fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חלום על ילדה ג'ינג'ית

ההורים דורשים להפרות את זרעו של בנם המנוח. אלמנתו מסרבת בתוקף. בית המשפט נאלץ להכריע
עו"ד גיא אופיר(צילום: גיא יאסנקוב)
עו"ד גיא אופיר (צילום: גיא יאסנקוב)

שי ז"ל (שם בדוי) נפל בשנת 2004 במהלך שירות מילואים פעיל. שי נפל עוד בטרם הספיק להוליד ילדים, והותיר אחריו אישה וזוג הורים. סמוך לאחר נפילתו, אלמנתו נתנה את אישורה לנטילת תאי הזרע של בעלה המנוח והקפאתם. עם זאת, זמן מה לאחר מכן, עלה בידה של האלמנה להתחיל ולשקם את הריסות חייה. היא הכירה בן זוג, הרתה לו והחלה לבנות תא משפחתי חדש.

הוריו של המנוח נותרו שבורים, וביקשו להעמיד לבנם המנוח צאצאים אחריו מתאי הזרע המוקפאים. אי לכך, הגישו ההורים עתירה לבית המשפט, לפיה יוצהר כי הינם הבעלים של מחצית ממבחנות תאי הזרע של בנם המנוח, וכי לזכותם עומדת הרשות להפרות את תאי הזרע מאשה אחרת.

האלמנה סירבה בתוקף, וטענה, כי המנוח היה מאושר אילו לתא המשפחתי שיצר ביחד עמה היו נולדים ילדיהם המשותפים. ואולם, לא ניתן להעלות על הדעת כי היה רוצה לראות את זרעו בשימושן של נשים אחרות ואת יוצאי חלציו גדלים שלא בחיק התא המשפחתי שיצר עמה.

כמו כן, טענה האלמנה, כי דרישת ההורים להבטיח לעצמם נכדים מזרעו של בנם המנוח הינה דרישה נטולת כל הגיון, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באנשים מבוגרים, בני כשישים, ואין ספק כי הורי המנוח לא הביאו בחשבון את טובת הנכדים שהם מבקשים כי ייוולדו להם, באמצעות אישה זרה לבנם המנוח.

ההורים, מנגד, טענו כי זכותו של המנוח להנצחתו ולהעמדת צאצא אחריו וזכותם של הוריו להבטיח זאת הינן זכויות בסיסיות והאלמנה אינה יכולה למנוע ילד פרי זרעו של מי שהיה בעלה, באמצעות אחרת, בפרט בנסיבות בהן היא הקימה מחדש את ביתה.

הזרעה לאחר המוות

אופן ההסדרה של השימוש בתאי זרע של אדם שנפטר נקבע בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ומבוססת, בין היתר, על הנחה בדבר רצונו המשוער בילדים בכלל ובהקמת צאצאים לאחר מותו בפרט.

"הוא חלם על הילדה הג'ינג'ית שלנו. בבית שלנו מלמד אותה על גיטרה", העידה האלמנה. בית המשפט ראה בעדותה הנרחבת של האלמנה עדות לרצונו של המנוח להעמיד צאצאים בכלל. כמו כן, הסכמתה של האלמנה לנטילת זרע מגופו של המנוח סמוך לאחר נפילתו מעידה על כך שהאלמנה סברה, כאינסטינקט ראשוני וטבעי, כי המנוח יסכים לשימוש בזרעו לאחר מותו בפרט.

לאחר הליך הוכחות ארוך, בית המשפט קיבל את תביעת ההורים ופסק, כי רצונו האנושי של המנוח להשארת שם וזכר בעולם זועק בנסיבות המקרה דנן, ואכן ניתן לשער כי רצונו של המת הוא שיביאו צאצא מזרעו בדרך של נטילת זרע מגופו. בית המשפט סיכם את פסק הדין בהבעת תקווה כי הורי המנוח יעשו כל שביכולתם על מנת למצוא אמא ראויה לצאצאי המנוח. כמו-כן, חזקה כי הורי המנוח ישמשו כסבים ראויים ותומכים לדור ההמשך של המנוח.

מאמר זה נערך ע"י עו"ד גיא אופיר. שאלות ופניות ניתן להעביר במייל לכתובת: guyofir@bezeqint.net.
המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקוט אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אלו הליכים. 
הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל ההסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות