fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דואגים לדור העתיד: השפעת הקורונה על הריון ולידה

ד"ר יעל שקי תמיר, מהמרכז הרפואי זיו, מדברת על השפעת הקורונה על הריון ולידה, על מוכנות בית החולים ללידה, וגם טיפים לנשים הרות ומניקות
השפעת הקורונה על הריון ולידה. ד"ר יעל שקי טמיר צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו

השפעת הקורונה על הריון ולידה:

מאז פרץ נגיף הקורונה לחיינו מתקיימים דיונים בנושאים מגוונים הקשורים למידת הסיכון בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה.

אחת הסוגיות הפחות מדוברות, עד כה, היא מהי מידת הסיכון, אם בכלל לעוברים המתפתחים בבטנן של נשים הרות, והאם נשים הרות נכנסות הישר  לקבוצת סיכון?

ד"ר יעל שקי תמיר, מומחית ברפואת נשים, מומחית בהריון בסיכון, מנהלת יחידת אולטרסאונד נשים, ואחראית מרפאות הריון בסיכון במרכז הרפואי זיו בצפת מספרת כי במחלקת הנשים נערכו על פי הנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם מגפת הקורונה.

במיון בית החולים הוקצו חדרים ייעודיים לבדיקת נשים הרות הפונות לבדיקת רופא, נשים הנמצאות בבידוד או נשים החשות ברע, בעלות סימפטומים כדוגמת חום או שיעול.

בחדרים מבודדים אלה הותקן ציוד לבדיקת רופא נשים הכולל מכשיר מוניטור ואולטרה-סאונד לביצוע בדיקה גינקולוגית בכל גיל הריון או מצב רפואי הדורש בדיקת רופא נשים.

בנוסף, הוקצה מתחם במחלקת התפרצות לאשפוז והשגחה לנשים, ואפילו חדר לידה שבו מיטת לידה, מוניטור, מכשיר אולטרסאונד, ועמדת טיפל בילוד, למקרה של טיפול ביולדת מאומתת. וכן, הצוותים התומכים קיבלו הדרכה ומעודכנים בפרוטוקולים של האיגוד למיילדות וגינקולוגיה הישראלי ובהתאם להנחיות איגודים בינלאומיים.

האם וירוס הקורונה מסוכן בהריון?

ד"ר שקי טמיר: "נכון להיום, אין מידע בספרות המראה כי נשים בהריון נדבקות יותר או חולות יותר לאחר חשיפה לווירוס.

כמובן כי גם כאן נשים עם מחלות רקע וגורמי סיכון כדוגמת מחלות ריאה כרוניות, יתר לחץ דם כרוני, סוכרת, איידס, מחלות המחלישות את מערכת החיסון או נשים המטופלות בתרופות שפועלות על מערכת החיסון פגיעות יותר לסיבוכים, כמו באוכלוסייה הכללית.

"אנו מבקשים מכל יולדת ומטופלת כי רק מלווה אחד ישהה עמה בבדיקה או במהלך הלידה, כמו גם בביקורים שאחרי הלידה. כן אנו מאפשרים את קיצור השהות במחלקת יולדות ואנו מבקשים מהיולדות ומן המלווים לעטות מסכות בכל זמן שהותן במחלקה ובחדר הלידה.

"בלידה רגילה אנו מאפשרים שחרור מוקדם – לאחר 36 שעות מהלידה. במקרה של ניתוח קיסרי אנו נותנים מענה אישי לפי קצב ההחלמה של היולדת".

בספרות הרפואית מדווחים על מספר קטן של נשים הרות, בעיקר מסין, שחלו בווירוס הקורונה. מחקר אחד הראה שאין העברה של הווירוס מהאם לעובר, כפי שנבדק במשטחים ממי שפיר, ומשליה. ישנו דווח בודד על ילוד עם סימנים של קורונה ברחם. כך שהנושא בבדיקה.

"ליתר בטחון ובכדי לתת מענה בטיחותי ומיטבי ליולדות, אנו נוהגים על פי ההמלצות ומנהלים לידות של נשים חשודות או מאומתות תחת ניטור עוברי רציף ולא מאפשרים הפעלה של פרוטוקול לידה טבעית לנשים אלה.

פרט לכך, חדר הלידה מתנהל כרגיל במקרה של נשים בריאות שאינן חשודות בהידבקות בנגיף".

מהן ההנחיות עבור נשים הרות בתקופה זו?

ד"ר שקי טמיר: "ככלל, המשך מעקב רפואי בהריון ממשיך בקופות החולים כסדרו. מטעמים מובנים הרופאים והנשים מתבקשים לרווח מעט את הביקורים בכדי למנוע אפשרות להידבקות במוסדות רפואיים.

אך אין מניעה לביצוע מעקב הריון, יתרה מכך קיימת המלצה לבצעו כסדרו. מנגד קיימת המלצה שלא להרבות בבדיקות וביקורים מיותרים, כמו אלו של "רק לשמוע דופק.

צוות המחלקה במרכז הרפואי זיו ממשיך לתת מענה במסגרת מרפאות הריון בסיכון, בכדי לשמור על הרצף הטיפולי. כל זה תוך הקפדה על בטיחות הנשים והצוות.

"במידה ומופיעים אצל אשה הרה תסמינים כמו חום הגבוה מ-38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, עלי ליצור קשר טלפוני עם מוקד 101 של מד"א.

"אנו ממליצים לא להגיע למרפאת קופת חולים או לחדר מיון. פרמדיק יגיע לבית החולה, יערוך בדיקות מעבדה ויפנה אותה להמשך טיפול לפי הצורך. נשים בהיריון הסובלות מתסמינים כמו חום או שיעול, או כאלו הנמצאות בבידוד ביתי, חייבות להודיע טלפונית למרכז הרפואי לפני הגעתן".

האם הווירוס עובר בהנקה?

"הווירוס לא עובר לחלב אם. אולם האם עלולה להדביק את הילוד במהלך ההנקה. לכן ההמלצה להקפיד על נטילת ידיים לפני הנקה ולאחריה, וכן, לעטות מסכה בעת ההנקה. המלצה זו לנשים חשודות.

רופאים אחדים ממליצים לא להיניק מהסיבות הללו ולהשתמש בשיטה של שאיבת חלב האם".

השפעת הקורונה על הריון ולידה. צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות