fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: בכורה מקומית להתחדשות עירונית  

הפרויקט יוצא לדרך ברחוב הפרחים הוותיק. התושבים המתנגדים לתוכנית מביעים תרעומת על צפיפות האוכלוסין הצפויה, העומס על התשתיות, ובעיקר, מתריעים על בעיות חנייה שיחמירו באופן משמעותי
התחדשות עירונית בכרמיאל

לאורך השנים, קמו בעיר כרמיאל מספר יוזמות במטרה לחזק מבנים בשכונות הוותיקות, אך המאמצים הקודמים לא הבשילו לכדי תוכנית של ממש. פרויקט התחדשות עירונית שעתיד לפעול ברחוב הפרחים, הוותיק בעיר, יהווה בכורה מקומית.

מטרתה של התוכנית היא לחזק את בנייני הבנייה הטרומית ברחוב, ובמקביל, לאפשר לקבלן המבצע לבנות בנייני דירות נוספים בשטחים שכיום משמשים מגרשי חנייה עבור תושבי הרחוב. בתוכנית לוקחים חלק משרד הבינוי והשיכון- הרשות להתחדשות עירונית, מינהל ההנדסה ומינהל השירותים החברתיים בעיריית כרמיאל וצוות מקצועי הכולל אדריכלים, שמאי, יועצי תחבורה, יועצי סביבה ונוף ועוד.

בזכות התוכנית, יזכו התושבים הוותיקים לחיזוק דירתם, תוספת ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) בעורף הבניין לכל דירה ותוספת מרפסת בחזית הבניין, גודלן של תוספות הבנייה 12 מ"ר כל אחת.

עם זאת, חלק מהתושבים מביעים תרעומת על צפיפות האוכלוסין הצפויה, העומס על התשתיות הקיימות, בעיות חנייה שיחמירו משמעותית, אי נוחות במהלך הבנייה, אשר צפויה להתפרס על פני מספר שנים ועוד. על פי החוק, לצורך התנעת התהליך נדרשת הסכמת 67 אחוז מתושבי הרחוב, ובמקרים חריגים ניתן לטפל בהתנגדות נקודתית באמצעות חוק הדייר הסרבן.

בעירייה מיהרו להסביר שהתועלת בתוכנית היא לכל הצדדים. התושבים הוותיקים יזכו להעלאת ערך דירתם ולחיזוק המבנה, העירייה תוכל לתת שירות ראוי לתושבים הוותיקים ואף לזכות בהכנסה נוספת ממיסי התושבים, הקבלן יוכל למכור את הדירות בבניינים שייבנו וליהנות מרווח כלכלי.

לצורך קידום התוכנית, התקיימו מספר מפגשי תושבים במהלך הקיץ באודיטוריום העירייה, במהלכם פגשו תושבי הרחוב את ראש העיר, ראשי המינהלים, עובדות קהילתיות וגורמים נוספים שמלווים את התוכנית ברמה הארצית, בהם ד"ר דפנה בן ברוך.

בימים אלה ובמקביל למאמץ העירוני להשגת הסכמה של 67 אחוז מבעלי הדירות, מתגבשות קבוצות מתנגדים מתוך תושבי העיר, שטוענים כי התוכנית רשלנית ומסוכנת ותשנה את אופייה של השכונה. מתוך שיחות עם תושבים מתנגדים עולה חשש כי הדירות החדשות מותאמות לאורח החיים של משפחות חרדיות – עלייה דרמטית באחוז החרדים בשכונה ושינוי תמהיל האוכלוסייה הוא רק נושא אחד שמטריד את המתנגדים. "מה יהיה עם העומס על התשתיות? העירייה לא מבטיחה שיפוץ הקיים". הכפלת מספר הדיירים ברחוב תביא להעמסה על תשתיות המים והביוב וגם לדרישה למבני ציבור נוספים, שלא ברור אם וכיצד ייבנו בצפיפות של הרחוב לאחר התהליך.

הנושא הטעון והרגיש ביותר הוא מצוקת החנייה ברחוב. כאמור, עיבוי הבנייה ייעשה בשלושה מגרשי חנייה, בכל אחד מהם בנייני דירות, אשר להן יוקצה מקום חנייה רשום בטאבו בחניון הבניין (חנייה אחת לדירה). במציאות הנוכחית, בה ישנה מצוקת חנייה לתושבי הרחוב הוותיקים, לא ברור כיצד ניתן יהיה להתגבר על המצוקה במצב בו מספר התושבים יוכפל.

מעיריית כרמיאל נמסר: פרוייקט התחדשות עירונית הינו מהפרוייקטים החשובים בראייה ארוכת טווח. אנו מקדמים מספר מתחמים בעיר במודל ייחודי ובו חילופי שטחים בתמורה לשדרוג וחיזוק הבתים לרעידות אדמה בהתאם לתקנים המחייבים. חשוב להדגיש כי ללא מעורבות ממשלתית יהיה כמעט בלתי אפשרי לקדם תוכניות של התחדשות עירונית בגלל הסיכון הכלכלי של היזמים.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות