fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חולים במחלות מעיים בצפון סובלים יותר:  15,000 חולים על שלושה רופאים

צילום: היחידה למחלות מעי דלקתיות, מרכז רפואי "העמק"

 

 

מנהל יחידת IBD בבית החולים העמק בעפולה, ד"ר ערן זיתן: "לא ייתכן שבצפון יש 15 אלף חולים על 3 מומחים בלבד. אני לבד על 1,300 חולים ".

עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית: "אנחנו דורשים הקצאה מיידית של מיליון ש"ח לחיזוק והקמה של מרכז ייעודי בצפון ומיליון ₪ למרכז ייעודי בדרום. זה ישנה את המצב באופן דרמטי".

 

בדיון שנערך  בוועדת הבריאות של הכנסת בעקבות חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות (IBD), שצוין כמדי שנה במאי, עלו נתונים מדאיגים: שכיחות מחלות המעי הדלקתיות בישראל (קרוהן וקוליטיס) היא מהגבוהות בעולם ונמצאת בעלייה מתמדת – כמעט פי שניים וחצי תוך 18 שנה, מ-21 אלף בשנת 2005 ל-52 אלף בשנת 2023, אך מערכת הבריאות לא נותנת מענה הולם והפערים בין המרכז לפריפריה גדולים.

מחלות קשות אלו גורמות לחולים סבל רב ופגיעה באיכות החיים, שכן הם נאלצים להתמודד עם תכיפות ודחיפות לעתים בדרגה חמורה של יציאות, כאבי בטן, דמם רקטלי ותופעות מחוץ למעי כמו, כאבי פרקים המגבילים מאד את פעילותם היומית, מה שמוביל להשלכות בהיבט הפיזי, החברתי והנפשי ופוגע בשגרת חייהם.

את הנתונים הציג בוועדה פרופ' אורי קופילוב, ראש יחידת IBD במרכז שיבא, שאמר: "תוצאות טיפול בפריפריה נמוכות יותר מאלו במרכז. חולים בפריפריה וממעמד סוציו אקונומי נמוך וערבים מתאשפזים יותר, צורכים סטרואידים יותר, עוברים יותר ניתוחים. יש חפיפה בין פריפריה, מעמד סוציו אקונומי נמוך ואוכלוסייה ערבית בזמינות נמוכה ואבחון שלוקח יותר זמן. חד משמעית חולים בפריפריה מקבלים איכות טיפול נמוכה יותר".

יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) התייחס לפערים המשמעותיים בין אזור המרכז לפריפריה וציין כי לכולם מגיעה מערכת בריאות מתקדמת, זמינה ושוויונית. גם לחולי קרוהן או קוליטיס שגרים בגליל ולא בתל אביב, ואינם צריכים להיתקל בזמני המתנה ארוכים לטיפולים. ועדת הבריאות תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לדאוג לכך שגם בפריפריה יינתנו מענים רפואיים מלאים ומתקדמים בזמינות מרבית"

ד"ר ערן זיתן, מנהל יחידת IBD בבית החולים העמק בעפולה: "פיתוח תחום ה IDB בבי"ח העמק נשען על תרומות. אין תמיכה של משרד הבריאות, אין תקנים. כל שנה מצטרפים 3000 חולים.אני אחד על 1300 איש. החולים שלי נאנקים. בנוסף, יש קבוצה צעירה של אוכלוסייה ערבית שלא מדברת עברית. לאוכלוסייה הזאת חייבים יותר לסייע. אין לנו לא עו"ס, לא דיאטנית דוברי ערבית ואני קורא לכולם קריאת השכמה.

עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן וקוליטיס: "אנחנו מקבלים תלונות רבות מחולים שמספרים כי לא מקבלים טיפול בזמן כי אין רופא מומחה זמין בדרום או בצפון, ואם יש מומחה, הם מחכים חצי שנה לתור! ואז החולים נאלצים לנדוד למרכז. המחלה הזאת קשה, היא דורשת מעקב שוטף. זאת תקלה שחייבים לתקן אותה ולייצר שוויון באמצעות תקנים נוספים ונגישות לטיפולים חדשניים לכל אזורי הארץ. אנחנו דורשים מיליון ש"ח להקמת מרכז ייעודי בצפון ומילון ₪ למרכז ייעודי בדרום וזה ישנה את המצב באופן דרמטי. אפשר וצריך לקיים עבודת מטה נרחבת וארצית שתארך זמן רב אבל עד שזה קורה –  אנחנו מבקשים להקצות תקציב סיוע מינימלי מיידי ".

מיכל שטרית (37) מצפון הארץ, המתמודדת עם מחלת הקרוהן מאז שהייתה בת 18, סיפרה לוועדה על הקושי למצוא רופאי גסטרו זמינים: "אני בת 37, ועברתי 17 ניתוחים. כשעברתי ממרכז הארץ לצפון, פניתי לצפת וגיליתי שאין בכלל מרכז IBD אז עברתי הלאה לעפולה שאמנם קיים שם מרכז אבל הוא מאד עמוס ולא יכלו לקבל אותי כמה חודשים. כמוני יש עוד אלפים שלא זוכים לטיפול ראוי ואני כאן לזעוק את זעקתם.

ח״כ אימאן ח'טיב יאסין יוזמת דו״ח הממ״מ: ״למחלה הזאת יש אספקטים רגשיים וחברתיים מעבר לפן הפיזי. אחוז גדול מהחולים צעירים מה שאומר שיש להם קושי רב לשמור על יציבות בכל הנוגע לעבודה סדירה ומסגרת אקדמאית. אני מצפה שהדיון הזה יוביל למעשים. המודעות והיכולת של הרשויות הרלוונטיות חשובות כאן מאד. זה לא יתקבל על הדעת שאבחון של המחלה ייקח שנתיים, שיש מחסור במתמחים וברופאי גסטרו ושיש פרישה של 22 אחוז מהמומחים היום שזה אומר דרשני. חייבים לשים את זה על שולחן משרד הבריאות".

הרב חיים שפירא, יועץ רפואי: "מגיעים אליי חולים רבים לייעוץ למי לפנות לטיפול רפואי. גם אנשים עניים. חייבים להנגיש אמצעי הדמיה ובדיקות כדי לאבחן בזמן. אני רואה כי חולים מפחדים ללכת לפריפריה ומעדיפים לגשת לטיפול במרכז".

יו"ר הועדה חתם בקריאה לשינוי: "הועדה מבקשת ממשרד הבריאות והקופות לפעול להקמת מרכזים חדשים לאבחון  ובקרב אוכלוסיות במגזר ערבי וחרדי, להסדרת תקנים לצוות מקצועי ומומחה. הוועדה קוראת למשרד הבריאות ולקופות לנייד כוח אדם ממרכז הארץ ולתמרץ רופאים. לתת מתן שירות בקהילה עד כמה שניתן. הוועדה מבקשת לעודד מחקרים העוסקים במחלות מעי דלקתיות. הוועדה קוראת למשרד הבריאות יחד עם הר"י לבחון הכשרה מתאימה לתחומים אלו. וכן קוראת לביטוח הלאומי לבחון את הנושא. הוועדה תמשיך לעקוב ותקיים ישיבת מעקב בעוד חצי שנה".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות