fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם נחל כזיב יהפוך דרך לטנקים ונגמ"שים?

מצה"ל נמסר: "התכנון בשטח המדובר החל לאחרונה ועל כן טרם סוכם ואושר"
התוואי המתוכנן על ידי הצבא. קרדיט צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
התוואי המתוכנן על ידי הצבא. קרדיט צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

ביום שלישי השבוע התקיים ערב הסברה לתושבי הגליל המערבי, של המטה הציבורי למען נחל כזיב, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, ארגון קיימא בגליל המערבי והמועצה האזורית מעלה יוסף, המתנגדים לתוכנית משרד הביטחון לפריצת דרך בתוואי הנחל, לטנקים ונגמ"שים של צה"ל. הדרך מתוכננת לחצות את השמורה מדרום לצפון, במרחב הישוב אבירים. לטענת החברה להגנת הטבע, הם מודעים לתוכנית כבר מינואר 2018 , ומתנגדים בכל תוקף לתוכנית זו, העתידה להסב נזק משמעותי לאחד מאתרי הטבע הערכיים אשר מהווה אזור טיילות מהנפוצים ביותר בישראל.

בשבוע שעבר נפגשו נציגי החברה להגנת הטבע עם הצבא, ואף שוחחו בטלפון עם גורמים בכירים באוגדה שמוכנים לדבר על חלופה לתוכנית. בתוך כך, נפגשו גם עם נציגי רשות שמורות הטבע והגנים על חלופות אותן יציגו לצה"ל בקרוב.

רכז מחוז צפון של החברה להגנת הטבע ונציגי ארגוני הסביבה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז לירון שפירא: "מבחינתנו אנחנו ממובילי המאבק יחד עם הציבור. הצבא הוא לא האויב. אנחנו לא מתייחסים לצה"ל כאיש הרע שצריך להילחם נגדו. הצבא עושה את עבודתו עפ"י ההערכות. אבל חשוב להתחשב בשיקול הסביבתי ולא לעשות נזק לא מידתי, ואם רוצים לבחון חציה של שמורת טבע, צריך לעשות תכנון מפורט, להראות חלופות ולנהל הליך תכננוני כמו שעושים בוועדה האזרחית. אי אפשר לקצר תהליכים. אנחנו בשלב הזה בדיאלוג עם הצבא, יש לו נכונות לעבוד איתנו ולמצוא חלופה מוסכמת. במאבק בציר בחניתה, תוך כדי ביצוע עשינו פעולות עם התושבים והצבא קיבל את החלופה שלנו ונמנע נזק גדול בשמורה. יש לנו ניסיון טוב עם הצבא ואנחנו חושבים שזה אפשרי. בתשתיות יש דינמיקה אזרחית וצבאית כאחת, איפה שיש תשתית מתווספת אליה עד תשתית, זה מתחיל אבל לא ידוע איך זה ייגמר. דבר חשוב נוסף הוא, שגם לציר הקיים אין שום היתכנות לנסיעה של כלים כאלה ואז הצבא יפרוץ כציר קיים בפועל, יהיה נזק מיותר כי כלים כבדים לא יכולים לעבור שם. החציבה בהר תתבצע בצורה מאוד מאסיבית. יישאר הרבה מאוד חומר, זוויות תלולות והחורש ייהרס. באקולוגיה יש חשיבות גדולה לגודל ולרציפות של האזור. חשוב לא ליצור קיטוע. זו כבר לא שמורה אלא אתה הופך אותה לשני אזורים קטנים ואתה מפר את האיזן האקולוגי".

עוד מסביר שפירא: "בשלב הבא נרצה לתאם פגישה וסיורים בשטח, כדי להפוך כל אבן. אם לא נגיע להבנות, נחשוב אם ואיך אנחנו ממשיכים להתנגד. בשלב הזה אנחנו חושבים שאפשר להגיע לחלופה מוסכמת. באשר לציר כמו שהוא כרגע, אנחנו מתנגדים בתוקף, כי הוא יגרום לנזק בלתי מידתי ובלתי הפיך. בתוואי המדובר יש דרכים שיורדות ועולות, אך אין דרך מחוברת. אחד מהרעיונות שעלו הוא שאפשר לסמן דרך שתיפרץ אך ורק במקרה חירום, הרי במצב חירום לא ישאלו שאלות, פשוט יפרצו, אז כרגע לא תהיה פגיעה מיידית".

יו"ר ארגון קיימא, יובל אלון: "ארגון קיימא מניע את המאבק הציבורי, ומאפשר את התשתית הארגונית לאור הניסיון שלנו. ההיענות למאבק בקרב הציבור בגליל המערבי היא גדולה. התושבים מסרבים לכך ששמורת הנחל תפגע מהתוכנית של צה"ל. נחל כזיב הוא לב ליבו הפועם של הגליל המערבי".

תגובת דובר צה"ל: "כחלק מצעדי המוכנות שמבצע צה״ל למלחמה, מתקיימות עבודות תשתית והנדסה נרחבות באזור הצפון. חלק מעבודות הללו מתקיימות במרחב הציבורי, שאינו משמש לצרכים ביטחוניים בכל ימות השנה. בימים אלו נבחנות חלופות ביחס לעבודות הנדסיות במרחב הגליל המערבי. בביצוע העבודות נשקלים היבטים שונים, בראשם הצורך הביטחוני, ותוך התחשבות במגוון שיקולים מרחביים, לרבות השיקול הסביבתי וצמצום פגיעה בערכי הטבע. בחינת החלופות נבחנת בשיתוף הגורמים האזרחיים הרלוונטיים ובכפוף לחוק. בניגוד לטענה, התכנון בשטח המדובר החל לאחרונה ועל כן טרם סוכם ואושר".

 

עוד חדשות בצפון 1 גליל מערבי והסביבה!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות