Page 8 - ahadera12v10
P. 8

‫‪mouse.plus@omer-media.co.il‬‬                                                            ‫* מגזין‬

‫נטע פלג | ‪gmail.com‬ו @ ‪ | neta.mag1‬צילום‪ :‬הדר סייפן‬

‫וגם מתחבר לילדות שלי ולהתייתמות מאב‪,‬‬       ‫ראה שבין קהילת האמנים בישראלנ‬               ‫בתערוכת הגמר שלה‬
‫שהייתה מקום של שבר שנמצא מתחת לשכ־‬                                                     ‫במסלול "אמן‪-‬מורה"‬
‫בות‪ .‬כל מיני מעברים למקום של בנייה אישית‬   ‫תתקשו למצוא אמניות שהן גם דתיות וגם‬         ‫במכללת אורנים‪ ,‬הציגה‬
                                           ‫מורות (אם כי היום זה יותר נפוץ מפעם)‪,‬‬
        ‫שכל הזמן מכילה בתוכה את העבר"‪.‬‬     ‫אבל האמנית תמר צדוק מפרדס חנה היא‬           ‫תמר צדוק סדרת‬
                                           ‫ייחודית ואותנטית ברובד נוסף ‪ -‬כמי שחוותה‬
      ‫מיזם הסרט והארגזים‬                   ‫את תוכנית ההתנתקות של קיץ ‪ 2005‬על בשרה‪,‬‬     ‫עבודות‪ ,‬בהן היא מפסלת‬
                                           ‫ויותר מזה‪ ,‬גם יצרה מתוך המקום המורכב‬        ‫ומפלסת שכבות של‬
‫היא בת ‪ ,36‬נשואה ואם לארבעה‪ .‬עוד‬                                                       ‫חומר במטרה למזג בין‬
‫כילדה ידעה שתעסוק באמנות‪ .‬באשר לסגנון‬                                     ‫והכואב הזה‪.‬‬  ‫זיכרונות עבר להווה‬
‫שלה‪ .‬היא מגדירה את הרישום כנקודת המוצא‬     ‫צדוק לא ששה לדבר על הימים ההם‪ ,‬כש־‬          ‫ולהרכיב את זהותה‪ .‬עד‬
‫ומשם יצירתה מתרחבת לעיסוק בחומרים נוס־‬     ‫ממשלת ישראל פינתה באופן חד צדדי את‬          ‫שהגיעה לפרדס חנה‬
‫פים ‪ -‬רישום על בדים ועל קרעי בדים שאותם‬                                                ‫בתחילת הקיץ האחרון‪,‬‬
                                                       ‫תושבי ההתנחלויות בגוש קטיף‪.‬‬     ‫היא עברה לא מעט‬
                    ‫היא חיברה לדמות אחת‪.‬‬                    ‫קשה לגעת בחוויה הזו?‬       ‫תחנות בחיים‪ ,‬הבאות‬
‫עד שהגיעה לפרדס חנה בתחילת הקיץ‪,‬‬                                                       ‫לידי ביטוי בעבודותיה‪.‬‬
‫עברה צדוק לא מעט תחנות בחיים‪ .‬היא נו־‬      ‫"לא יודעת אם קשה לגעת בזה כמו שאני‬          ‫אחת מהן היא ההתנתקות‬
‫לדה בניר עציון‪ ,‬גרה תקופה במצפה הושעיה‪,‬‬    ‫לא מונחת שם היום‪ .‬אני חושבת שפרויקט‬         ‫מביתה בגוש קטיף‬
‫ואחרי שהתייתמה מאביה עברה עם אמה לנווה‬     ‫הגמר שלי אז בלימודים היה מין אמצעי לעבד‬
‫דקלים בגוש קטיף‪ .‬לא רק שהיא חוותה את ימי‬   ‫את מה שעברנו שם‪ ,‬אבל ממקום הרבה פחות‬
‫ההתנתקות על בשרה‪ ,‬היא גם יצרה במהלכם‬       ‫דרמטי‪ .‬יותר דרך רישומי פחם של המקום‬
‫את עבודת הסיום של לימודיה במכללת אמו־‬      ‫שהכרתי כבית ואחר כך את אתר הקרווילות‬
‫נה ‪ -‬מיצב שקראה לו "בית"‪ ,‬ובעצם תיעד‬       ‫בניצן‪ ,‬שלשם העבירו אותנו אחרי ההתנתקות‪.‬‬
‫את השבוע האחרון לקיומו של הבית שלה ומה‬     ‫מה שכן‪ ,‬יש מוטיב חוזר בכל העבודות שלי‬
                                           ‫והוא המקום של המתח בין הרס לבנייה‪ ,‬לש־‬
         ‫שעובר על קירותיו בעת ההתנתקות‪.‬‬    ‫כבות ולחספוס של החומר‪ ,‬שזה משהו שמו־‬
‫"לקחתי מצלמה ביתית ותיעדתי בסרט‬            ‫ביל אותי לאורך כל היצירה שלי‪ ,‬בין אם זה‬
‫וידיאו את השינוי שעבר על הבית בשבוע שלפני‬  ‫קשור להיבט של ההתנתקות‪ ,‬להיבט האישי‬

                                                                                       ‫‪ 12.10.2018 8‬עכבר העיר‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13