fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: עשרות עובדי עירייה פוטרו

הפיטורים נעשו כחלק מהמהלך לקראת חזרת החברה למתנ"סים לעיר. העובדים, בשנות ה-40 ו- 50 לחייהם חוששים שלא ימצאו חלופה. ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה
נילחם על זכויות העובדים. אשר שמואלי,צוותו וברקע, העובדים המפוטרים צילום: עצמי

כעשרות עובדי עיריית נהריה המועסקים במרכזים הקהילתיים בעיר זומנו לאחרונה לשיחה אצל מנהלת המחלקה למשאבי אנוש בעירייה, רחל ברק, במהלכה קיבלו הודעה כי העירייה תסיים את העסקתם ב- 30 באוגוסט 2019. העובדים, שמועסקים במסגרת מועדוניות הנוער, הגמלאים והרווחה התבקשו באותו מעמד לחתום על הסכמתם לסיום ההעסקה.

כידוע, לפני כחודש אישרה מועצת העיר לנהל משא ומתן לצורך חתימת הסכם עם החברה למתנ"סים שאמורה לחזור להפעיל את המרכזים הקהילתיים בעיר. עלות המהלך מוערכת בכארבעה מיליון שקל בשנה. לטענת העירייה, עלות הפעלת המרכזים הקהילתיים במתכונת הנוכחית עולה לעיר הרבה יותר, ומהלך זה אמור לשפר את חיי התרבות והפנאי, את החינוך הבלתי פורמלי בעיר ואת השירות הניתן לתושבים. משיחות עם בכירים בעירייה עולה כי ראש העירייה מודע לעגמת הנפש של עובדי העירייה המפוטרים, אך לטענתו, תהליך ההתייעלות הוא מחויב המציאות בעת הזאת.

"איך נתפרנס מעכשיו"

מנגד הוסיפו הבכירים כי ההליך נבדק לעומק בהתאם לתפקודם של העובדים, כדי שהפגיעה בהם תשאף לאפס, וזה עוד לא הכל: ל"צפון-1" נודע השבוע כי בחודש הבא יפוטרו 30 סייעות גני הילדים, שנכנסו לעבודה במהלך חודש ספטמבר 2018, רגע לפני הבחירות המוניציפליות: "מצבת העובדים הלא הגיונית בעירייה", אומר אחד הבכירים, "רק מוכיחה את ההתנהלות הכושלת של ההנהגה הקודמת, שהשאירה לראש העירייה רונן מרלי, גירעון תקציבי ואף הביאה לפתחו מצב בלתי אפשרי בו הוא נאלץ לפטר עשרות עובדים, מה שגורם לפגיעה בפרנסתם".

על פניו, נשמעת עמדת העירייה ברורה ומעשית, ועם זאת, קשה שלא לכאוב את מצוקת העובדים, המדריכים ומנהלי המרכזים שמפעילים כבר שנים את המועדוניות בעיר: "קראו לי להגיע למשרדה של מנהלת משאבי האנוש בעירייה מעכשיו לעכשיו", מספרת אחת העובדות, שמועסקת בעירייה זה למעלה מעשור "בשיחה עמה עודכנתי כי לאור כניסת החברה למתנסים לעיר, נאלצת העירייה לפטר את עובדי המרכזים הקהילתיים, ואני ביניהם. נאמר לי שלא ניתן להמשיך ולהעסיק אותנו, כיוון שעם כניסת החברה למתנ"סים לא יהיו יותר תקנים בעירייה. עוד נאמר לי שישתדלו להעביר אותנו לחברה הנכנסת, אבל הם לא יכולים להבטיח את זה. גם אם יקלטו אותנו בחזרה, נתחיל כעובדים חדשים, ללא התנאים אותם אנו מקבלים כיום כעובדי עירייה. מדובר בעשרות אנשים בעלי משפחות בגילאי 45- 55 שאין להם הרבה סיכוי למצוא עבודה בגיל הזה. אין בנהריה אפשרויות תעסוקה אחרות. לאן נלך, איך נתפרנס ומי ישלם את המשכנתאות שלנו".

על המאבק הצפוי נגד החלטת העירייה היא מוסיפה: "אנחנו עובדים שקופים ולא ברור אם ועד העובדים של העירייה יתגייס בכלל עבורנו. קיימנו השבוע פגישה עם יו"ר ההסתדרות, אשר שמואלי, שמתכוון לפנות לבית הדין לעבודה ולנסות לבטל את הפיטורים. הרבה שמועות התרוצצו בשבועות האחרונים אבל לרגע לא חשבנו  שהזכויות שלנו יפגעו, היינו רגועים ושאננים עד שניחתה עלינו המכה הזאת. במקום להודות לנו על שנים של עשייה ותרומה לקהילה בעיר, קיבלנו מכתבי פיטורים. אף אחד לא חשב לכנס אותנו ולהכין אותנו מראש לבאות. אני מרגישה נורא. אחרי שנים של תרומה לקהילה בעיר שאני חיה בה וכל כך אוהבת אותה, אני נזרקת לרחוב".

ראש עיריית נהריה רונן מרלי (צילום: עיריית נהריה)

"זו רק הפעימה הראשונה"

שמואלי, שהבין שעשרות עובדי העירייה יאבדו בקרוב את מקור פרנסתם, החליט לקחת את המושכות לידיו. לדבריו, רובם המוחלט לא מוכנים לצאת בגלוי נגד ההחלטה, כיוון שחלקם עדיין מקווים להיקלט כעובדי החברה למתנ"סים:

"הזעזוע של העובדים הוא עמוק" מסביר שמואלי השבוע, "העירייה מפעילה תוכנית הבראה על חשבונם. כעובדי עירייה יש לעובדים אלה הסכם קיבוצי, עם פנסיה תקציבית. במקרה של פיטורים ומעבר לחברה למתנסים, ישללו מהם הזכויות. ויש כמובן גם את אלה שכלל לא ייקלטו מחדש. לדעתי, ראש העירייה לא לוקח את כל זה בחשבון. מדובר בנזק בלתי הפיך לעשרות משפחות. החלטנו להיכנס לתמונה כיוון שכל עובדי העירייה חברים בהסתדרות. חשוב לציין כי התוכנית הייתה לפטר הרבה יותר עובדים בפעימה הראשונה, אלא שזה נמנע בשלב הזה. עם זאת, בל נשלה את עצמנו, בפעימה השנייה בשנת 2020 יפוטרו עוד עובדים. אנחנו לא נסכים שתהיה כאן פעולה של 'זבנג וגמרנו', ולכן ההסתדרות דואגת לנהל משא ומתן, לצורך התאמת התנאים לעובדי העירייה".

שמואלי, ולצידו ועד העובדים הנבחר בעירייה, מתכננים להכריז על סכסוך עבודה ולפנות לבית הדין לעבודה: "עם כניסת ראש העיר החדש לתפקידו, הובטח לעובדי העירייה שיהיה להם הרבה יותר טוב" ממשיך שמואלי, "לצערי, הם התבדו. יש דרכים להגיע לפתרון, בטח לעובדים המבוגרים, שאמורים לצאת לפנסיה בעוד כמה שנים, אותם אפשר להמשיך להעסיק דרך העירייה, עד שייצאו בהדרגה לגמלאות. באשר לעובדים שמצבם הכי גרוע, אלה בני ה–50, אותם אף אחד לא יקבל לעבודה בגיל הזה. נצטרך לדאוג שישולבו בחברה למתנ"סים עם אותם התנאים שהם מקבלים היום".

"תקצצו בשכר הבכירים"

לדברי שמואלי, אם לעירייה כל כך בוער לצמצם את הגירעון, הרי שהיא מוזמנת לקצץ את שכר הבכירים: "לא יעלה על הדעת שבגלל ההסכם הקואליציוני עם הסגנים שרית מולכו ואייל וייזר, שביקשו את המתנ"סים, יפוטרו כל כך הרבה עובדים".

מפוטרת נוספת, שעובדת קרוב לשבע שנים במרכזי הגמלאים בעיר, מספרת: "התפקיד שלי הוא לשרת את הקהילה. אמנם במשכורת בסיסית, אבל זה נותן לי כוח וסיפוק בעבודה. השבוע, פתאום קראו לי למשרד של מנהלת משאבי האנוש והודיעו לי שמפסיקים את עבודתי ב-30 באוגוסט, אחרי שנתתי את הלב והנשמה למקום. אמרו לי שאם אני לא רוצה לחתום על אישור סיום העסקתי, הם ינסו למצוא לי עבודה כסייעת בגני ילדים, אבל גם זה בספק. כבר שבוע אני בוכה, חברותיי לעבודה מרגישות כמוני. שמטו לנו הקרקע מתחת לרגליים, הותירו אותנו המומים, לא מאמינים שזורקים אותנו לרחוב ואין לנו אלא לסמוך על ההסתדרות. יש תחושה שראש העיר לא מודע למה שעובר עלינו ואנחנו לא רוצים להפיל עליו את מצוקת המשפחות האלה, במיוחד לקראת החופש הגדול והחגים. אני מבינה שיש קיצוצים, אבל מי שצריך לעמוד לנגד עיניי העירייה הם העובדים. אנחנו לא רוצים להאמין שככה זלזלו בנו. המצב הזה כבר פוגע בקהילה שלמה של גמלאים, ילדים ונוער. המדריכים לא מוכנים לבוא לעבודה, הם צברו ימי חופשה והחליטו לנצלם טרם הפיטורים. משמע, לא יהיו לגמלאים חוגים עד שהמתנ"סים ייכנסו לתמונה וזה קורה דווקא עכשיו, בקיץ, כשאין להם אפילו כסף למזגן אז הם מגיעים למועדוניות במקום למות מחום בבית".

ראש העירייה רונן מרלי נפגש ביום שלישי בצהריים עם העובדים ובישר להם כי הוא פועל נמרצות לדאוג לשימור התנאים הקיימים וכי הוא מודע לתהליך הקשה המופעל על עובדי העירייה שעלולים למצוא עצמם מפוטרים, אך לטענתו, המערכת חייבת להתייעל כיוון שבעירייה יש יותר עובדים מן התקן המקובל, וודאי אל מול צרכי המערכת, וכי יש לו אחריות כלפי כל אחד ואחת מתושבי העיר, שבכספם, בסופו של דבר, משלמת העירייה את המשכורות לעובדיה.

מעיריית נהריה נמסר: "עיריית נהריה פועלת להקמת מרכז קהילתי איכותי וערכי, כחלק משיפור מערך החינוך הבלתי פורמלי בנהריה. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם ההסתדרות במרחב גליל מערבי, ונדאג לבחון כל עובד לגופו, על מנת שייעשו מקסימום המאמצים למיצוי זכויותיהם".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות