fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחופש הגדול הנוער בכרמיאל יוצא לעבודה

ריף הר אבן הוא רק בן 17 וכבר פתח את הנגרייה – מתחם לבילוי ואירועים שבנה במו ידיו והוא מעסיק בו בעיקר בני נוער
בנגריה - ריף הראבן צילום אלכס הובר

ריף הר אבן הוא רק בן 17 וכבר פתח את הנגרייה – מתחם לבילוי ואירועים שבנה במו ידיו והוא מעסיק בו בעיקר בני נוער. שאלנו צעירים וצעירות בעיר מה הם מתכננים לחופש בילויים או עבודה, למה חשוב להם לעבוד וגם מה יעשו עם הכסף שירוויחו

ריף חליווה עם אור מזור בעבודה בנגרייה צילום אלכס הובר

החופש הגדול הוא זמן נהדר לבילויים ולהנאות הרחק מהלימודים, אולם ישנם בני נוער רבים שבוחרים להחליף את המסגרת החינוכית במסגרת תעסוקתית, כך שבימי החופשה הם בעיקר עובדים. עובדים בעיקר במלצרות ופינוי שולחנות בבתקי קפה, כך שלא יזיק לכולנו לדעת את הזכויות המגיעות להם.

בכרמיאל רבים מן הנערים עובדים בחופשה אך לא רק, יש המשלבים במשך השנה את לימודי התיכון עם עבודה קבועה. יש גם יזמים, כאלו שלצד לימודי ובחינות הבגרות פתחו עסק, ובו הם מעסיקים בעיקר בני נוער כל השנה.

אחד כזה הוא ריף הר אבן בן 17 וחצי, שסיים את לימודיו התיכוניים, עם בגרות מלאה, ובשנתיים האחרונות פתח את "הנגרייה" – מקום ייחודי לבילוי בלב איזור התעשייה, בשילוב מקום לאירועים לילדים, שמחות משפחתיות, אך שונה מכל מה שמוכר, על פי דגם שפיתח בעצמו, ורוב המועסקים בו הם בני נוער.

מה היא "הנגרייה"?

"הכל התחיל כשלסבא שלי מני חלווה ז״ל, אחרי שמכר את מפעל הדלתות הגדול במזרח התיכון ״מפעלי עץ כרמיאל״, הייתה נגרייה קטנה שבה ייצר ובנה כל מיני רהיטים ודברי עץ, בעיקר לילדים ולנכדים. הנגרייה הזו הייתה מקום שהרבה אנשים היו באים אליו כדי להיעזר בו מבחינה מקצועית, היו בונים לעצמם דברים קטנים, וגם היו באים לקבל עצה עסקית, או פיננסית.

לאחר שנפטר, אני לקחתי את כלי העבודה ואת המכונות הקטנות שהיו בנגרייה, ובדיוק כמו סבא שלי, בזמן השיעורים הייתי מתכנן, משרטט וחושב על הפרויקט הבא. בסיום יום הלימודים, הייתי יורד למוסך אצלי בבית ומתחיל בבניית הפרויקט.

עד שהמוצר לא היה מושלם, בדיוק בהתאם למה שתכננתי – לא הייתי הולך לישון, גם אם למחרת היה יום לימודים רגיל.

את "הנגרייה – מתחם אירועים" הוא הקים לפני כשנה עם בן דודו, לידור סבח, הנכד של אברהם חליווה, שהיה שותפו ואח של סבא מני, באותו המקום שבו הייתה הנגרייה של סבא ומכאן בא שמו של מתחם האירועים.

"הכל התחיל מאותה הסיבה לאהבה שלי ליצור ולבנות דברים וכל מה שיש בנגרייה בנינו לבד ללא בעלי מקצוע בכלל. הרצפה, הבמות, הבר, החשמל, המנורות, את כל העיצוב עשינו לגמרי לבדנו. בנגרייה מתקיימים אירועים שונים כמו בר מצווה, בת מצווה, חנות, וכמובן, ימי הולדת".

איך נולד הרעיון להעסיק בני נוער?

"המקום משתף פעולה עם בעלי מקצוע כרמיאלים כמו דיג'יי, מעצבי בלונים, צלמים ועוד שחלקם הם בני נוער. כל מי שעובד אתנו מקבל שכר על פי חוק, בתלוש משכורת, עם כל הזכויות הסוציאליות".

אז מה תעשו בחופשה?

צעירים וצעירות, חלקם מועסקים גם אצל הר אבן, מספרים על התכנונים לחופשה, איפה הם עובדים וגם מה הם חולמים לעשות כשיהיו גדולים

ריף הר אבן

בן 17.5, בנם של יוסי וגלית, נכד של רחל ואברהם הלוי ורחל ומני חליווה, מ-50 המשפחות הראשונות שהגיעו לכרמיאל.

"סיימתי את לימודי התיכון השבוע במגמת קולנוע, בבית הספר אורט פסגות בעיר, ומאז שאני זוכר את עצמי עסקתי ביצירה, ובבניית פרויקטים כמו מכוניות קרטינג, אופנועים, עבודות עץ ומה לא. יש לי קעקוע בכף הרגל שמאפיין את מי שאני שאומר: ״לחלום – לתכנן – ולבצע״.

אני טוען שלכול מי שיש לו חלום, שלא יפחד להגשימו, זה המוטו שלי בחיים, ובהצלחה לכול החולמים".

ריף הראבן, צילם אלכס הובר

עידן שבו

בן 18, בוגר מגמת פיזיקה, עובד ב"מלך הפיצה" – פיצרייה בשכונת רבין.

"את העבודה בפיצה סידר לי חבר. אני מכין פיצות. עובד מול הקופה. מול התנור. מכין סלטים, בצק, מקבל הזמנות ושומר על ניקיון המקום. אני עובד כדי לחסוך ובעיקר לממן לעצמי כמה שיותר טיסות וחופשות בחו"ל ורוצה גם לקנות רכב.

בחופש אני מתכנן לעבוד כפולות עד הגיוס ומדי פעם לקחת חופש ולבלות עם חברים בנגרייה ובמועדונים מחוץ לעיר.

זה חשוב לעבוד כי עכשיו כשאין מסגרת זה מכניס אותך ללו"ז מסוים ששומר עלייך מסודר ועם יכולת כספית, ובנוסף, זה מכין אותך לעולם האמיתי.

כשאהיה גדול אני מתכנן לנהל חברה מצליחה ולעשות כמה שיותר כסף".

עידן שבו צילום עצמי

שון איגדל

בן 17.5, לומד במגמת קולנוע, עובד כמלצר בסושימי.

"אני תמיד מסדר לעצמי את העבודות שלי ואני עובד מכיוון שהגיע הזמן, לפי דעתי, להרוויח בעצמי וללמוד מה הוא מוסר עבודה וכבר מכין את עצמי לחיים של אחרי הצבא. בין לבין אני אוהב לצאת עם חברים.

את הכסף שארוויח בתקופה הזו אחסוך לטיסות לחו"ל ולדברים שהלא ידועים לי בשלב זה.

בעתיד, ארצה ליישם את מה שעשיתי במגמת הקולנוע ולהיות עורך סרטים ותכניות".

שון אגדל צילום פרטי

אור מזור

בן 17, בוגר מגמת פיזיקה – כימיה בפסגות, עובד בפסטיבל המחול כרמיאל ובעבר בבחירות.

"חשוב לי לעבוד כדי לעשות עם עצמי משהו ולא סתם לשבת בבית, במיוחד כשנגמר בית הספר. בנוסף, חשוב להרוויח קצת כסף לפני הצבא. אני מתגייס בחודש אוקטובר ומתחיל גיבוש טיס. ועם הכסף שארוויח אטוס עם חברים לחו"ל.

בנוסף לעבודה אבלה עם החברים, בכרמיאל אפשר לצאת לכמה מקומות מעל גיל 18 כמו פאב כרמיאל, אגדה וכל מיני מקומות בסגנון.

מהעבודות שלי למדתי שכל עבודה יכולה לתרום לי לעתיד בניסיון והתנסות במשהו חדש".

אור מזור עם אביו יוסי צילום פרטי

מאור ברקו

בן 15.5 עובד כדיג'יי כל השנה.

"אני עובד כי להיות דיג'יי זה החלום שלי. התחלתי לעסוק בזה מגיל 10.

חשוב לי לעבוד קודם כל כדי להגשים את עצמי, לדעת להעריך את הכסף ולהבין שכדי להצליח צריך להשקיע. ובין לבין גם אבלה עם החברים.

המסר שלי לבני נוער בגילי הוא לא לוותר על החלומות. תשקיעו כמה שיותר ובסוף תוכלו להגשים כל חלום. אני היום צובר ניסיון שיקל עליי בעתיד, אני רוצה להיות דיג'יי מצליח ולהמשיך לעשות שמח לאנשים, אני חוסך את הכסף כדי לקנות ציוד חדש, אני כל הזמן מתחדש ויש לי מנהל עסקי, אביב, שעוזר לי ומנהל לי את האירועים".

מאור ברקו צילום פרטי

ליאל פרוכטמן

בת 19, בוגרת מגמת אמנות, עבדה במלצרות בטאגלוס ובקונדיטוריית שני, מתגייסת בקרוב.

"עבדתי כדי לחסוך כסף לטיול עם חברות לפני הצבא ובכללי בכדי להקל על ההורים שלי. כרגע הפסקתי לעבוד כי בעוד חודש אני מתגייסת ואני רוצה ליהנות בלי מחויבויות. בעייני זה חשוב לעבוד כי זה מבגר אותך בתור בן אדם, זה עוזר להבין איך מתנהלים יחסים בין עובד למעסיק ומלמד אותך איך להתנהל עם כספים בדרך נכונה, משהו שבבית הספר לא מלמדים וגם זה סוג של אחריות עצמית, לא כמו בבית הספר שאפשר לתת לאמא לטפל כשיש בעיות.

לגבי העתיד, יש לי הרבה כיוונים למה שאני רוצה להיות כשאהיה גדולה אבל אני לא סגורה על אף אחת מהם אז כרגע אני לא יודעת".

בני נוער, הכירו את זכויותיכם

גיל ההעסקה מינימלי לבני נוער הוא 15 במהלך שנת הלימודים, ו-14 במהלך חופשות. בני נוער שטרם מלאו להם 15 שנה, מותר להעסיק רק בעבודות קלות.

אסור לשלם לנוער עובד שכר הנמוך משכר מינימום לנוער.

אם יש צורך בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה, על המעסיק לשלם הוצאות נסיעה.

יש עבודות אסורות לבני נוער?

אסור להעסיק נוער בעבודות של תהליכי ייצור. החל מיום 28.07.2018 ולמשך תקופה של 5 שנים, אסור להעסיק נוער בבנייה, עבודת בנייה או פעולת בנייה באתר בנייה.

מה צריך כדי להתחיל?

לפני שמתחילים לעבוד יש צורך בקבלת אישור מרופא המשפחה.

בנוסף, יש להציג בפני המעסיק תעודת זהות של הנער או של הוריו, שבה מופיעים פרטיו.

שכר העבודה

המעסיק מחויב לשלם את שכר המינימום לפי החוק, גם אם אתם מוכנים לעבוד עבור שכר נמוך יותר.

שכר המינימום החודשי לנוער מחושב כאחוזים משכר המינימום החודשי הכללי במשק, והוא מחושב לפי חלוקה של השכר החודשי ב-173.

לפרטים נוספים: אתר כל זכות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות