fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הביוב ממשיך לזרום אל הים. ד"ר גלית שאול: נדרש טיפול מיידי כדי להציל את נחל אלכסנדר

ביוב בנחל אלכסנדר. הרחצה בחוף ינאי אסורה. דגים מתים לאורך החוף. זרימה חזקה של ביוב מהרשות הפלשתינית בנחל אלכסנדר. מי נחל מזוהמים נשפכים אל הים
נחל אלכסנדר השפך. צילום רותי ברמן

ביוב בנחל אלכסנדר. דגים מתים לאורך החוף. זרימה חזקה של ביוב מהרשות הפלשתינית מטול כרם ושכם בנחל אלכסנדר. מי נחל מזוהמים נשפכים אל הים ולפי משטר זרימת המים בים הזיהום מתרכז בחוף ינאי והרחצה עדיין אסורה בחוף ינאי.

מהנדס סביבה ברשות ניקוז ונחלים שרון הודיע הבוקר כי ממשיכה זרימת ביוב בנחל אלכסנדר בהיקף משמעותי מאוד מנחל שכם. מכיוון שמט"ש (מתקן טיהור שפכים) יד חנה סגור לצורך עבודות תחזוקה, הביוב זורם לנחל שכם וממנו לנחל אלכסנדר ולים. נצפתה תמותת דגים בנחל אלכסנדר.

לאור זאת, הנחיית משרד הבריאות לאסור רחצה/מגע בים עודנה בתוקף.

נחל אלכסנדר שפך צילום גיא שמואלי

ראשת המועצה עמק חפר  ד"ר גלית שאול פנתה כבר אתמול לשר במשרד הביטחון ח"כ מיכאל ביטון בדרישה לטפל בנושא באופן מידי.

שאול במכתב: "אני פונה אליך ומבקשת בכל לשון של בקשה – אנא פעל באופן דחוף לעצירת הזרמת הביוב (מהרשות) על מנת למנוע אסון סביבתי כבד. הדבר מחייב יצירת תוכנית מקיפה, מול המנהל האזרחי והרשות הפלשתינית, של עצירת המשאיות והגעתן אל הנחל, עבודה מול בתי הבד ברשות על מנת למנוע את הזרמת העקר (שאריות תהליך הפקת שמן הזית) לנחל – דבר אשר יוצר זיהומים חמורים ביותר מדי שנה, ומניעת שפיכת פסולת משחטות, תעשייה ועוד מול תושבים ועסקים מקומיים. לצד זאת, אנא פעל לתקצוב תכנית חירום דחופה, במקביל לתקצוב מט"ש חדיש ומודרני, על מנת להתמודד עם כמויות השפכים האדירות המגיעות מהרשות הפלשתינית. האסון הסביבתי הקשה כבר בעיצומו ולא נותר זמן להתמהמה. נדרשת פעולה מידית, על מנת להציל את הנחל, את הים – ואת הפגיעה הקשה באוכלוסייה".

למה יש ביוב בנחל אלכסנדר?

בימים טובים בהם מכון הטיהור ביד חנה פועל הוא מסוגל לטפל ב-8000 קוב מי ביוב ליום ולמעשה מקבל כמות כפולה ויותר מהרשות הפלשתינית של מי שופכין ולכן נוצרים עודפים של מים המטופלים באיכות לא טובה שמוזרמים לנחל. וכך מי נחל אלכסנדר אינם טובים ולכן אין בהם דגה אלא שפמנונים, צבים וציפורים שבעצם אינם חיים במים. נחל אלכסנדר הוא סוג של תעלת ביוב ובחלקים גדולים ממנו רמת החמצן לא מאפשרת לדגה לחיות. במקרה הטוב, כשאין הזרמה גדולה של ביוב הנחל יכול לקיים חיים רק במרחק שבעה ק"מ מהחוף עד לגשר מעברות מאחר ועד לשם מגיעים מי ים.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות