מורן אלויה מחדרה היא יועצת עסקית בענף המזון ועומדת בראש העמותה "פרויקט עסקית _ יזמות נשית" שעוזרת לנשים לצאת לעצמאות ולהצליח בעסקים * מקבוצה קטנה בפייסבוק הרעיון שלה הפך למפלצת, וכיום היא מדריכה אלפי נשים: "כולם עושים טעויות, אבל צריך ללמוד מהניסיון של אחרים"
"מהפכה נשית בישראל? ממש לא. רחוק מזה. יש עוד כל כך הרבה שלבים לעבור כדי שלא נוכל לדבר על מהפכה, אלא לפחות להתקרב ולהשתוות לגברים. אולי יש שיפור קל ב~20 השנה האחרונות, אבל הוא קטן ומזערי".
כשמורן אלויה מחדרה מדברת על מהפכה נשית, היא יודעת מה היא אומרת. לא בכדי היא עומדת בראש עמותה שסחפה לשורותיה למעלה מ~9,000 נשים בכל רחבי הארץ. העמותה, "פרויקט עסקית _ יזמות נשית", הוקמה לפני חמש שנים לאחר שאלויה הבינה עד כמה קשה להצליח היום כעצמאי, על אחת וכמה וכמה כעצמאית. והכל מתוך ניסיון אישי שלה. לאור ההצלחה הגדולה שלה היא אפילו זכתה להדליק משואה ביום העצמאות האחרון בחדרה.
הווירטואליות הפכה למציאות
אלויה, בת 36, נשואה ואם לשני בנים (השלישי בדרך), עסקה שנים בתחום המזון, בעיקר בבתי קפה ובמסעדות. היא הייתה סמנכ"לית של רשת קופי בין, מנהלת המותג אספרסו בר, פתחה את ארומה חדרה. האסימון ירד לה לאחר לידת בנה השני: "החלטתי שהגיע הזמן לעשות את הדברים בשבילי ולא בשביל אחרים. והיום אני יועצת עסקית בתחום המזון. ויש תחתיי 10 פרילנסרים".
הרעיון להקים את העמותה צמח כאמור מתוך הניסיון העצמי שלה, הקשיים שחוותה על בשרה, עד כמה קשה להסתדר בעולם העסקי. בטח כאישה. "היום כדי להצליח אתה חייב תמיכה. לנשים מאוד קשה לעשות את המעבר משכירה לעצמאית. את רגילה לשיחות מסדרון, למתנות בחגים, לחברה. ופתאום את לבד".
איך זה התחיל?
"פתחתי קבוצת פייסבוק אזורית לנשים. היו בה איזה 200 נשים. לאט לאט החלטתי להוציא את הווירטואליות ולקיים מפגשים פרונטליים. המון נשים הגיעו. אלה היו מפגשים של לימודי עסקי ויזמות. נוצר ביקוש גדול. והפכנו את זה למשהו ממוסד. כיום אנחנו 10 נשים, עצמאיות, כולן מחדרה, עם המון רצון טוב לתרום, ואנחנו עורכות מפגשים כאלה. איך להיות עצמאית, איך לנהל עסק, שיווק, תוכנית עסקית. כל מה שצריך. אחרי שנה הבנו שזה גדול מאיתנו. לכל מפגש הגיעו עשרות נשים וקיימנו שניים כאלה בכל חודש. החלטנו לפתוח עוד ועוד מוקדים והיום יש לנו קבוצות גם בחיפה, הרצליה, באר שבע, פרדס חנה".
מה הערך המוסף?
"אנחנו מעניקות מערך לימודי לכל אורך השנה. בכל חודש נושא אחר. מפגש אחד הוא סדנה לימודית ואחד הוא כנס. יש לנו מערך נטוורקינג מסודר וכמו שאמרתי הביקוש רק הולך וגדל".
כמי שמעורה מאוד בתחום, את בטח מבינה שחלק גדול מהנשים שאת מעבירה להן ידע, יפתחו עסק אבל יסגרו אותו מהר מאוד…
"ממש לא. אם היום הסטטיסטיקה של העצמאים היא סגירת העסק תוך שנתיים, בעמותה זה אחת לחמש שנים. פחות מ~10 אחוז סגרו, יש לנו 90 אחוזי הצלחה".
אבל יש פה סיכון.
"המשיכה למקומות מסוכנים נובעת בדיוק מהרצון לשבור את הסטטיסטיקה. אגב, בענף המזון היא הרבה יותר גרועה, וזה נובע אך ורק מחוסר ידע. צריך ללמד את הסיכונים מראש. האם שווה לאישה בכלל לצאת להרפתקאה? הרי יש מסעדות ובתי קפה שקיימים 25 ו~30 שנה. הכל שאלה של ניהול. זה המפתח להכל. מי שמנסה לבד וטועה על בשרו מפספס את המטרה. טעויות כולם עושים, אבל צריך ללמוד מהניסיון של אחרים. ככל שיש יותר ידע _ הסיכון קטן".
ויש מחשבות לגדול עוד יותר?
"כמובן. הרעיון הוא לגדול כמה שיותר ולהגיע לכמה שיותר עסקים, גם בעסק הפרטי שלי וגם במסגרת העמותה. היום יש לנו 9,000 נשים ואנחנו רק בתחילת הדרך".
מה המסר שלך?
"לא לתת לפחד להשתלט. לא לתת לו להיות מכשול. כן לקחת סיכונים, אבל שזה יהיה סיכון מחושב. להגשים את עצמך, בלי להתחשב במגבלות שמסביב".
זה יפה בתיאוריה, אבל המציאות מוכיחה אחרת.
"ממש לא. זה אפשרי לגמרי. הכל בראש. הכל אפשרי, צריך רק לרצות. אפשר לעשות מה שרוצים, מתי שרוצים ואיך שרוצים. איך אני מצליחה להיות גם אמא לשניים, אני גם בהריון, וגם רצה בעסק שלי ובעמותה? כי הכל מתוכנן וידוע".