אומר 'תנו לנו ללמוד ותנו לנו לעבוד'. אי אפשר לסגור את מערכת החינוך ואי אפשר לסגור לאנשים את מקור הפרנסה. אני קורא לממשלה לתת לרשות להחליט מה טוב ונכון עבור כל עיר בנפרד כי מה שטוב לירושלים לא בהכרח מתאים בנהריה".

מה עשיתם כרשות למזער נזקים בקורונה?

"אני הראשון שלא גבה אגרה על שילוט ושולחנות, לא גבינו ארנונה שלושה חודשים, הקמנו מערכת תומכת שנותנת ייעוץ והכוונה. העיר נהריה נפגעה בכמה מיליונים טובים, הרשות נפגעת מהסיפור הזה, אבל אני לא יכול לשלם לעסקים, המדינה צריכה לפצות אותם וגם זה לא יעזור לאורך זמן. אנחנו מבצעים הערכת מצב כל יום, שומרים על ההנחיות, לא מקיימים אירועים, עושים הרבה בדיקות לאיתור הנגיף, הסברה, אך בראייה עתידית, הנזק של הילדים בבית בלתי הפיך כמו גם הנזק הכלכלי למשפחות".

העיר נכנסת לסגר בחגים. איך אתם נערכים לימים אלה?

"יש לנו מאות מתנדבים מהקהילה שערוכים יחד עם עובדי הרשות לתת מענה לתושבים. ערכנו מיפוי של התושבים העריריים בעיר לצד מיפוי של כלל האוכלוסייה על מנת שנוכל לתת מענה לכל נגזרת בהתאם לצורך".

רונן מרלי צילום: עיריית נהריה

כיצד נפתחה שנת הלימודים על פי המתווה החדש?

"אני איש צבא. הכל דופק כמו שעון. 11,523 ילדים הגיעו ב-1 בספטמבר ל- 100 גנים ו- 23 בתי ספר עם אפס תקלות. בעקבות דרישת התושבים, אנחנו מוסיפים על חשבוננו יום נוסף לתלמידי כיתות ה' ואני בהחלט מבין את ההורים המודאגים כשהילדים לבד בבית. אני מוציא מעל מאה אוטובוסים ביום להסעות. בכל מה שקשור בחינוך אני יוצא למתקפה. מבחינתי לפתוח את כל בתי הספר. הממשלה כובלת לנו את הידיים".

נהריה זכתה לא מזמן בפרס החינוך היישובי.

"מהרגע שנבחרתי להיות ראש עיר, שמתי את החינוך בראש מעיניי. נהריה נחשבת לאחת מהערים עם הכי הרבה השקעה בחינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. פתחנו גני תקשורת, גן התפתחותי ומרכז משלים למשפחות. ישנם צוותי חשיבה שפועלים יחד עם ההורים, מערכת מושקעת של חינוך בלתי פורמלי, אנחנו משקיעים באיכות החינוך ורואים את זה גם בקרב משפחות שרוצות לעבור לעיר בזכות החינוך הטוב שאנו מציעים. אין גאה ממני על ההישג".

איך אתה מושך תושבים חדשים לעיר? תעסוקה אין פה בשפע.  

"בימים אלה אנחנו עובדים על אזור תעשייה חדש – משולש בן עמי בסמוך לבית החולים, שייתן מענה תעסוקתי. השאיפה היא להביא תעשייה קלה, הייטק וביוטק. בנוסף, אושר בוועדה המקומית אזור תעשייה לאשכול גליל מערבי בקרבת צומת כברי. אישרנו 50 אחוז הנחה למפעלי הייטק שייכנסו לעיר וכבר הגיעו שניים בשנה האחרונה. אנחנו בתהליך. ייקח זמן. נהריה מבוססת על משקי בית ואני מקווה שלא ירחק היום בו נוכל לספק תעסוקה לתושבים".

עיר מובילה צריכה גם תשתיות טובות. לא מזמן נפתח כביש 89 ומיד געשו הרשתות החברתיות בעניין הפקקים שיצר.

"אנשים צריכים ללמוד את הכביש. הכביש הזה הוא ברכה לעיר. הרי לא ייתכן שנפתח כביש שאמור להקל על התנועה, לספק מעבר נוח לבית החולים והוא יוצר פקקים. מאידך, ברור שאם כולם ייסעו בכביש החדש הם ייתקעו בסופו. ההמלצה שלי: מי שרוצה להגיע צפונה, לכיוון לימן וגשר הזיו, הכביש משרת אותו בצורה בלתי רגילה. מי שרוצה להגיע דרומה ולעכו שימשיך לנהוג בכביש הישן. כך ניצור איזון. בנוסף, כביש 859, שיחבר בין כביש 70 לכביש 4 באזור שבי ציון ורגבה מדרום לנהריה יושלם בסוף 2021. לכביש 4 יתווסף נתיב נוסף לתחבורה ציבורית ונתיב רב תפוסה כך שיהיו שלושה נתיבים בין צומת נהריה לצומת עכו לשני הכיוונים. על כביש 4 מסדירים בימים אלה את הצמתים בכניסה לאזור התעשייה הצפוני ובכניסה לשכונת בוימל-אכזיב, וכן, אנו מקדמים תוכנית לשבילי אופניים ברחבי העיר".

גוזרים את הסרט. כביש 89 צילום: עיריית נהריה

רונן מרלי עונה על הכל

מה לגבי התשתיות בעיר? תושבים מתלוננים על ריח חריף שעולה מהביוב.

"רק בשבוע שעבר עלינו על שני גורמים שמזרימים ביוב בצורה לא חוקית ופנינו למשטרה. עיריית נהריה מתמודדת עם בעיות תשתית קשות של עשרות שנים. לא נגעו בתשתיות 30 שנה. השקעתי מעל 15 מיליון שקלים בביוב, אך התשתיות ישנות ולהחליף את כל המערכת בעיר לוקח זמן".

ואם בתשתיות עסקינן, בחורף שעבר העיר חוותה שיטפון שגבה חיי אדם. מה אתה עושה כדי שלא יישנה אירוע בסדר גודל כזה בחורף הקרוב?

"דבר ראשון צריך לעצור את המים שבאים מגב ההר. העיר יכולה להכיל עוצמה מסוימת של מים אך באמצעים שעומדים לרשותנו לא נוכל לעצור את הזרימה. המדינה צריכה לאגום את המים בגב ההר ועובדים על זה. אני בקשר רציף עם הממשלה ורשות הניקוז והמים, בשבוע שעבר ביקר פה שר החקלאות, אלון שוסטר, שהבטיח להסיט בשלב ראשון את כיוון הזרימה מהעיר. אנחנו עושים את המקסימום שאנחנו יכולים כדי להימנע משיטפון חוזר".

בונים פה שכונות חדשות.

"חלק מהשכונות בעיר יוצאות להתחדשות עירונית בעיקר בשכונות ובמרכז העיר. יזמים מתעניינים ויש תוכניות בטרומפלדור, כצנלסון ויוספטל. בנוסף, מוקמות ארבע שכונות חדשות: בוימל-אכזיב – שחלקה הגדול כבר מאוכלס, יצחק שמיר, אריאל שרון ולאחר סיום עבודות התשתית תחל בניית שכונת שמעון פרס. כל אלה יוסיפו 11 אלף יחידות דיור לעיר".

ומה לגבי האזבסט בו נגועה העיר?

"כל אזור הגליל המערבי ונהריה בתוכו נחשב אזור מוכה אזבסט. אנחנו משקיעים הרבה כסף בפינויו. אני ברמה האישית עוסק בזה המון כי צריך לנקות את העיר. מעל 300 מיליון שקלים השקענו בשלב הראשון של הפינוי, אך גם צריך להבין שאני לא גוף שנותן היתר לפינוי אזבסט. אם יש לתושבים אזבסט בבית הם צריכים לפנות לקבלן ולמשרד להגנת הסביבה. לשמחתי, השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, שביקרה בעיר השבוע מקדמת תוכנית עם פתרונות סביבתיים בנושא. אני מעורב ושמח על התהליך כי בסוף נהריה תהיה עיר נקייה".

פעם נהריה הייתה עיר התיירות של הצפון, עיר של ירח דבש. היום יש במקומם בתי אבות. מה קרה?

"נהריה התחילה כעיר תיירות. עם השנים לא השקיעו בתחום והעיר נשכחה. היום הווייב הפוך. אנשים באים יותר. יש לנו בתי מלון קטנים וצימרים, השקענו השקעה עצומה בטיילת החדשה ואנו מתוכננים להרחיב אותה צפונה, סידרנו את קו החוף, פתחנו חופים חדשים הרחבנו את חוף 'גלי גליל' וניצלנו את שתי הלגונות, חוף סוקולוב נפתח לצעירים וכן, חוף נפרד. בקרוב תיפתח מלונית ברחוב המעפילים על הים, שדרגנו את פארק המשפחה, נקים סקייטפארק ונחליף את התאורה. גם הגעתון יעבור מתיחת פנים ממש בקרוב. באין טיסות וחופשות בחו"ל, בתי העסק והמסעדות עבדו הקיץ הזה כמו שלא עבדו מזמן ואני שמח על כך".

חופים חדשים לאורך הטיילת צילום: עיריית נהריה

אתה מתגאה בטיילת החדשה, אך מה לגבי האוהלים על החוף? תקפו אותך גם בעניין הזה. מדוע אתה גובה 300 שקלים?

"אני לא שריף. אני כפוף לנהלים, תקנות וחוקים ואני לא חורג מהם. במסגרת הסדרת קו החוף, הזזנו את הקרוואנים שהיו על החוף והקצינו להם אזור לינה, פתחנו אזורי חוף למשפחות והקמנו מתחם מיוחד לאוהלים. אני גובה 300 שקלים על שירותי ניקיון, פינוי אשפה ופיקוח שאני מספק ותו לא".

איך אתה מתמודד עם הגרעון שהעירייה נמצאת בו?

"החלפתי שלטון של 30 שנה ואני מכבד את מי שהיה פה קודם. הוא עשה המון דברים טובים. אך אני לא יצרתי את הגרעון ולהחליף שלטון ששונה ב- 180 מעלות מהתפיסה הקודמת זה לא פשוט. אני משתף את הציבור בכל מה שאני יכול, עושה לייב עם תושבים, עונה לשאלות ולא מתחמק משום דבר. אני לא סותם את הפה לאף אחד, להיפך. זה מה שיש ועם זה ננצח. טובת הציבור תמיד לנגד עיננו. אתמודד גם עם הגרעון".

במצע הבחירות שלך הדגשת את ענפי הספורט השונים בעיר.

"החזרתי את המתנ"ס לנהריה. יש עשרות חוגים שהציבור בחר בהם ובכל מרכז קהילתי היצע של חוגים לכל גיל. משקיעים בכדורסל, בבית הספר לכדורגל, מביאים את המרכז הישראלי לטניס לעיר ומטפחים את תחום ההתעמלות האמנותית. מכיוון שיש פה מאות תלמידים, פתחנו שלוחה נוספת של התעמלות קרקע ומרכז לטרמפולינות, גם אליפות ישראל בריקודים סלוניים נערכה בעיר ובדיוק השבוע קיימנו את אליפות ישראל בשיט".

מילות סיכום אחרי כמעט שנתיים בתפקיד?

"יש שלושה מבחנים שאני מעמיד לעצמי: מבחן הכרית – האם אני ישן טוב בלילה עם ההחלטות שקיבלתי. מבחן העיתון – האם מחר אדע להסביר כל דבר שאני עושה. מבחן הילד – האם זה מה שאני רוצה שהילד שלי יקבל. נהריה היא עיר עם פוטנציאל אדיר, איכות החיים בעיר מצוינת. לא חסר פה כלום. את הבעיות בתשתיות, בתחבורה ובתעסוקה אנחנו נפתור, אך צריך סבלנות ואורח רוח. העיר הייתה צריכה שינוי ואחרי פחות משנתיים מאוד אינטנסיביות אני נהנה לראות דברים טובים שקורים פה".

מה תאחל לתושבים לשנה החדשה?

"אני מאחל לתושבי נהריה שנה טובה, שנה של בריאות, שנעבור את הקורנה בשלום, שנמשך באיכות חיים גבוהה, נהיה סבלניים, נשמור על ערבות הדדית ורק ביחד ננצח".

אז אחרי כמעט שנתיים בתפקיד רונן מרלי לא נשבר, הוא פה כדי להישאר ומראה לתושבים, שאפשר גם להתנהל אחרת.

ראש העיר נהריה, רונן מרלי צילום: עיריית נהריה

הדברים הקטנים שלא ידעתם על ראש העיר רונן מרלי

  1. מה הדבר הראשון שאתה עושה בבוקר? מתקלח.
  2. מה תיקח איתך לאי בודד? את המשפחה ונעלי ריצה.
  3. דמות להשראה? מנחם בגין.
  4. מה אתה אוהב לאכול? בשר.
  5. מה אתה יודע לבשל? פסטה.
  6. הסרט האהוב עליך? "חלומות של תקווה".
  7. מה אתה אוהב לקרוא? ביוגרפיות על אנשים כמו "הרועה" של אריק שרון.
  8. מה חלמת לעשות כשתהיה גדול? מפקד בצבא. בטח לא חשבתי שאהיה ראש עיר.
  9. מה אתה עושה בשבת? עובד.
  10. זמן למשפחה יש? הדבר הכי טוב שקרה לי מאז שהשתחררתי מצה"ל הוא שאני ישן כל יום בבית. יש לי משפחה מדהימה, ילדים נפלאים וזאת הברכה שלי.

 

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

כבר הורדתם את האפליקציה החדשה של חדשות נהריה?

לחצו על הלינק והורידו אותה עכשיו בחינם:🥳

לינק הורדה למערכת אנדרואיד – לחצו כאן!

לינק הורדה מחנות אפל – לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות