fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פצצות מתקתקות: אחד מכל שני כלי רכב לא תקין

נתונים חמורים של ליקויים בכלי רכב נמצאו על ידי ניידות הבטיחות . יותר ממחצית המשאיות שנבדקו נמצאו עם ליקויים
משאית התהפכה בשדרות ההסתדרות | צילום: דוברות איחוד הצלה
משאית התהפכה בשדרות ההסתדרות | צילום: דוברות איחוד הצלה

48.6 אחוזים מכלי הרכב שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל בשנת 2020, נמצאו עם ליקויים, חלקם עם ליקויי בטיחות חמורים, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.

31,498 כלי רכב נבדקו במהלך שנת 2020 כאשר ב-15,315 כלי רכב נמצאו ליקויים. ב-85 כלי רכב נמצאו ליקויים חמורים שחייבו את הורדת כלי הרכב בגרירה.  4,040 כלי רכב הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון.* 11,190 כלי רכב נבדקו ונמצא בהם ליקויים מזעריים המחייבים תיקון.

מהנתונים עולה שכלי הרכב בפריפריה ישנים יותר, פחות בטיחותיים ומניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי כלי רכב ישנים גם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות. בשנת 2018 כלי רכב פרטיים ישנים, בני 13 שנה ויותר, היו מעורבים בשיעור של 54 אחוזים יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. בישראל ישנם 2.98 מיליון כלי רכב פרטיים, כאשר קיימים כ-387 אלף כלי רכב ישנים בני 13 ומעלה. 249 כלי רכב פרטיים היו מעורבים בתאונות קטלניות עם הרוג אחד לפחות בשנת 2018, כשב-49 מהן היו מעורבים כלי רכב ישנים. כלי הרכב הישנים, מהווים כ-13 אחוזים ממצבת כלי הרכב הכוללת אך מעורבים ב-20 אחוזים מהתאונות הקטלניות – כלומר מעורבות גבוהה (54%) ביחס למספרם במצבת כלי הרכב.

להלן ממצאים נוספים שעלו מהבדיקות: 18 אחוזים מכלי הרכב נסעו עם משקל גבוה מעל המותר. 35 אחוזים מכלי רכב נוסעים עם צמיגים לא תקינים. 52 אחוזים מהמשאיות נמצאו לא תקינות. 19 אחוזים מהאוטובוסים בתחבורה הציבורית נמצאו עם ליקוים. 68 אחוזים מרכבי ההסעות נמצאו לא תקינים. 58.5 אחוזים מכלי הרכב בחברה הערבית נמצאו עם ליקויים. 32 אחוזים מהאופנועים והקטנועים נמצאו לא תקינים

בקרית מוצקין יש 377.7 כלי רכב לאלף תושבים והיא מדורגת במקום ה-29 בדירוג כלי רכב לתושבים. קרית אתא במקום 36 עם 364 כלי רכב לכל אלף תושבים, קרית ביאליק במקום 41 עם 360 כלי רכב לכל אלף תושבים וקרית ים במקום 64 עם 306.2 כלי רכב לכל אלף תושבים. בחיפה ישנם 343.6 כלי רכב בבעלות פרטית בשיעור לאלף תושבים והיא מדורגת במקום ה-53 בכמות כלי הרכב בבעלות פרטית ביחס לכל אלף תושבים. הקריות וחיפה משתרכות הרבה מאחור אחרי ערים במגזר הערבי כמו סח'נין שמדורגת במקום השביעי ושפרעם שמדורגת במקום העשירי.

לתקינות כלי הרכב חשיבות מכרעת במניעת תאונות דרכים. בזמן חירום הרכב נדרש לעמוד בכוחות גדולים המופעלים עליו והוא צריך להגן על הנוסעים. תקינות קורות הפלדה, המנוע, הבלמים ושאר מערכות הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הנתונים מלמדים שכלי רכב רבים עלולים לא לתפקד בשעת חירום ולמעשה להפוך למלכודת מוות עבור הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. ככל שכלי הרכב ישן יותר, הוא פחות בטיחותי לנוסעיו. כלי רכב ישנים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.

עם זאת יש לזכור כי מדינת ישראל אינה יוצאת עם ידיים נקיות ממחדלי הבטיחות. שיטת המיסוי שמתייחסת לבעלי מכוניות כאל פרה חולבת, מניבה למדינה מדי שנה כ-40 מיליארד שקלים. על חלפים מוטלים מיסים גבוהים כמו בתחום הצמיגים לאופנועים שמחירם בארץ עומד על 300-500 אחוזים יותר מאשר באירופה או ארצות הברית. בנוסף, יבואני החלפים שרוצים גם הם להרוויח כמה שניתן, מעדיפים למכור ברווח גדול ככל האפשר מתוך ידיעה כי מרבית בעלי המכוניות שזקוקים לחלפים אינם יכולים להמתין להגעתם מחו"ל.

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "נתוני הבדיקות שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביצע מצביעים על תמונת מצב מסוכנת וכישלון גדול של המשרד עצמו. כל כלי רכב שני לא תקין, וחלק גדול מכלי הרכב הם פצצות מתקתקות שמסכנות את החיים של כולנו. למול הנתונים הקשים במשרד התחבורה רוצים להאריך את משך הטסט לרכב משנה אחת לשנתיים. החלטה כזאת מהווה פגיעה קשה בתקינות כלי הרכב ובבטיחות. הארכת מרווח הבדיקות משנה לשנתיים עלולה להגדיל את מספר כלי הרכב הנוסעים בכביש עם ליקויי בטיחות חמורים. במקביל, כל פעולה שמגדילה את טווח הזמנים בין הבדיקות חייבת להיות בהתאמה לחיזוק מערך הבדיקות והאכיפה המשטרתית. חייבים להוסיף עוד ניידות בדיקה, עוד משקלים ולבצע הרבה יותר בדיקות תקינות כדי לייצר הרתעה בקרב הנהגים שנוסעים עם כלי רכב שעלולים להוות מלכודות מוות במקרה של תאונת דרכים".

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות