fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מסתמן: שביתה ברשויות המקומיות ביום חמישי

לאילו תקציבים ממתינות הרשויות והמועצות בגליל המערבי וכיצד זה משפיע על התושבים?
צילום: דר' אבישי טייכר

מזה חצי שנה מדינת ישראל פועלת ללא ממשלה מתפקדת ויציבה. תקציבים חשובים שהיו אמורים להגיע לרשויות המקומיות הוקפאו, וביום ראשון יצאו כלל ראשי הרשויות והמועצות באמצעות מרכז השלטון המקומי במכתב לראש הממשלה ולחברי הכנסת, ובו הם דורשים להסדיר את התקציבים בנושאים קריטיים, בהם: תחום החינוך ובתוכו המחסור בתקציבים לבניית מוסדות חינוך, מה שמעמיד בסכנה את פתיחת שנת הלימודים הבאה, לטענתם, ביטול חוגים לילדי הצפון, קיצוץ בתקציבי האיזון ויישום התכנית למיגון הצפון, החשובה במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות על הגבול. במכתב הכריזו ראשי הרשויות כי במידה ולא יסדירו את התשלומים לעיריות ולמועצות, תתקיים ברשויות בכל הארץ שביתה כללית ביום חמישי הקרוב, 07.11.19 החל מהשעה 06:00.

לאילו תקציבים ממתינות הרשויות והמועצות בגליל המערבי וכיצד זה משפיע על התושבים?

חוץ מאשר בעכו, שם מתעכב כרגע תקציב של כחצי מיליון ש"ח מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל, מעיריית נהריה נמסר כי נוצר עיכוב במתן הרשאות לבינוי מוסדות חינוך כחלק מהמענה לגידול הצפוי באוכלוסיית העיר, עיכוב תקבולים שאושרו, מיעוט בקולות קוראים חדשים לכל התחומים, פגיעה קשה במענקי האיזון בשנת 2020, המהווים גשר בין ההוצאות של הרשות המקומית לבין הכנסותיה, מענקים החשובים ביותר לעיר, שכן, אין לעירייה שטחי מסחר גדולים או גורמי הכנסות נוספים. בנוסף, כאמור, פגיעה ביישום תכנית הצפון המאושרת, בדגש על תקציבים שכבר אושרו ולא מומשו בנושאי רפואה, תחבורה וביטחון (מיגון).

בעיריית מעלות תרשיחא הקיפאון בתקציבים משמעותי ביותר. חובה של הממשלה לעירייה עומד על כ-15 מיליון שקלים, שהם כתשעה אחוז מתקציב עיריית מעלות תרשיחא, שטרם הגיעו ליעדם ממשרדי הממשלה. העירייה טוענת כי החוב משפיע על הניהול התקציבי השוטף.

ראש המועצה המקומית שלומי גבי נעמן התייצב היום בוועדת הכספים יחד עם יו"ר השלטון המקומי וראשי רשויות נוספים על מנת לסייע בשחרור התקציבים החיוניים לתפקודי הרשויות. נעמן מסר כי הוא סמוך ובטוח שהממשלה תעמוד בהחלטותיה ותעביר את הכספים המיועדים לפיתוח, לרווחה ולביטחון של תושבי הגליל המערבי והפריפריה כולה.

ראש עיריית כרמיאל משה קונינסקי השתתף גם הוא בדיון החירום בוועדת הכספים בכנסת ואמר:  "אי אפשר להפוך את התושבים שלנו לבני ערובה עד שתקום ממשלה. על הממשלה המכהנת לפעול בדחיפות להסדרת התקציבים הנדרשים על מנת שיהיה ביכולתנו לספק לתושבים את  השירותים המוניציפליים".

גם התקציבים המגיעים למועצה האזורית מעלה יוסף לא מגיעים ליעדם, ולטענתם, אין מענה במשרדי הממשלה השונים והמועצה נותרה עם חורים בתקציב, ועם קבלנים המתדפקים על דלתות ראש המועצה והגזברית, כשלאור המצב לא ניתן לשחרר כספים לספקים. לטענתם, אין אפשרות לקדם פרויקטים חדשים ומדובר בחוסר וודאות טוטאלית.

מהמועצה האזורית מטה אשר נמסר כי סך התקציבים המעוכבים ממשרדי הממשלה השונים עבור תשלומי תב"ר (תקציב בלתי שוטף) לפרויקטים שאושרו וקיבלו הרשאות עומד על סך של 4 מיליון ₪. בנוסף, 4.6 מיליון בתקציב השוטף הרגיל לא הועבר גם כן. ישנם גם פרויקטים שקיבלו אישורים אך לא התקבלו הרשאות, דבר שגורם לעיכוב בפרויקטים או ללקיחת סיכון בביצוע הפרויקט בכך שהתקציב לא יגיע. בנוסף משרדי ממשלה הקפיאו קולות קוראים ותמיכות חדשות גם למועצות האזוריות. אין דגשים והיערכויות לשנת 2020, כיוון שלא ברור מה יהיו תקציבי המשרדים, וגם במטה אשר חוששים מהגזירות הידועות בתקציב לשנה הקרובה, ביניהן קיצוץ במענקי האיזון בין 3.5-50% ברשויות המקומיות. בתוך כך, לקראת השבתת הרשויות המקומיות ביום חמישי הקרוב 7.11.19, הוציא ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ, מכתב לראשי רשויות קו העימות על חשיבות ההשבתה ובחלק המרכזי שבה במאבקם לקבלת תקצוב תכנית מיגון הצפון, ובנוסף הוציא מכתב יידוע עבור תושבי המועצה המעדכן אותם על השביתה והגורמים לה.

נושא הקפאת התכנית למיגון הצפון מטרידה גם את ראש המועצה המקומית כפר ורדים אייל שמואלי שאמר השבוע לצפון-1: "לא נקבל מציאות בה תושבים רבים מתגוררים ללא ההגנה הדרושה להם". על רקע גרירת הרגליים מצד הממשלה ולאור התמונה המורכבת בחזית הצפונית, המציבה בפני המערכת הביטחונית אתגרים משמעותיים, לא נקבל מציאות בה תושבים רבים מתגוררים ללא ההגנה הדרושה להם עקב תכנית מיגון לצפון שטרם יצא אל הפועל ונמצאת בשיהוי יותר מידי זמן, הרי ישנה תכנית מסודרת, קיימים תקציבים; ולכשממשלת ישראל רוצה לקבוע עובדות בשטח אזי רוצה – עושה. כראש מועצת כפר ורדים אמשיך לעשות את שביכולתי ביחד עם עמיתי על מנת שתוכנית מיגון הצפון האקוטית תצא לפועל בלא עוד דיחוי – כי זה צו השעה!"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות