fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הישג למאבק: הבנייה בחוף אכזיב תורחק עד 200 מטר מהחוף

שכונה סגורה. הדמיית פרויקט אכזיב (הדמיה יח"צ)
שכונה סגורה. הדמיית פרויקט אכזיב (הדמיה יח"צ)

 

בשורה לציבור ולסביבה: הוועדה המחוזית החליטה להפקיד תכנית חדשה בחוף אכזיב שמשנה וגוברת על התכנית הישנה החלה. הבנייה תתרחק אל מעבר לקו ה-200 מטר מהחוף והחלק המערבי בתכנית יהפוך לשטח ציבורי פתוח. בעבור השינויים מקבלים בעלי הקרקע תוספת של כ-370 יח"ד בחלק המזרחי של הפרויקט והוסרה הקפאת המשך הבנייה שהייתה כתוצאה מהחלטת וועדת הערר.

בהמלצת לשכת התכנון המחוזית ולאחר עבודה מאומצת, אושרה להפקדה תכנית חדשה שהוגשה על ידי בעלי הקרקע בחוף אכזיב. נראה כי אם תופקד, היא תביא לסיום את המאבק ארוך השנים כנגד הבנייה בקרבת החוף.

הוועדה פתחה את החלטתה בכך ש"התכנית (החדשה) חלה בתחום תכנית מאושרת ג/4870 שאושרה ב 1994 טרם אישור חוק לשמירת הסביבה החופית. התכנית מציעה בניה בתחום של 200 מ' ואינה תואמת את הראיה התכנונית של היום". הוועדה ציינה שעיקרי התכנית החדשה הם "ניוד זכויות ושימושים בתוך התכנית הקודמת כדי להשיג תוצאה תכנונית יותר עדכנית למדיניות התכנון הקיימת היום ביחס לסביבה החופית, בלי לפגוע בזכויות של בעלי הקרקע ובצרכיה של עיריית נהריה".

המחאה מתרחבת. אכזיב צילומים אדריאן הרבשטיין
מפגינים באכזיב (צילום: אדריאן הרבשטיין)

התכנית החדשה מניידת את זכויות הבנייה מהמערב למזרח. הוועדה קבעה כי "לנוכח הרגישות הנופית הגבוהה והסמיכות לסביבה חופית ולגן לאומי אכזיב, הבינוי לא יעבור 200 מ' מקו החוף" למעט מבנה למרכז חינוך ימי שיועבר לחלק הדרומי התכנית, הנחשב לרגיש פחות. משמעות ההחלטה היא שמגרשים אשר היו מיועדים על פי התכנית התקפה והישנה לבנייה של 750 חדרי מלון וכ-50 יח"ד בבנייה של 5 ו-10 קומות יישנו את ייעוד הקרקע לשטח ציבורי פתוח ולטיילת להולכי רגל.

הרצועה שבין 200-300 מטר מקו החוף תוגבל 6 קומות לכל היותר והבניה בקו הראשון לים תהיה ברובה לשימושים ציבוריים של מסחר, תיירות ומוסדות ציבור. התכנית תכלול גם בית ספר עירוני חדש שייבנה בחלק הדרומי. כמו כן, הוועדה איזנה בין צרכי פיתוח תיירותי בנהריה לבין שמירה על הסביבה החופית והנגשת החוף לציבור הרחב והחליטה כי 550 חדרי המלון שהיו בתכנית הקודמת יישמרו, אך יוסטו גם לקו ה-200 מטר במבנים עד 6 קומות.

בעבור השינויים השונים נוספו לתכנית כ-370 יחידות דיור, אשר תחילה התבקשו במגדלים של 24 קומות, אך החלטת הוועדה קבעה כי גובה המבנים שאף מחוץ לתחום הסביבה החופית יוגבל ל-5 ו-10 קומות בלבד בחלק הצפוני הסמוך לגן הלאומי, ול-18 קומות בחלק הדרומי הסמוך יותר לשטחי איתנית.

בנוסף, החליטה הוועדה כי 25% מהדירות החדשות שנוספו לתכנית יהיו דירות קטנות עד 80 מ" והורתה כי תועבר חוות דעת תחבורתית אשר תתייחס בין היתר לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ואופניים. הוועדה תפרסם הודעה לפי חוק התכנון והבניה המגבילה הוצאת היתרים המנוגדים להחלטתה עד אשר תופקד התכנית החדשה, אך במקביל תאפשר את התקדמות הבנייה מכוח התכנית הקודמת במגרשים המזרחיים.

תגובת מטה המאבק: "מברכים את לשכת התכנון המחוזית צפון ואת הגורמים המעורבים על ההחלטה להפקיד תכנית חדשה ומאוזנת בחוף אכזיב שמיטיבה עם הסביבה החופית. מדובר בשינויים משמעותיים לטובת הציבור ביחס לתכנון המפלצתי המאושר במקום משנת 1994. אנו תקווה כי גם תכניות נוספות המאיימות על חופי ישראל יקבלו יחס דומה של עדכון והתאמה השומרת על הסביבה החופית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות