fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגנה על המצוק: 3.5 ק"מ, 4 שנים ו-12 שוברי גלים. כבר מתחילים

המשרד להגנת הסביבה, עיריית נתניה והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון מתחילים בביצוע עבודות הגנה על המצוק מול חופי סירונית וארגמן.
הגנה על המצוק החופי הדמיה מעגן

המשרד להגנת הסביבה, עיריית נתניה והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון מתחילים בביצוע עבודות הגנה על המצוק מול חופי סירונית וארגמן. פרויקט הגנה על המצוק החופי בנתניה הינו פרויקט לאומי, הכולל הקמה של 12 שוברי גלים והזנת חול לצורך הרחבת רצועת החוף. הפרויקט מתפרש על פני כ-3.5 ק"מ של רצועת חוף, אשר בעורפה המזרחי מתנשא מצוק כורכר בגובה של עד 40 מטרים. המצוק החופי בנתניה נמנה על המצוקים הגבוהים והדחופים ביותר לטיפול על פי תמ"א 9/13.

העבודות יחלו מהחלק הצפוני בחוף סירונית וימשיכו דרומה לכיוון ארגמן על פני תקופה של 4.5 שנים. כאשר שטח ההתארגנות יהיה בסמוך לחניון ארגמן. במקביל לביצוע העבודות הימיות על ידי החברה הממשלתית, נערכת עיריית נתניה לקידום היתר בנייה לביצוע עבודות יבשתיות. עבודות  לייצוב המצוק במקטעים אלו, וכן לתכנון הגנות למקטעים נוספים.

הגנה על המצוק: סיום של מאבק אישי ועירוני

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר: "פרוייקט שימור המצוק החופי של נתניה מהווה סיום של מאבק אישי ועירוני, ארוך טווח, שאותו התחלתי בשנת 2009. זה קרה מול משרדי הממשלה לדורותיהם. ביקשתי שהמדינה תכיר באחריותה לטיפול במצוקים שעברו תהליכי בלייה והפכו למפגע בטיחותי. מפגע המאיים על שלום הציבור. כחלק מהמאבק פנינו לבג"צ ודרשנו את הטיפול הבהול במצוקי החוף שהם נכס איסטרטגי של העיר. בג"צ אכן הורה למדינה להקים חברה לטיפול במצוקים ולתקצב אותה בהתאם. כך שמדובר בהחלט ביום חגיגי  והיסטורי לנתניה."

תהליך התמוטטות המצוק החופי הוא תהליך טבעי. אולם העיתוי בו תתרחש ההתמוטטות בנקודה מסוימת איננו ניתן לחיזוי. התמוטטות המצוק החופי נגרמת משילוב של שלושה תהליכים טבעיים. חתירת גלי הים בבוהן המצוק. אי יציבות המדרון התלול. פעולת הנגר העילי הנגרמת עקב מי גשמים המחלחלים לתוכו. מחלישים את שכבות הסלע הבנוי מחול, חמרה וכורכר.

פרויקט הגנה על מצוק נתניה יוצא לדרך צילום: דרור סיתכהל

מגמת החרפה בקצב נסיגת המצוק

החברה הממשלתית בשיתוף עם המכון הגיאולוגי לישראל ערכו דוח"ות ניטור. מהן עולה כי בשנה החולפת כמות החומר שנגרעה מהמצוק בין סירונית וארגמן הכפילה את עצמה בהשוואה לשנת 2018. ממצאים אלה מצטרפים יחד למגמת החרפה בקצב נסיגת המצוק בשנים האחרונות.

עיריית נתניה, הכינה ואישרה בשנים האחרונות תכנית מתאר ארצית לחופי נתניה (תמ"א 13/6).  וכן תכנית מפורטת להגנה על המצוק החופי בתחום ארגמן-סירונית המותאמת לתכנית המתאר הארצית  (תמ"א 9/13). תכנית אותה קידם המשרד להגנת הסביבה, אשר יחד מהוות בסיס סטטוטורי לקידום פרויקט ההגנה על המצוק החופי בנתניה.

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ כפופה לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. היא הוקמה בסוף שנת 2013 כזרוע ביצוע לטיפול בנושא התמוטטות המצוק החופי. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת הגנות הימיות, ולהעניק שירותי ניהול, תיאום וייעוץ למדינה בכל הנוגע לקידום ההגנות היבשתיות לעניין התמוטטות המצוק החופי, וניטור קצב נסיגת המצוק.

השרה גילה גמליאל: "תהליך התמוטטות המצוק החופי התעצם עם השנים בשל פעילות האדם ושינויי האקלים. בעיית התמוטטות המצוק החופי באזורים עירוניים מהווה סכנה לאדם, לרכוש ולנכסים הנמצאים על גג המצוק. היא מחייבת התערבות למניעת אסון. שמירה על חופי הים פתוחים ובטוחים לציבור. היא עיקרון סביבתי וחברתי, ולכולנו יש אינטרס משותף לשמור עליו".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות