fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התכנית להתחדשות עירונית הורדה מסדר היום של הועדה המקומית. ראש העיריה נתנה 60 יום ללמוד את התכנית

תוכנית מדיניות ההתחדשות הוכנה באופן המפורט ביותר במהלך השנה האחרונה בהובלתו של ארז טל, מהנדס העיר ועו"ד הדס גבע-מדליה, ראש המנהלת להתחדשות עירונית.
פינוי בינוי אנדריוס הדמיה חיימי שניידר אדריכלים

מדיניות התחדשות עירונית היא הנושא הבוער והמעניין עכשו את תושבי מרכז העיר. תכנית מפורטת כזאת לא ראתה נתניה מיום היווסדה. כל בניין נמצא בה ולכל בניין מפה שמאית ופירוט של זכויות. מהפך במרכז העיר: .

במשך שנה שלמה עבדו מהנדס העיר וצוותיו במינהל הנדסה על תוכנית עניינית לקידומם של מיזמי התחדשות עירונית במרכז העיר ברמה של תוכנית מתאר, כאשר מרכז העיר חולק לכ-120 מתחמים. יש גם מתנגדים, סך הכל התושבים מרוויחים. השבוע נתנה ראש העיר ארכה בת 60 יום, על מנת שהציבור וחברי המועצה יוכלו ללמוד אותה. "לא יהיו סחטנים שיעצרו את התקדמות הפרויקט"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה התבקשה בישיבתה ביום שלישי לאשר מדיניות תמורות אמיצה ותקדימית של מינהל ההנדסה להתחדשות עירונית במרכז העיר.

התוכנית הורדה מסדר היום בהמלצת ראש העירייה שנתנה ארכה של 60 יום לחברי המועצה והציבור ללמוד אותה.

התוכנית נוגעת לבניינים שנבנו עד לשנת 1980 במרכז העיר

מדובר במדיניות מפורטת ברמה של תוכנית מתאר ל-120 מתחמים שונים. הוועדה אמורה הייתה לדון השבוע ב-30 מתחמים כאשר ב-90 מתחמים נוספים תדון בשלוש ישיבות בהמשך. על התוכנית עמלו צוותים במינהל ההנדסה ומהנדס העיר במשך שנה שלמה.

תכנית מפורטת לכל בניין במרכז העיר

ראש העיריה עשתה נכון כשנתנה ארכה ללמוד לעומק את התכנית

לחברי מועצה רבים הייתה תחושה שמנסים להעביר כאן תוכנית משמעותית בבהילות ולקבל החלטה מהירה בלי לתת לחברי המועצה ולתושבים את האפשרות להתייחס. לדבריהם, ראש העירייה עשתה נכון כאשר הורידה את הדיון מסדר היום ואפשרה ארכה של 60 יום שבמהלכם יוכלו חברי המועצה והתושבים ללמוד לעומק את התוכנית.

חבר מועצת העיר אדיר בנימיני: "לצערי לא זכיתי לקבל את זכות הדיבור ולא קיבלתי את ההזדמנות לומר את דעתי על התוכנית להתחדשות עירונית בישיבה עצמה. אחרי הדובר החמישי ראש העירייה קיבלה את העמדה שלטעמי הייתה קונסנזוס בקרב מרבית החברים לדחות את ההכרעה בשישים ימים. טוב שכך היה. זו תוכנית מפורטת שהיקפה אינה נקיה מספקות ונותרו הרבה סוגיות פתוחות הדורשות ליבון".

התוכנית נוגעת לבניינים שנבנו עד לשנת 1980 במרכז העיר. מסתבר שקיימים כ-1100 בניינים כאלה בני 2-5 קומות ובהם כ– 12 אלף יח"ד. בניינים אלה הם מאגר פוטנציאלי עצום להתחדשות העירונית.

להליכי ההתחדשות העירונית חשיבות רבה לפיתוח העיר ולהעלאת איכות החיים של תושביה, לחידוש המרקם הוותיק, לתמיכה בגידול הטבעי של העיר, לצמצום הפערים בין ישן לחדש, לחיזוק המסחר וליצירת מוקדי משיכה עדכניים לצעירים בנות ובני העיר.

ארז טל צילום רן אליהו: עושה סדר

על פי מהנדס העיר, ארז טל, התחדשות עירונית ראוי שתיעשה בתהליך סדור שיאפשר התחדשות ופיתוח הדרגתיים ומנוהלים בסביבה של ודאות ושקיפות, תוך עמידה על עקרונות תכנון ראוי הרואה את המכלול כמו תנועה, חניה ותחבורה ציבורית, מוסדות ציבור ושירותים עירוניים, מוסדות חינוך, שטחים ירוקים, שבילי הליכה ושבילי אופניים, שימור הקהילה הקיימת ומתן מענה לצרכיה. התאמת התכנון לסביבה תוך שמירה על האינטרס הציבורי ועל איכות חייהם של כלל תושבי העיר.

נקבעה מדיניות התחדשות עירונית  תמ"א 38 ומפה שמאית כלכלית

על מנת לאפשר מימוש משמעותי חרף חסמים תכנוניים ותשתיתיים, אל מול חסמים כלכליים יזמיים, פעלה הוועדה בשנה האחרונה במספר מישורים: נקבעה מדיניות תמורות עירונית בפרויקטים של התחדשות עירונית. הוקטנו תיקני החניה בפרויקטים של התחדשות עירונית.

להשלמת המהלך ובמטרה לייצר שקיפות, ודאות ואחידות ולהאיץ את קידומם של מיזמי ההתחדשות העירונית, מרכז העיר חולק לכ-120 מתחמים. לכל מתחם ניתנו הוראות תכנון מלוות בבדיקות הבאות: הפרוגרמה לשטחי ציבור בנויים ופתוחים, מצב תחבורתי קיים ועתידי, הצורך בתוספת שטחי מסחר ותעסוקה ומיקומם, הצורך בהתערבות חברתית ומידת ההתערבות.

כרטיסי המתחמים יפורסמו באתר האינטרנט של הוועדה המקומית והם נגישים לכל תושב שיוכל לבחון איזו התחדשות עירונית ניתן לתכנן בבניין שלו. כמו כן, פורט נוהל עבודה על פיו יזמים בהתחדשות עירונית יידרשו לעבוד וזאת על מנת להבטיח את שמירת האינטרסים של התושבים.

כן נקבעה מדיניות תמ"א 38 ומפה שמאית כלכלית וכן מדיניות להצבת מתקני פרסום למתחמי התחדשות עירונית.

תוכנית מדיניות ההתחדשות הוכנה באופן המפורט ביותר במהלך השנה האחרונה בהובלתו של ארז טל, מהנדס העיר ועו"ד הדס גבע-מדליה, ראש המנהלת להתחדשות עירונית.

מדיניות התחדשות מרכז העיר הוותיק מצטרפת לשתי תוכניות מתאר להתחדשות עירונית אותן מקדמת העירייה בשכונות קרית נורדאו, נאות שקד ורמת ידין.

בניה חדשה לגובה במרכז העיר

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "לעיר נתניה פוטנציאל רב להתחדשות עירונית. אנו מייחסים חשיבות רבה להליכי התחדשות עירונית, המביאים לשדרוג מבנים ועמידותם בפני רעידות אדמה, חידוש המרקם הוותיק של העיר, תמיכה בגידול הטבעי של העיר, העלאת איכות חיי התושבים, צמצום הפערים בין ישן לחדש ויצירת מוקדי משיכה עדכניים לצעירים בנות ובני העיר".

לא כולם מרוצים: העיריה הורידה את המכפיל

בקרב הקבלנים והבונים אומרים שמדיניות העירייה החדשה פועלת לצמצם את פרויקטי ההתחדשות. דו"ח השמאי שהעירייה קבעה על פיו את התוכנית, המכפילים ואחוזי הרווחיות לא מאפשר קידום פרויקטים. כמו כן, העירייה מתכננת שילוב של חזית מסחרית או משרדים בבניין מגורים, דבר שהדיירים יתנגדו לו אם יבוא בכפייה.

כך שלא כולם מרוצים. בארגון הקבלנים והבונים חושבים שהתוכנית הזאת ממיתה את תוכנית תמ"א 38 שנתיים לפני זמנה. "המדינה נתנה זמן עד אוקטובר 2022 ובינתיים אפשר לקדם תמ"א 38 ומי שיעבור ועדה ישלים אותה. עיריית נתניה מקבלת החלטות מהיום למחר והורגת את תמ"א 38 ואיתה פרויקטים שמקודמים כבר ארבע שנים", אומר רפי זנזורי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים, העירייה הורידה את המכפיל בפינוי בינוי באופן שהוא לא מאפשר רווחיות או שהיא נמוכה מהתקן ואין בו היתכנות כלכלית בשכונות מרכז העיר".

זנזורי רפי צילום רותי ברמן

רפי זנזורי: "אך אם אין היתכנות כלכלית לתוכנית בגלל מכפיל נמוך הפרויקטים האלה לא יתקדמו וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. צריך לזכור שיש בנתניה תוכניות פינוי בינוי רבות שקיבלו תוקף לפני למעלה מ- 15 שנה ולא יכולות לצאת לפועל כי אינן כלכליות, בינתיים התושבים והעיר סובלים מבניינים ישנים ורעועים שנים ארוכות. הדוגמא הזאת קיימת בתוכנו, איך מתעלמים ממנה?

"כמו כן, על העירייה להתייחס לתקופת המעבר ולתת שנה לפחות. בעיר מקודמים פרויקטי בנייה של תמ"א 38 שהחלו לפני שנים על סמך המדיניות שהייתה נהוגה, יש להם יזמים ועורכי דין והחתימו דיירים אך טרם הגיעו לוועדה. אנשים נפגעים.

התחדשות עירונית: פרוייקטי תמ"א 38/2 לעומת פינוי בינוי

"תוכנית תמ"א 38/2 פינוי הריסה ובינוי היא התחדשות עירונית והיא מתממשת יחסית מהר מאד לשביעות רצונם של הדיירים. כאשר העיר כולה מוגדרת לפינוי בינוי במתחמים שלמים – לא יוכלו לבצע תוכנית כמו תמ"א, הריסה ובינוי. מרכז העיר מאכלס אוכלוסייה מבוגרת שרוצה עדיין ליהנות מפירות הנכס שלהם מדירה עם מעלית וחדר בטחון ומרפסת. בתמ"א הריסה ובינוי הם יוכלו לזכות במעט רווחה עוד בחייהם ואילו בפרויקט פינוי בינוי שנמשך מעל עשר שנים אין סיכוי שהם יזכו ליהנות – אולי הנכדים שלהם. מכאן שאני לא בטוח שעיריית נתניה באמת רוצה בהתחדשות עירונית עכשיו".

כל בית ישן נהרס. בניה חדשה באוסישקין

ודאות ולא סחטנות

לעירייה יש גם אינטרסים של הכנסות מהיטלי השבחה. אינטרסים לייצר יותר שטחים פנויים חומים תוך איחוד וחלוקה מחדש של מגרשים במרכז העיר וגם הוספת שטחי מסחר. לתוכנית של מהנדס העיר יש יתרונות רבים ובעיקר ודאות ושקיפות.

"זה נכון, אומר אחד מחברי מועצת העיר. מהנדס העירייה יוצר כאן סוג של ודאות לתוכניות של פינוי בינוי כך שלא תהיה סחטנות ולא דרישות יתר, דבר שיקל לקבל את הסכמת הדיירים. לא יהיו מאכערים שיבטיחו ולא סחטנים שיעצרו את התקדמות הפרויקט".

אלון אלראי. הכל יהיה ידוע

אלון אלראי, מי שהיה יו"ר ועדת משנה ושותף לעריכת התוכנית: "יש תקופת מעבר וכללים לתקופת מעבר. אני לא חושב שמישהו נפגע מהמצב. ההיפך הוא הנכון, תושבי נתניה מרוויחים. במשך תקופה ארוכה עמלים במינהל ההנדסה, מהנדס העיר ארז טל ואנשיו על גיבוש מפה שמאית לעיר וגיבוש מדיניות עירונית למתחמים שונים. הדבר נעשה בידיעתי ובתמיכתי המלאה כיו"ר ועדת משנה וכממונה על ההנדסה. כל אשר נעשה היה כאשר טובת תושבי נתניה לנגד העוסקים במלאכה ותוך דיאלוג עם גורמים רלוונטיים כארגון הקבלנים והאדריכלים, למרות העובדה שמדובר באנשים וגופים להם אינטרס עסקי וכלכלי מובהק בתחום. הדבר נועד לייצר שקיפות אחידות וודאות מול מציאות אחרת של התנהלות ללא מדיניות וללא כללים מנחים ומחייבים. הליך שכזה אינו אומר לקבל את עמדתם של 'בעלי עניין' אבל בהחלט אומר להקשיב ולראות מה יש לתקן. זאת עשינו וזאת נעשה גם בהמשך הדרך – אם יהיה צורך- והכל לטובת תושבי העיר והאנשים הפועלים בה".

 

אתם מוזמנים להוריד את האפליקציה של חדשות נתניה

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות