fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כבר לא עושים עסקים

בעלי העסקים בקניון ארנה נהריה, וכן, מספר עסקים בגעתון בעיר, עדיין מנסים להבין כיצד ימשיכו להתקיים אחרי השיטפון שסגר להם את הפרנסה
קניון ארנה סגור ונצור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
קניון ארנה סגור ונצור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

רבים מבעלי העסקים בנהריה שנפגעו מהשיטפון, לא יודעים איך יראו החודשים הקרובים.
80 מהעסקים הסגורים, ממוקמים בקניון ארנה בעיר, שנסגר באופן טוטאלי, לאחר שכל המערכות בו קרסו אחד אחרי השני ביום רביעי האחרון. עכשיו הם מנסים להבין, איך ימשיכו להתקיים, כיצד ישלמו משכורות לעובדים, כיצד ישלמו את המיסים והאם יהיה להם במה להאכיל את הילדים שלהם.
רובם, אינם מבוטחים באובדן הכנסה, ונכון להיום, שבוע וחצי, לא נכנס שקל אחד לקופת העסק. את הנזקים הללו, יאלצו לשלם בעצמם. בתוך חוסר הוודאות בו הם נמצאים, הם לא מצליחים לראות את סופה של הטרגדיה הפוקדת אותם.
פגשנו אותם השבוע, כשהם עומדים חסרי אונים מול הקניון הסגור, מבקשים לקבל תשובות מבעלי הקניון, מהעירייה ומחברות הביטוח.

אבישי אלימלך "101". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
אבישי אלימלך "101". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

אבישי אלימלך, בעל החנות 101 בקניון: "90 אחוז מהסוחרים שדיברנו איתם, לא מבוטחים בביטוח של אובדן הכנסות. מי יכול היה לחשוב שדבר כזה יכול לקרות. בחלומות הכי פרועים שלנו לא חשבנו על זה. הרכב שלי עדיין למטה, ליד המחסן שלי, מוצפים ומלאים בבוץ. אנחנו יצאנו מופסדים מכל כיוון אפשרי. כל מה שהיה במחסן, הלך. מדובר על קרוב ל – 150,000 שקלים. אבל זה החלק הפחות קריטי, אותנו מעניין אובדן ההכנסה – זה הכי חשוב. אם היינו עובדים כרגע היה לנו תזרים, אבל אנחנו יושבים בבית. אם המצב הזה יימשך, 50 אחוז מבעלי העסקים כאן יפשטו רגל".
הילה מנחם "ריבאר". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
הילה מנחם "ריבאר". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

הילה ואלעד מנחם, הבעלים של הריבאר בקניון: "מחר יש לנו תשלום של מע"מ וביטוח לאומי, ואין עם מי לדבר, אובדן ההכנסה שנגרם לנו עד היום עומד על משהו כמו 60,000 ₪. אנחנו מעסיקים 15 עובדים שכבר עשרה ימים אין להם פרנסה. גם הם בעלי משפחות. זה כדור שלג. הכשרנו תשעה עובדים חדשים רק לאחרונה, שעברו הדרכה, השקענו בזה כל כך הרבה כסף, וכלום. העובדים הוותיקים יעזבו, הם לא יחכו. הם רוצים משכורת."
 
עופר בוזגלו "בורקס בכר". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
עופר בוזגלו "בורקס בכר". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

עופר מבורקס בכר: "אף אחד לא מדבר איתו. תכנסו אותנו, תשתפו אותנו. גם בהנהלה הראשית, תרכזו אותנו, עברו כבר עשרה ימים בלי הכנסות. תחבקו אותו – תראו שאכפת לכם. שולחים הודעה בקבוצת וואצאפ סגורה, שאי אפשר אילו להגיב אליהן. תחושה של ניכור. אני מצפה שיכילו אותנו. לא שישאירו אותנו בחוץ. אנחנו בראש ובראשונה רוצים מידע. אנחנו נמצאים בחוסר וודאות. אנחנו לא יודעים איפה אנחנו עומדים. אנחנו משתמשים בכספים של המשפחה וחסכונות. אבל הבנק עוד רגע יתקשרו, ואין לי מה להגיד להם. כי אין לי תשובות או צפי חזרה לעבודה. מבחינת העיר, נוצרו שני מחנות, בעלי העסקים בגעתון, ובעלי העסקים בקניון. אף אחד לא דיבר עלינו. אנחנו מושבתים. לא חזרנו לעבוד כמו רוב העסקים בגעתון.
בעודנו נמצאים שם, הגיע ראש העירייה, רונן מרלי, לסקירה של הנזקים בקניון. מרלי הקשיב קשב רב לבעלי העסקים ולסוגיות שהעלו: "אין לנו עם מי לדבר" ענו לו כולם בפה אחד, כששאל מי עומד איתם בקשר מבעלי הקניון. באותו הרגע הגיע גם רותם גולדשמיט מנכ"ל הקניון. "הסוחרים ממש לא נמצאים באויר" הוא אומר לנו "בעלי העסקים מעודכנים בקבוצת הוואצאפ שלנו. אנחנו עכשיו נמצאים בשלב הערכות הנזקים. סיימנו לשאוב את המים ועכשיו אנחנו שואבים את הבוצה. אי אפשר להיכנס לקניון ולחניון כי הבוץ מאוד גבוה. מבחינה בטיחותית אי אפשר להיכנס. אנחנו קודם כל דואגים לביטחון חיי אדם". בתוך כך, תשובות לגבי ההמשך, גם מבעלי הקניון, עדיין אין.
מרלי עם בעלי העסקים בקניון. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
מרלי עם בעלי העסקים בקניון. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

אלימלך: "עם כל הכבוד לראש העירייה שהגיע והכיר במקרה שלנו, אנחנו עשרה הימים לא עובדים, אנחנו חייבים מענה. מהקניון אומרים לנו שעובדים על זה אבל עד מתי עובדים על זה..? אנחנו לא מקבלים תשובות ואין שום פתרון באופק.. אנחנו צריכים שיכסו אותנו איכשהו, ואנחנו מבקשים – אל תשאירו אותנו מאחור. מי שקיבל את המכה הכי קשה זה אנחנו. ייקח לפחות חודש לסיים את הניקיון, לפני השיקום של החשמל, המעליות וכל השאר. מבחינת הביטוחים, השמאים לא יכולים להיכנס לבדוק את המחסים, וגם אחרי שיגיעו לכן תהיה מלחמה כמה מגיע לנו. אבל מעבר לזה, כמעט אף אחד לא מכוסה באובדן ההכנסות שלנו, כך שהכסף כרגע יוצא מהכיס שלנו. אם המדינה לא תעזור לנו – אנחנו קורסים".
בוזגלו: "משפחות שלמות יאבדו את החיים שלהם. עוד עשרה ימים כאלה זו פשיטת רגל לכולנו. אין לו גב כלכלי. אנחנו מבקשים שיזרימו לנו כסף שיעזור לנו לעבור את המשבר. אנחנו פונים לראש הממשל ולכל מי שיכול לבוא ולעזור, אין לנו פתרונות – אנחנו אובדי עצות – פשוט לא יודעים מה לעשות".
רן וינרבה, מנכ"ל ושותף במלון אוליב בקניון ארנה, מספר לנו על אותו יום, בו השיטפון החל לאט לאט לסגור על אורחי המלון:
כרגע כל החניון, כל המערכות החיוניות של כיבוי האש, הגנרטורים והחשמל הראשי קרסו, ולכן אין חשמל ואי אפשר להפעיל כלום. הכל סגור. המלון אמנם לא נפגע, אבל אנחנו מדברים על נזקים עצומים שהוא סופג. לצערנו מיום רביעי לאט לאט, כמו כשל מערכות, הכלה וקרס. התאורה, אחר כך תאורת חירום ואז פשוט נהיה חשוך. נאלצתי להתמודד עם סיטואציה שלא התמודדתי איתה בחיים.  קניתי פנסים לכל האורחים. המלון היה נצור. זה היה כמו בסרט. המלון היה מלא. לקחנו בידיים את האורחים בגלל החושך. פשוט נערכנו למלחמה. קנינו אוכל לימים הקרובים במידה ולא נצליח לצאת. אנחנו היינו בלב הסערה. ראינו את הכל קורה מתחתינו. את האנשים מחולצים, את הצבא, ולאט לאט זה סגר גם עלינו. עברנו בחדרים לראות שלא נשאר אף אחד בחדרים, וכמובן שדאגנו עד לאחרון האורחים שלנו. למזלנו, פתחו את הגשר. התארחו אצלנו זוג בני 80 שחגגו 50 שנות נישואים. לקחתי אותם דרך הגשר לרכבת, וליוויתי אותם למלון אקוודוקט. רבים מאוחרים שהיו בדרכם למלון, ביטלו, וחלקם העברנו למלונות אחרים של הרשת באיזור".
נאלצנו לבטל את כל ההזמנות שלושה שבעות קדימה, ולמי שהסכים, שינינו את ההזמנה למלונות אחרים ברשת. מדובר בנזק אדיר ולא ברור מתי המלון יפתח שוב. אנחנו נחשבים למלון העסקים הכי חזק בנהריה, וכדי לא לפגוע בלקוחות, נאלצתי למצוא להם פתרונות לינה אצל מתחרים בעיר. קבוצות שסגרו החברות הכי חזקות בצפון, סמינרים, תחרות ספורט גדולה, לכל אלה אני צריך למצוא פתרון אצל מתחרים שלי, וזה כואב. מצב קשה ולא נעים אבל אנחנו אופטימיים. אני יודע שההנהלה של הקניון מנסה להחזיר את המצב לקדמותו כמה שיותר מהר. לצערי אין זמנים. כנראה שזה יתארך. מבחינתנו מדובר על הפסד של מאות אלפי שקלים עד כה. כל יום זה יותר מעשרת אלפים שקלים ישיר של אורחי המלון. שלא לדבר על הפגיעה בשירות ובמוניטין. אחרי שהמלון ייפתח שוב, אני אצטרך לחזר אחרי כולם מחדש. ואי אפשר לשכוח את העובדים שיושבים עכשיו בבית ולא מרוויחים כסף. קשה להעביר את ההרגשה, אבל זה מרגיש כאילו נהרס לך הבית. אני מאמין שעד סוף השבוע הדברים יהיו יותר ברורים, לפחות מבחינת הזמנים, כי אנשי המקצוע לא אוהבים לחתום מהר על אישורים להפעיל מקום שמעורבים בפתיחה שלו ביטחון של חיי אדם".
הקניון סגור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
הקניון סגור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

מחברת ארנה סטאר גרופ נמסר כי קניון ארנה צפוי להיפתח בעוד כחמישה שבועות.
השותפה בבעלות של מסעדת אלכסנדר, שניזוקה בשיטפון, סופה חדד, אמרה לנו השבוע: "ביום חמישי הגענו לעסק וראינו מחזה קורע לב. לא היה חשמל, כל הסחורה נהרסה, נכנסנו למסעדה מתוך שלולית בוץ ענקית , ונאלצנו לנקות את המקום במשך יומיים. ניתן עדיין לראות את שובלי הבוץ, אבל אנחנו לאט לאט חוזרים לעצמנו. השיטפון פגע גם בעבודה משמעותית, אבל אני חושבת שאנשים עדיין מוכי הלם. אני בעצמי בטראומה. היו רגעים שחששנו לחיים שלנו. בעצמי ניסיתי לתפוס ספה שנסחפה עם הזרם וכמעט נסחפתי איתה. אני מקווה שנצליח לתקן את המסעדה. היו פה עשרות אנשים שניקו ועזרו להחזיר אותה לפעילות. יש לנו ביטוח על נזקי טבע, אבל אנחנו עדיין לא יודעים כמה יעזרו לנו. אני די סקפטית, כי התחלנו את הרשימות והמלאים, אבל בכל יום אני מגלה עוד משהו, המחשבים התקצרו והסכו"ם נסחף עם המים. הגענו ביום שישי למסעדה וגילינו שיש לנו רק חצי מכמות הסכו"ם. אנחנו נוטים להאמין ולקוות שתוך כמה שבועות המצב ישתפר ונחזור לתלם. אלכסנדר בדרך כלל הומה באנשים, נקווה שזה יחזור. הציעו לנו להשתתף בתביעה נגד הביטוח של העירייה, אנחנו עדיין חושבים על זה. לעירייה יש מספיק קושי להתמודד איתו, הם עדיין לא השתלטו על כל מה שקורה כאן".
אסי אטדגי "סוגו". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
אסי אטדגי "סוגו". צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

אסי אטדגי, הבעלים של מסעדת "סוגו", שגם היא, כמו העסקים בקניון ארנה, נותרה סגורה בגלל נזקי השיטפון: "לוקח קצת זמן לשקם ולחזור חזרה לשגרה. לפני שנשקיע בשיקום המסעדה, אנחנו צריכים לוודא שזה לא יקרה שוב, ולדעת מה הם מתכוונים לעשות. אנחנו שוקלים את הדברים. אם הביטוח או הממשלה לא יפצו אותנו, יש סיכוי גדול שלא אפתח מחדש את המקום. אני עדיין משלם את ההשקעה על השיפוץ שעברה המסעדה לפני פחות משנה, והיום אני כבר צריך לשלם אותה שוב. אם מישהו ידאג לפצות אותנו, אז אולי כן נחזור לשגרה ונפתח, במידה ולא – אז לא".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות