fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שבתאי קו נפטר מדום לב. איש צבא, מורה דרך והסטוריון

ישראל היפה. שבתאי קו | צילום רותי ברמן

סא"ל במיל' שבתאי קו, מורה דרך, מנחה ימי עיון ומדריך טיולים נפטר הלילה מדום לב. יממה אחרי שעבר צינתור. שבתאי, חגג אך לפני מספר שבועות יום הולדת 75 עם כל בני משפחתו. הוא גר עם רעייתו דורית (פומפן) בגבעת שפירא ולהם שלושה בנים.  עומר, איתי ואלעד ושמונה נכדים. הכאב והצער גדול ומותו עדיין בלתי נתפס. הלוויתו תתקיים ביום חמישי והודעה על מועד ומיקום הלוויה תפורסם.

קו, תושב גבעת שפירא, גדל בנתניה, למד בביאליק ובטשרניחובסקי. בצבא שרת בצנחנים והשתחרר בדרגת סגן אלוף לאחר ששרת בתפקידים בכירים באגף המודיעין. אחרי הצבא יצא לשליחות מטעם הסוכנות היהודית כראש מחלקת העלייה בדרום אפריקה במשך שלוש שנים. משם נקרא על ידי ראש העירייה לשעבר יואל אלראי לשמש כמזכיר העיר נתניה.

שבתאי הוא בוגר החוג למזרחנות באוניברסיטת תל אביב, עשה תואר שני באוניברסיטת  ג'והן הופקינס בארה"ב השלים את הקורס לקציני צה"ל להסבה לחינוך בבית ברל. לימד הסטוריה במוסד רמות חפר במעברות. עשר שנים לאחר שעסק בניהול ארגוני של עמותה המנהלת כפרי נוער ובתי ספר של חוות הנוער של בית"ר הוא פרש לגמלאות.

הוא למד בקורס בן שנתיים למורי דרך באוניברסיטת חיפה, בנה לעצמו מסגרת של הדרכת סיורים והרצאות בנושאים של היסטוריה של ארץ ישראל, בטחון לאומי ואקטואליה. הוא הדריך קבוצות בעמותה להסטוריה צבאית ובמסגרות אחרות קבוצות מהארץ ומחו"ל.

שבתאי קו עם קצה כהנר | צילום קו

מורה דרך

לאחר שפרש לגמלאות מצא את עצמו "פנסיונר" אבל לא לזמן רב.  "הרגשתי שאני יכול למצות את עצמי, לעשות, לתרום וגם להנות. מראש תכננתי לא להתבטל. החלטתי להיות מורה דרך וזאת מתוך אהבת הארץ, עברה, ההיסטוריה שלה וההכרות שלי כאיש צבא עם כל פינה שבה. היום אני מבין את  האנשים המאושרים שיכולים להגיד שהעבודה היא התחביב שלהם". אמר לי לראיון בחדשות נתניה.

שבתאי קו כתב לאחרונה מספר ספרי קרבות ומלחמה, על ההסטוריה של המנהרות ומבצעי קומנדו. הוא היה שותף לספר שיצא באנגלית על מלחמות מרכזיות בתולדות ארץ-ישראל שנכתב ביחד עם ד"ר מתי דוידסון. הספר מתבסס על מיטב הספרות בתחום, וניסיונו הצבאי המגוון בקבע ומילואים ועיסוקו כמורה דרך ומרצה לתולדות ארץ-ישראל.

לאחר שגרו עשרים שנה בוילה בצוקי ים מול הים עזבו דורית ושבתאי לגור בקומה ה-11 בקרית השרון ליד חורשת הסרג'נטים. אבל, הגעגועים לים ולסביבה הכפרית גברו ולפני עשר שנים הם עברו לגבעת שפירא.

דורית ושבתאי | צילום יקי צימרמן

שבתאי קו: "עתיד המדינה בחינוך הנוער להשכלה וערכים"

בראיון לחדשות נתניה אמר לי: "רציתי לעבוד עם בני נוער והיתה פניה אלי ממנהלת רמות חפר. במשך שלוש שנים הייתי מחנך ומורה להיסטוריה. היה לי סיפוק אדיר והערכה רבה מההורים ומהתלמידים. בראיה שלי כאיש צבא, העתיד של המדינה מותנה לא בצבא בלבד אלא ובעיקר בחינוך הנוער להשכלה ולערכים כמו אהבת המדינה".

שבתאי קו עבר את המסלול של הילד העולה, עם קום המדינה והגשים את עצמו בתפקידים משמעותיים בצבא ובאזרחות.

הוא נולד בהונגריה ועלה בגיל שלוש עם אימו מפריז ישר למעברה בפרדס חנה. אחר כך עברה המשפחה למחנה עולים ליד מלון הבלו ביי. משם לשכון עולים בשכונת גן ברכה בנתניה שם גרו בצריפים. ההורים שלו עבדו קשה לפרנסתם האמא היתה תופרת והאבא היה זגג.

"רק אחרי שנים הם פתחו חנות לבגדי נשים ברחוב הרצל בשם "אדית" כשמה של אימי. בעת ההיא לכולם היה קשה ולכולם לא היו תנאים וכולם היו עסוקים בקיום. היינו ארבע נפשות וגרנו בדירה שכורה בת חדר וחצי. כמי שבא לארץ כילד אחרי השואה להורים ניצולי שואה, אני רואה חשיבות עליונה לביטחונה המדינה וקיומה כמדינה יהודית. זו גם הסיבה כנראה שהמשכתי לשרת בקבע ולעשות מילואים עוד שנים רבות".

מדריך מרתק. שבתאי קו | צילום רותי ברמן

משהו אישי

שבתאי ודורית קו הם חברים שלנו משך חמישים שנה מאז גרנו בשכנות ברחוב בן יהודה 27 בנתניה. הלכנו כברת דרך בה נפגשנו כשכנים באילת ובחבצלת השרון ובשנים האחרונות כשכנים בעמק חפר. בילינו, טיילנו ביחד בארץ ובחו"ל ונהננו מאד. שבתאי כבר חסר לנו.

אנחנו כואבים ומשתתפים בצערה של דורית, הילדים והנכדים על מותו של שבתאי. הוא יחסר לנו מאד. נזכור אותו לעד.

לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות