fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי נתן את ההוראה לבטל את תחנת הרכבת באחיטוב?

ד"ר גלית שאול: "מבחינתנו לא תם המאבק להחזרת תחנת הרכבת אחיטוב"
גלית שאול בועדה | צילום: מועצת עמק חפר

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון דורש לדעת: מי נתן את ההוראה לביטול תחנת הרכבת אחיטוב עמק חפר-מנשה.  "זה חלם שגרם לבזבוז כספי ציבור" הוא אומר.

משרד התחבורה בתגובה: "התחנה בוטלה בשל חריגה תקציבית ותחנה אחרת תקום בבאקה הסמוכה".  ראשת מועצת עמק חפר: "תחנת באקה אינה פתרון. היא תקום, אם בכלל, בעוד 15 שנה. בדיון התברר שההחלטה נמסרה לנת"י ביוני 2020. אך לא ברור מי קיבל אותה. היו"ר ביטון: "או שנתבשר בקרוב ששרת התחבורה פתרה את הבעיה והתחנה נכנסת לתכנית העבודה של המשרד. או שנעמיק במחדל הזה ונדרוש לברר מה קרה. אנחנו מעדיפים את האופציה הראשונה"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה השבוע דיון מיוחד שעסק בשינוי בתכנית להקים תחנת רכבת מזרח. שתשרת את תושבי המועצות האזוריות עמק חפר ומנשה, על קו המסילה המזרחית. הישיבה התקיימה על רקע ההחלטה לבטל את תחנת אחיטוב, שתוכננה בתוואי הרכבת המזרחית, שהעבודות לסלילתו מתקיימות בימים אלה.

מציאות לא מובנת, שבה הממשלה מקדמת תכנית וחוזרת בה

את הישיבה פתח היו"ר ביטון ואמר כי מדובר במציאות לא מובנת. שבה הממשלה מקדמת תכנית וחוזרת בה. הוא ביקש לדעת מתי התקבלה ההחלטה והאם היא סופית.

מנהל תחום תכנון ארוך טווח במשרד התחבורה, אריאל פיפרנו, אמר כי הקו תוכנן בתחילה לרכבות מטען. ובגלל שהוא עובר ליד ריכוזי אוכלוסייה הוחלט לתכנן בו גם תחנות. אחת הנקודות הייתה סמוך לבאקה אל גרבייה, בפאתי המושב אחיטוב בעמק חפר. עם זאת, פיפרנו לא מסר נתונים על עלות תכנון התחנה. הוא ציין כי בשל חריגות תקציביות הסיכום עם האוצר היה צמצום תחנות בתוואי. לדבריו, בעוד מספר שנים תוקם מסילת העמק ותיבנה תחנה במרחק 3 ק"מ מצפון לאחיטוב.

היו"ר ביטון הקשה ושאל האם רק ב-2019 גילו במשרד התחבורה שבאקה וג'ת קיימים. והאם העלויות שהושקעו בהקמת התחנה, בתכנון והפקעת אדמות, היו שוליות. פיפרנו השיב כי הדבר נדון מול מספר שרים וכולם קיבלו את אותה החלטה, ואמר כי ברביעי הקרוב תקיים גם שרת התחבורה הנוכחית דיון בנושא.

דורשים תחנה באחיטוב | עם חבר הכנסת ביטון

לחלץ את תושבי עמק חפר מהפקק

ראשת המועצה האזורית עמק חפר, ד"ר גלית שאול: "בעמק גרים 43 אלף תושבים שכבר היום לא מצליחים לצאת מהבית בגלל הפקקים, והם סובלים וממתינים לקו המזרחי שיחלץ אותם מהפקק"  לדבריה, תחנת באקה אינה פתרון מאחר שהיא תקום, אם בכלל, בעוד 15-20 שנה, בעוד שבתקופה זו ישנה בנייה בעמק ואי אפשר להשאיר את האזור הזה ללא תחנה כל כך הרבה זמן.

נציג התושבים, רן שכטר, הוסיף כי באזור באקה יהיה קושי להפקיע אדמות: "תחנת באקה תקום באולי ב-2035 או 2040. ומי שייהנו ממנה יהיו אולי הנכדים שלי", אמר. פרופ' ניר שוולב: "אם הכסף לא יושקע עכשיו זה יהיה הפסד של 100 מיליון שקל בשנה".

סמנכ"ל תשתיות רכבת בנתיבי ישראל, צחי גורה, אמר כי התקציב להקמת תחנה הוא 200 מיליון שקלים. גורה ציין כי עצרו את החברה בשלב התכנון המוקדם, והקבלן כבר כיסה את השטח שהיה מיועד לתחנה. היו"ר ביטון ביקש לדעת מתי נתנה ההוראה ומי נתן אותה. גורה השיב כי ההוראה ניתה ממשרד התחבורה ביוני 2020, ואמר כי השינוי כבר עלה 15 מיליון שקלים.

ח"כ רות וסרמן, שעברה לגור במושב גן יאשיה הסמוך: "מדובר בתחנה שתשרת עשרות אלפי תושבי עמק חפר, מנשה, באקה, ג'ת והיישובים הסמוכים, שלהם אין חלופות תחבורתיות אחרות.  משרד התחבורה לא מספק את המידע כמה תעלה הקמת התחנה". ח"כ יבגני סובה אמר כי לדעתו המספרים להקמת התחנה מחדש מוגזמים, והצטרף לבקשה לקבל נתונים. ח"כ רון כץ אמר כי מהלכים שנעשו בגלל אילוצים פוליטיים קודמים לא קיימים יותר, וכי מה ששמענו הוא לא פחות ממחדל. לדבריו, על פניו מדובר בהחלטה לא מנומקת בגלל אילוץ בתקופת בחירות. "לא אתן לדלג מעל עמק חפר", אמר ח"כ כץ.

ח"כ מיכל שיר הוסיפה: "אני מבינה שמשרד התחבורה היה תחת ניהול כושל בעשור האחרון, ובגלל זה הדבר נראה איך שזה נראה". ח"כ סמי אבו שחאדה שאל כמה תחנות יש כיום בחברה הערבית וכמה מתוכננות, והשיב בעצמו כי כיום אין אף תחנה ביישוב ערבי.

זה חלם של תכנון ארוך טווח שהופך לקצר טווח ולבזבוז כספי ציבור

את הישיבה סיכם היו"ר ביטון: "לפעמים מתחילים דיון תמים ומגלים שהוא לא תמים. כשמקלפים את הדיון ומתקרבים, רואים שבמינימום יש חשש לבזבוז כספי ציבור, ובמקסימום מדובר במחדל וחלם. מישהו, ביוני 2020, מבטל ולא יודעים מי ולא ראינו מסמך. ביטול הוא חלם לא בגלל הביטול, כי לא אמרו לנתיבי ישראל לעשות מינימום שאם נקים תחנה זה לא יעלה עוד עשרות מיליוני שקלים. כשנציג נתיבי ישראל אומר שקיבל הוראה זה מיליונים לקבלן ולשינוי תכנון ומיליונים מיותרים להפקעות. לזה אני קורה חלם ומחדל. אני מצפה ממשרד תחבורה ונתיבי ישראל להביא מספרים".

היו"ר ביטון ביקש לדעת האם היה דיון יסודי, ואמר: "זה חלם של תכנון ארוך טווח שהופך לקצר טווח ולבזבוז כספי ציבור. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ונתיבי ישראל להעביר לה, עד 1 בדצמבר, תיעוד מלא של ההחלטה שהתקבלה ביוני 2020. מי החליט? מתי? האם כל הצדדים השמיעו את קולם? האם הות"ל ידע? ועוד הרבה שאלות. מה קרה ביוני 2020, בזמן שממשלות וכנסות מתחלפות? האם היה מחטף או שיטה בהחלטה חד צדדית? הוועדה אף קוראת לשרת התחבורה, שמקיימת דיון דחוף, שתרד לעומקם של דברים, שתחקור, שתנבור שתראה את הנזק והפגיעה באזרחים ושתוכל אולי להוביל להחלטה אחרת", אמר היו"ר ביטון.

מרץ הקרוב תקיים הוועדה ישיבת מעקב."יש שתי אפשרויות, או שאנחנו מתבשרים שהתחנה נכנסת לתכנית העבודה של הממשלה. או שנחקור ונעמיק בנתונים ובמחדל הזה ונראה מה קרה. אנחנו מעדיפים את אופציה א'".

 

ד"ר גלית שאול: "מבחינתנו לא תם המאבק להחזרת תחנת הרכבת אחיטוב"

"אני מודה לח"כ מיכאל ביטון על הובלת הוועדה וההבנה לכאבם של התושבים. ולכל חברי הכנסת שלקחו חלק בדיון. והבינו את המורכבות וההשלכות של ביטול תחנת הרכבת באחיטוב.
מבחינתנו לא תם המאבק להחזרת תחנת הרכבת באחיטוב לתוכנית המסילה המזרחית. לתחנה יש חשיבות דרמטית בשיפור איכות החיים והנגישות של כ-100 אלף תושבים. ממועצות עמק חפר, מנשה, צפון השומרון, אליכין והעיר באקה-ג'ת. הפגיעה אינה רק בנו תושבי עמק חפר, אינה רק בתושבות ותושבי המרחב הכפרי, אלא באיזון הכולל במדינת ישראל, בין מרכז לפריפריה. זו פגיעה שעלולות להיות לה השלכות קשות, כלכליות ודמוגרפיות. נמשיך לעשות כל מה שניתן על מנת שתחנת אחיטוב תוקם לטובת תושבינו, תושבי הסביבה ותושבי מדינת ישראל כולה".
לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות