fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קונינסקי לומד את חוקי המשחק

אחרי שנה בתפקיד, משה קונינסקי מציג תוכנית להתייעלות כלכלית. הוא אמנם חשב שכבר יהיה במקום אחר, אבל מבקש מכם להיות סבלנים, כי כשהוא בונה בניין הוא בונה אותו כמו שצריך. ראש העיר כרמיאל בראיון מיוחד לצפון-1

מכוון גבוה

ראש העירייה משה קונינסקי סוגר השבוע שנה ראשונה בקדנציה ומציג סדרי עדיפויות חדשים בתרבות הארגונית, תוכנית התייעלות שכוללת את מיצוב האיתנות הכלכלית של העיר. יש גירעונות, תקציבים בקיפאון, גם ביקורת נגד קודמו יש ומכם, 'דור האינסטנט', הוא מבקש שתהיו סבלנים 

בתאריך 21 בנובמבר 2018 ניהל משה קונינסקי את ישיבת המועצה הראשונה שלו בעיריית כרמיאל. עברה מאז שנה וקונינסקי שחשב שכבר יהיה במקום אחר, שומר על אופטימיות ועושה ריסטארט לתחומים רבים שמונחים על שולחנו. "חשבתי שאהיה היום במקום הרבה יותר מתקדם", מספר ראש העיר, "לצערי, מה שרואים משם לא רואים מכאן, וזה בר תוקף כמעט בכל מקום. אבל למדתי את חוקי המשחק, למדתי את המערכת ועדיין לומד. אני חושב שהיום אני יודע מה צריך לעשות. לפני כן חשבתי שאני יודע. האתגרים כאן ענקיים. היסטוריה של עשרות שנים הונחה לפניי, עניינים שדרשו ממני ומהצוות שאתי לעשות ריסטארט להרבה דברים. למשל, ניהול תקציב, תעדוף, תרבות ארגונית, דילול הביורוקרטיה, תרבות שירות ואתגרים כספיים מאוד מרתקים".

מה הדבר הראשון שעשית כשנכנסת לתפקיד?

"אחד הדברים הראשונים  תכנית ליווי של מצוינות ארגונית של משרד הפנים בהשקעה של 3 מיליון שקלים, שאת רובה משרד הפנים גם מחזיר. אנחנו משקיעים במבנה ארגוני חדש, משקיעים בעניינים שקשורים בהתייעלות כמו פיתוח אסטרטגי, רכש, שירות לתושב, ואף קיבלנו אישור למרכז שירות לאזרח.

היום אני מרגיש שהעובדים בבניין הזה מתחילים להפנים שיש לנו אתגרים. שכל יום אנחנו מצמצמים פערים. אני מרגיש שהעובדים מרגישים שכולנו על אותה הספינה".

קונינסקי עם ממ טניה מזרסקי סיור ראשון בבתי הספר צילום אלכס הובר

קונינסקי (55) נשוי לסוזי, לזוג ארבעה ילדים וגם נכד ראשון שנולד בימי השיא לעשייה של סבא שלו. "אנחנו נמצאים בעיצומם של פרויקטים, שחלקם החלו עוד בתקופתו של עדי אלדר ונמשכים, אחרים החלו לאחרונה. בין הבולטים שבהם: הרחבת מפעלים קיימים באזור התעשייה עד 80 אלף מ"ר תוך ארבע שנים, הרחבת אזור התעשייה של העיר, הבאת 10 מפעלים חדשים עד שנת 2020, מחציתם מפעלים עתירי ידע, תב"ע חדשה למתחם העסקים וההייטק בכניסה לעיר – תוך עשור יגיע ל-150 אלף מ"ר, ההאב החדש, שיפוץ בניין העירייה הישן והפיכתו לסוג של wework בו ימוקמו משרדי המאיץ הטכנולוגי וחממת הסטארטאפים ובית הספר לסייבר – סיום הפרויקט מתוכנן לשנת 2020. בנוסף: עד שנת 2023 נוסיף מבני תעשייה ומחקר בקריית המדע סמוך לבראודה, בקרוב יחל הקמתו של בית הספר לתעופה וחלל (הטכני) במתחם הסמוך לכפר הילדים (סיומו מתוכנן לשנת 2023), מתוכנן לקום בית מלון בתוך שלוש שנים וארבעה פארקים חדשים לציבור".

מאיפה המימון לכל הפרויקטים האלה?

"הלוואות ועוד הלוואות. אנחנו לוקחים כל שנה 11 מיליון. ההשקעות מחייבות לקחת הלוואות. למשל, לקחנו 6 מיליון שקלים עבור התייעלות אנרגטית. עבור זה  אני מוכן לקחת עוד 3 מיליון, כי זה יחזור בעוד 5 שנים בחיסכון משמעותי. אנחנו בונים תוכניות לפיתוח כלכלי ויכול להיות שניקח עוד הלוואות לפיתוח העיר. בעיקרון כסף מביא עוד כסף. אבל אנחנו צריכים להתמודד עם גירעונות מצטברים".

משפחת קונינסקי חובקת נכד ראשון צילום פרטי

אז איך היה להיכנס לנעליים של אלדר?

"קיבלתי עירייה עם תקציב מאוד מאתגר. תקציב בלתי אפשרי עם התחייבויות גדולות. התחלנו עם שינויים שהיו צריכים להתחיל כבר לפני עשור, כמו קיצוצים, הגדלת מקורות הכנסה, שירותים דיגיטליים במקום אנושיים. עיריית כרמיאל נמצאת בבעיה. גם בקרב הציבור וגם בקרב העובדים".

למרות יחסיהם הטובים של השניים, קונינסקי אינו חוסך בביקורת כלפי קודמו. שיטת ניהול שמרנית, לטעמו ובהשוואה לזו אשר הוא החל לשנות ומתכוון להמשיך בה. "עדי אלדר עשה דברים טובים מאוד. היום זו תקופה של שינוי כיוון וצמיחה ובעיקר התפתחות כלכלית. לכל תקופה יש אדם שמתאים. לא מכיר את המושג נעליים גדולות".

בוא נדבר קצת על מה שהציבור משתף ברשתות החברתיות: ריבוי תושבים ומבקרים בני מיעוטים בעיר

"אני רוצה להפריד בין השניים. ראשית, מספר בני המיעוטים שגרים בעיר הוא זניח, כשני אחוזים. אי אפשר למנוע מאדם כלשהו לקנות בית. זה החוק. התפיסה שלי היא של ייהוד הגליל, על פי החזון של דוד בן-גוריון ולוי אשכול. מאידך, התפקיד שלי כראש עיר, הוא לדאוג לעיר ולתושביה. כרמיאל היא עיר מטרופולין, וככזו מגיעים לכאן מכל האזור: משגב, היישובים הערביים ועוד. הם מגיעים לעבוד וללמוד , יום יום במכללה האקדמית בראודה, בעסקים בעיר, ועם כל הכבוד, צריך להבין שכאן בכרמיאל אנחנו חיים במרקם משותף.

"ההתייחסות שלי למקרים שדווחו היא מידית ואני לא מתעלם מהם. אני כן יכול להגיד שבסך הכל אנחנו לא סובלים מריבוי מקרים כאלה. בשנה האחרונה, למשל, אנחנו יודעים על שלושה מקרים חריגים. זה לא מקובל ואנחנו נוהגים בכל דרך שלא יישנו. הצלחנו בזכות עבודה יסודית של השיטור לתפוס את החשודים. לא נרפה ולא נקל ראש. מדובר בביטחון האישי של הציבור ושל הצעירים. אנחנו פורשים  מחסומים מעת לעת, לא על מנת למנוע כניסה לעיר, אבל בהחלט בודקים מי נכנס. אנחנו עוקבים אחרי כל מה שנמצא פה. ככלל אני יכול להגיד שמקרי האלימות וההטרדה הצטמצמו. אני גם יכול להגיד שלא כל המקרים שייכים דווקא לבני המיעוטים, יש גם מקרים כאלה של יהודים. בכל מקרה אסור שזה יקרה, לא משנה מי, אנחנו ננקוט ביד קשה. אני אעשה הכל להגן על האוכלוסייה בכרמיאל".

יריד תעסוקה לצעירים ואקדמאים, צילום אלכס הובר

למה העירייה צריכה לקחת יועץ תקשורת חיצוני לדובר? ועוד את מי שייעץ לכם בבחירות?

"לעיריית כרמיאל יש, מזה שנים, יועץ ליחסי ציבור. גם ב- 2019 הוחלט להמשיך להיעזר במשרד יחסי ציבור שגם יסייע לדוברות באופן שוטף. נערך מכרז בו נבחר יועץ שעלותו 60 אחוז פחות מעלות היועץ הקודם".

הצבעת ליכוד בבחירות הכלליות.

"חשבתי שבעת הזאת נתניהו מתאים יותר מאחרים להנהיג. אין בכך כדי להעיד, על מה שקורה ברשימתי ברמה המוניציפלית. הרשימה שלנו מורכבת מכל הקשת הפוליטית עם מגוון רחב של דעות. יש בה אנשי מפלגת העבודה, כחול לבן, ועוד. אני בקשרים טובים עם כולם. בשיקולים הכלליים אני זוקף לנתניהו דברים יפים שעשה, אבל גם לנתניהו יש תחליף ויש גם מה לשפר, במיוחד כשזה נוגע לפריפריה שלנו, הגליל".

איך מתפעלים עירייה כשלמעשה שנה כבר אין ממשלה?

"מאז שנכנסתי לתפקיד לפני שנה המדינה בקיפאון. עוד לא התחלתי לעבוד מול משרדי הממשלה. הממשלה הייתה חייבת 39 מיליון שקלים לעירייה על פרויקטים שכבר בוצעו, היום הצלחתי בקושי להוריד ל-24 מיליון, אבל עדיין אנחנו חיים ללא תזרים מזומנים. עובדים בצורה לא הגיונית. חיים מחודש לחודש. פרויקטים מוקפאים. מעבר כספים מוקפא. לדוגמה עדיין קיים חוב של המדינה לפסטיבל 2018, כך שקל להבין מה קורה עם הכספים של 2019. המלחמה שלי היא עם האוצר והפקידים. בשנה האחרונה נפגשתי יותר עם פקידים מאשר עם שרים. שר לא יכול להעביר כספים בממשלת מעבר. לדוגמה, שנה אני ממתין לאישור של אזור התעשייה החדש".

יוצא לבדוק את סימוני הכבישים ומעברי החציה

איך נראה היום שלך?

"בשעה 07.00 אני כבר בלשכה, הרבה לפני הגעתם של העובדים ומסיים, במקרה הטוב, סביב השעה 22:00 ולעתים אף מאוחר מכך. במהלך היום אני מקפיד לסייר בעיר, להיפגש עם תושבים, לקיים ישיבות, להגיע לפגישות במשרדי ממשלה בירושלים, או בכנסת. חוזר לעיר ובודק בעצמי שהעבודות לשיפור התשתיות מתבצעות. וזהו רק יום אופייני אחד".

איך באמת מטופל נושא התשתיות?

"זה אחד הנושאים הבוערים עבורי. מצב התשתיות בעיר. הכבישים, המדרכות, הן בשכונות והן באזור התעשייה ואזורי המסחר. לאחר בניית תכנית מפורטת והשגת האישורים הנדרשים החלו העבודות. על ביצוען אני מפקח בעצמי".

באשר לפקקים מהם סובלים הנהגים, בעיקר במקומות כמו שכונת רבין ואזורי בתי הספר הוא מסביר: "רחובות העיר תוכננו ללא ראייה של צרכי הנהגים. כדי להקל במקומות הקריטיים כמו אזור הכניסה למכללת בראודה, הותקן לאחרונה רמזור בכיכר כרמים ומתנדבים מוצבים שם לוויסות התנועה, בעיקר בשעות העומס. בתי הספר התיכוניים מתחילים בהפרש של 15 דקות במטרה להפחית עומסים, וכן, באזור מכוש צפוי להיפתח רחוב איה לשני כיוונים".

מה עושים פה למען הצעירים. התחושה היא שהם עוזבים אותנו.

"זה אחד הנושאים המרכזיים מבחינתי. לכן, מיד עם בחירתי הקמתי מינהלת צעירים בראשה עומד צעיר חברי הרשימה, חיים שוקרני. הפעולות המידיות שבוצענו הן ביסוס מקורות תעסוקה חדשים, נושא שנמצא בהתקדמות ניכרת הן בתחומי התעשייה המסורתית ובעיקר בפרויקטים בתחומי ההייטק. זאת לצד אירועי תרבות ובילוי, כאן בעיר. כמו ההסכם עם זאפה בכרמיאל שהניב עד כה אירועים לצעירים, פסטיבל הבירה, אירועים במקומות הבילוי בעיר במשך כל השנה ומרכזי בילוי תוססים שממשיכים להתפתח. כל אלו נועדו לתת מענה לשכבת הגיל הצעיר וזוגות צעירים הבוחרים לעבור לגור בכרמיאל".

עם הצעירים היזמים בני משפחת סביליה בבר האגדה

מה הוא ההישג הגדול ביותר שלך השנה?

"ראש עיר לא נמדד בהישג של שנה אחת. הוא נבחר לקדנציה של חמש שנים. אי אפשר למדוד אחרי שנה. זה כמו כשאתה יוצא לריצת מרתון, אתה מודד רק כשאתה מסיים. לפי התכנית שלי אני נמצא איפה שתכננתי להיות".

יש לך מסר שהיית רוצה להעביר לתושבים?

"לכרמיאל יש היסטוריה של 55 שנה. כרמיאל התחילה שינוי מסוים בחודשים האחרונים. השינוי הזה יבשיל בתקופת הביניים של הקדנציה. את השינויים ירגישו בשנים הבאות. הבקשה שלי היא לשפוט את המנהיגות המקומית בהתאם לזמן. הדור שלנו הוא דור האינסטנט, דור שקל לו מאוד לכתוב בפייסבוק. אני לא בעד אינסטנט. אם אבנה בניין אבנה אותו כמו שצריך".

קונינסקי עם צעירי העיר בערב קריוקי אליו הוזמן

הדברים שלא ידעתם על משה קונינסקי

מה הדבר הראשון שאתה עושה על הבוקר? בודק מיילים והודעות.

מי הדמות להשראה שלך? מנחם בגין ויצחק רבין.

מה אתה אוהב לאכול? מוכן לנסות הכל.

מה אתה יודע לבשל? סלטים, שקשוקה ושניצלים.

מהו החדר האהוב עליך בבית? שולחן השבת עם המשפחה.

סרט אהוב? סרטים דוקומנטריים והיסטוריים.

ספר מועדף? "להנהיג את השבט" מאת סת' גודין והספר "גם לכם לא היו מים חמים" מאת יוסי יסעור.

לאן היית רוצה לטוס עכשיו לחו"ל? באמת לא חשוב לאן. החברה היא חשובה. לא מוותר על אשתי והמשפחה.

חתול או כלב? גם וגם. יש לי כלב ושמונה חתולים.

משה קונינסקי בלשכה צילום אלכס הובר

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות