fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"תושבים שהיו שפופים הופכים לזקופים"

10 שנים אחרי שעזבה את עיריית נצרת עילית, עם סיום כהונתו של מנחם אריאב, חוה בכר חזרה לנהל את העירייה. למודת ניסיון, ורעבה להצלחה לא פחות מפלוט, בכר מסתערת על התפקיד בכל הכוח כאילו אין מחר."אני צריכה להשלים תהליכים שהתחלתי למען העיר "היא מסבירה בראיון ראשון "תושבי נצרת עילית הלכו שפופים בשנים האחרונות ועכשיו ילכו זקופים"
חוה בכר(צילום ישראל פרץ)
חוה בכר(צילום ישראל פרץ)

המנכלי"ת החדשה של עיריית נצרת עילית, חווה בכר, לא חדשה בקרב ותיקי העירייה ובודאי שלא דמות חדשה בקרב התושבים. חוה בכר היא דמות מוכרת ומוערכת בנצרת עילית, אשת חינוך בהווייתה, שבעבר, בתקופתו של מנחם אריאב, עשתה חיל בעת ששימשה בתפקיד ממלאת מקום ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך.
שנותיה בעירייה היו תקופת תור הזהב של נצרת עילית, אבל בכר לא מתרפקת על העבר אלא נושאת עיניים קדימה. כשנקראה לדגל על ידי ראש העיר רונן פלוט לשמש כמנכלי"ת העירייה, היא לא חשבה פעמיים. כבת לאחת המשפחות הותיקות בעיר, שהגיעה לנצרת עילית בגיל חודשיים ומאז לא עזבה, היה ברור לה שהיא אומרת כן וללא היסוס. "אני מודה לראש העיר על האמון שנתן בי ומאוד מעריכה".
-אמרו שהמינוי הוא הברקה של ראש העיר, גם אישה, גם אשת חינוך, גם תושבת העיר וגם מנהלת מוכשרת- הכל כלול. מה דעתך?
"אתה הרי לא מצפה שאעיד על עצמי אבל הזכרת את היותי תושבת העיר וזאת נקודה משמעותית במדיניות החדשה ששמה לעצמה למטרה להעמיד את תושבי העיר במרכז, להחזיר עטרה ליושנה ולחזק גאוות יחידה".
אין כמו חוה בכר מתאימה להניף את דגל הלוקאל פטריוטיות של נצרת עילית. הוריה, אברהם ז"ל ודינה תבל"א, היו מראשוני המתיישבים בעיר, שהגיעו אליה בשנת 1958 מרומניה ולא עזבו אותה. חוה הייתה תינוקת בת חודשיים ומסכת חייה יכולה לסכם את כל נקודות הציון החשובות בתולדות העיר, עוד מימי בית הספר הראשון "חרמון", שכבר מזמן סגר את שעריו.
את לימודי התיכון סיימה בבי"ס "שרת" והמשיכה ללימודים אקדמיים בחוג לחינוך מיוחד."בחרתי בחינוך כי זהו המקצוע המשפיע ביותר והחשוב ביותר בעיצוב העתיד " היא אומרת.
-אריאב שלף אותך ממערכת החינוך לפוליטיקה כשהיית בשיא הצלחתך, את לא מצטערת?
"ממש לא, אריאב היה לי מודל לראש עיר שיודע להתנהל ולהנהיג ושעזר לי מאוד בתפקיד עצמו, פתח בפניי הרבה מאוד ערוצים גם בתחום הפוליטי, המוניציפאלי והיכרות עם אנשים מעניינים ובעלי השפעה בתחום הציבורי".
-נצרת עילית הייתה אז בשיא פריחתה לעומת מצבה העגום כיום
"מציאות יוצרים אנשים ומציאות אנשים יכולים לשנות. ראש העיר פלוט מוכיח בארבעת החודשים שהוא בתפקיד שהדבר בהחלט אפשרי, הפעולות שביצע בהיקף שלא היה כמוהו בתקופת זמן כה קצרה בהחלט מפיחות אווירה חדשה של תקווה ואופטימיות, התושבים כבר מרגישים בשינוי ואני מבטיחה לך זו רק ההתחלה".
-בהפסקה שיצאת אליה עם סיום תקופת אריאב היו מחשבות לחזור לעירייה?
"להתמודדות פוליטית לא, אבל כן לתפקיד משפיע בתחומים שאני טובה בהם ויש לי בהם יכולת לתרום לקהילה ולקחת חלק בתהליכי שינוי ומדיניות".
-למה בעצם? היית בתפקיד מנהלת בית ספר, עם ותק, נוחות, מעמד ושכר לא רע בכלל. בשביל מה להכניס ראש בריא למיטה חולה?
"התחלתי תהליכים מאוד משמעותיים בתחום החינוך והקהילה והיה לי חשוב להמשיך אות, והיה לי חשוב לראות את הדברים מוטמעים ולקצור את הפרות. נצרת עילית שלא היום, בראשות פלוט, היא עיר בריאה לחלוטין, חזקה ובתנופה אדירה. איכפת לי ממנה ולכן אני כאן. האהבה לעיר ולתושבים הם הכוח הכוח שמניע אותי וחוץ מזה, אני לא טיפוס שיכול לשבת ולהסתכל מהצד.הנוחות האישית שלי היא תוצר של עשייה מאתגרת וסיפוק אדיר".
-איך את מסבירה את זה שחלפו עשר שנים והחזרה שלך לעירייה נראית טבעית לגמרי, כאילו שלא עזבת בכלל?
"זה כנראה קשור באווירה הכללית שמאפיינת את נצרת עילית בעידן החדש שמוביל פלוט והוא משדר עשייה, אכפתיות, אחריות, ואופטימיות – כל הדברים שהיו נחלת העיר בתקופה שבה שימשתי בתפקיד ממלאת מקום ראש העיר".

-המנכלי"ם הקודמים לא היו תושבי העיר. יש לפרט זה משמעות בעינייך?
"באופן עקרוני אני מאמינה שרק מי שגר פה, חי פה ומכיר את העיר יכול לעשות את המשימה בצורה הטובה ביותר".
-לשיטתו של פלוט לא מספיק לגור בעיר, צריך להיות מאוהב בה
"אני מאוהבת, מעולם לא עלה בדעתי לעזוב את העיר, כאן הוא ביתי, כאן גידלתי את משפחתי".
-ואת מאמינה שאפשר להחזיר את הגלגל אחורה?
"אני מאמינה שאפשר להניע את הגלגל קדימה, במלוא העוצמה, במלוא הכוח והקצ"ב.
-התפקיד שלך בהגדרה הוא אמון, אבל בפועל את זו שמבצעת את מדיניות ראש העיר. כשמדובר בראש עיר כמו רונן פלוט זהו אתגר לא פשוט.
"רונן פלוט רוצה בטובתה של העיר ואני לא הגורם היחיד שמתרגם את הרצון לשפת הביצוע, יחד איתי צוות מקצועי ומסור של עובדי עירייה וכמובן התושבים. המטרה המרכזית היא מיצוב ומיתוג מחדש של העיר, הבאת העיר למצב של יציבות שלטונית, כלכלית, תרבותית, חינוכית ומשם מנקודת היציבות ניתן יהיה להמריא גבוה".
-אם לא תעמדו בציפיות אף אחד לא יתחשב בעובדה שהתחלתם מאפס.
"אני רואה בכך אתגר רציני מאוד, ברור שהציפיות גבוהות אבל גם היכולות של רונן גבוהות והוא הוכיח אותן בתפקידיו הקודמים כך שהאופטימיות נשענת על מציאות ולא על חלומות באספניה. ש תהליכים שמטבע הדברים לוקחים הזמן ואין מעשה קסמים שיכול ביום אחד לשנות מציאות אבל תסתכל מה קורה פה בארבעה חושים? מתחוללת מהפיכה שלא ניתן להסביר במושגים של רשות מקומית".

חוה בכר(צילום ישראל פרץ)
חוה בכר(צילום ישראל פרץ)

-השאלה מה יקרה בהמשך
"אין ספק שהשינוי יתפוס תאוצה והתוצאות ידברו בעד עצמן. רשימת הפרויקטים שמונחת על שולחני כוללת לא פחות מ 65 פרויקטים כל אחד מהם בתחום אחר וכל אחד ממשפיע על השינוי שאנחנו רוצים להוביל . על קצה המזלג אזכיר את תכניות הבנייה של שכונות מגורים חדשות, הבאת תעשיות, מתקדמות , פיתוח העיר , הרכבת הקלה ,פרויקטים עירוניים כמו הפארק והבריכה המחוממת, אולם הספורט, מעונות סטודנטים, מגורים לקהילות צעירות, מיזמי תיירות ועוד
–מה האני מאמין שלך?
"ראשית כל נושא מיצוב העיר להחזיר את הגאווה לתושבים, את האופטימיות , את השמחה , תושבים שהיו שקופים הופכים לזקופים, לשיפור השירות העירוני לאזרח והחזרת האמון של התושבים בעיר ובעירייה,שיתוף פעולה בין כל האגפים והמחלקות בעירייה בהסתכלות אחידה על האינטרס משותף".
-הנקודה האחרונה, שיתוף פעולה בדרג הניהולי של העירייה, העסיקה לא מעט את קודמייך בתפקיד וללא הצלחה יתירה .
"זהו אחד האתגרים שניצבים בפניי ולקחתי אותו על עצמי כשמשימה, השלב הראשון שמתבצע בימים אלה הוא בניית מבנה ארגוני ברור והגדרת תפקידים ברורה לעירייה לצד תכניות העבודה רבעוניות ושנתיות שמקושרות לתקציב ולמדיניות ראש העיר והמועצה . בראש עומדים הצרכים של התושבים והעיר ולא צרכי העובדים או צרכים אחרים. יש מקום בהחלט גם לשפר את נושא רווחת העובד והעצמתו, בסך הכל יש כאן קבוצה של עובדים טובים מסורים שאוהבים את העיר ובשנים האחרונות, מסיבות שונות, לא היטיבו עימם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות