Page 10 - ahadera12v10
P. 10

‫* מגזין‬

                                         ‫מתוך עבודת הגמר של תמר צדוק צילום‪ :‬עצמי‬  ‫"בניתי מיצב‬
                                                                                  ‫למנוהלאראגרוזיז‪,‬םעשלינהתנםו‬
                                                                                  ‫היה כתוב 'צבא‬
                                                                                  ‫אוסבנפהיתהתייגנהבהמהוןלםיאשאררתגאזיכל'לם‪.‬‬
                                                                                   ‫החלל‪ ,‬כשבתוך‬
                                                                                   ‫אחד הארגזים‬
                                                                                   ‫כךהשסצרריטךהיהיההמומקערטן‬

                                                                                   ‫באלחהדתהכואפרףג וזילםשכבדית‬
                                                                                    ‫לראות אותו"‬

‫הפרויקטים שהוצגו בתערוכה‪ .‬היא מחברת‬      ‫האמנות מאוד במרכז‪ .‬במקום שממנו אני‬              ‫שומר את זה לעצמך"‪.‬‬
‫בין הזהות של האישה בבית עם האמנות‬        ‫מגיעה תמיד ישימו את שאר הדברים בצד‬       ‫בתערוכת הגמר הציגה‬
‫שלי‪ .‬אם יש קונפליקט בין חיי היום‪-‬יום‬     ‫כמותרות‪ ,‬כלומר יש משהו בבחירה שלי‬        ‫צדוק את "בין השכבות" ‪-‬‬
‫לאמנות? אני חושבת שזה קונפליקט של‬        ‫לשים קודם כל את המשפחה במרכז כי רוב‬      ‫סדרת עבודות בהן היא מפ־‬
‫כל אמא שהיא עובדת במשרה מלאה‪ .‬לא‬         ‫האמנים שהיו איתי במסגרות הלימוד או‬       ‫סלת ומפלסת שכבות של חומר במטרה‬
‫יודעת אם זה קונפליקט פנימי כמו שצריך‬     ‫שהגיעו בגיל מבוגר ממני או שלא היו להם‬    ‫למזג בין זיכרונות עבר להווה ולהרכיב‬
‫למצוא זמן‪ ,‬מקום ומרחב לעשות את זה‪,‬‬
                                                      ‫יותר מילד אחד או שניים"‪.‬‬                              ‫את זהותה‪.‬‬
  ‫להשאיר לזה זמן או יום חופשי בשבוע"‪.‬‬    ‫את בעצם אמרת מה שברור‪ .‬שבמנט־‬            ‫"כאישה‪ ,‬כמורה וכאמנית‪ ,‬אני מזהה‬
‫יכול להיות שיש קונפליקט בין משרה‬         ‫ליות הדתית מחנכים אתכם קודם להקים‬        ‫במרחב היצירתי והאמנותי כלי לשיקוף‬
‫אולי שגרתית ואפרורית של הוראה לבין‬                                                ‫התהליכים הפנימיים שלי‪ .‬הטיפול בשכבות‬
                                                                    ‫משפחה?‬        ‫רבות של תכנים שונים והבאתם לכדי יצירה‬
                       ‫להיות אמנית?‬      ‫"אפשר להגיד שגם האישה וגם הגבר‬           ‫אחת מעמיקים את החוויה שלי כיוצרת המ־‬
‫"אני מורה לאמנות‪ ,‬וגם בלימודים חי־‬       ‫שמים את הרצונות בצד‪ .‬הרבה אמנים שאני‬     ‫נסה לגשש את הדרך האמנותית לביטוי של‬
‫דדו את הקשר בין שתי הזהויות האלו‪ .‬גם‬     ‫מכירה שמים את האמנות במרכז או באופן‬      ‫בנייה אישית ובניית הבית‪ .‬זו עבודה כמו על‬
‫מהוראה יש השראה‪ .‬אני חושבת שהרבה‬         ‫שווה למשפחה‪ ,‬ואני צריכה לעשות מן מסע‬     ‫זמנית‪ .‬יש הרבה שכבות של נייר שמכסות‬
‫מעולם התוכן שאני עוסקת בו‪ ,‬התרגילים‬      ‫‪ -‬להחליט שאני בוחרת בזהות כפולה או‬       ‫וחושפות‪ ,‬שכבות של זמן‪ ,‬נראה קצת כמו‬
‫שאני נותנת לתלמידים‪ ,‬תובנות בעבודה‬       ‫משולשת של אמנית שהיא גם אמא ומורה‪,‬‬
‫איתם‪ ,‬וגם זה שאת כל היום נמצאת עם‬        ‫אבל מעבר לכך אני כן רואה את החיבור‬           ‫מוצג ארכיאולוגי‪ ,‬כמו שכבות בנפש"‪.‬‬
‫תלמידים שיוצרים ועוברים תהליכים ‪ -‬זה‬     ‫בזה שהמקום הדתי‪ ,‬נקרא לזה כך‪ ,‬או‬         ‫מה חשוב לך להעביר ביצירה שלך‪,‬‬
‫נותן גירוי‪ .‬אני מאמינה שמורה לאמנות גם‬   ‫המאמין‪ ,‬שם אותי במקום של התבוננות‪,‬‬
‫אם הוא לא מגדיר את עצמו כאמן ומציג‪,‬‬      ‫אמונה בשינוי פנימי ואני חושבת שהמרחב‬                   ‫איפה את רוצה להשפיע?‬
‫בעיניי זו חובה שהוא יצור וירגיש את החו־‬  ‫הזה של יצירה‪ ,‬להכניס יצירה ותהליכים‬      ‫"העבודות שלי עוסקות במקומות שהם‬
                                         ‫של אמנות לתוך הבית מאפשרים תהליך‬         ‫שבורים‪ ,‬קרועים‪ .‬בפעולות האמנותיות‬
                       ‫מרים בעצמו"‪.‬‬                                               ‫שאני מציעה יש הרבה חומרים שאני קורעת‬
‫בימים אלו מתוכננת תערוכה שמג־‬                              ‫של התבוננות פנימה‪.‬‬     ‫אותם או שנקרעים במקריות תוך כדי עבו־‬
‫בשת שיתוף פעולה בין אמניות בכמה‬          ‫"אני מסתכלת על החיים ועל היומיום‬         ‫דה ואני בעצם מנסה לאחות את הקרעים‬
‫מוקדים בארץ‪" .‬אנחנו נפגשות אחת‬           ‫שלי‪ ,‬כשאני עושה אמנות‪ ,‬ולכן זה מאוד בא‬   ‫האלה ולבנות‪ .‬הם לא נעלמים אלא נוכחים‬
‫לחודש‪ ,‬עובדות‪ ,‬מדברות‪ ,‬מתכננות‬           ‫לידי ביטוי בפרויקט הגמר האחרון שלי‪,‬‬      ‫בעבודות‪ ,‬כדי לקיים את המתח בין בנייה‬
‫את התערוכה‪ .‬אני גם כותבת עכשיו‬           ‫ששיקף מאוד עבודה בתוך החיים‪ .‬אם עד‬       ‫אישית למקום שנהרס‪ .‬אני חושבת שיש שם‬
‫את עבודת הגמר על פרויקט הסיום‬            ‫עכשיו היה לי סטודיו ויצרתי קצת במנותק‪,‬‬
‫באורנים‪ ,‬מסמך שמלווה את גוף העבודה‬       ‫כי לא יכולתי להכניס את היצירה לתוך‬                    ‫מסר של בנייה ושל תיקון"‪.‬‬
‫של התערוכה עצמה‪ ,‬ואני מתכוונת לה־‬        ‫הבית‪ ,‬אז העבודה האחרונה שלי היא ממש‬      ‫איפה בעינייך מתחבר המקום של האמ־‬
‫משיך‪ ,‬ליצור ולהשיג מתוך מקום שקשוב‬       ‫בתוכו‪ :‬העתקתי כל מה שדומיננטי בבית‬
‫לעצמי בקצב שלי ולא לרוחות שנושבות‬        ‫שלי‪ ,‬כל מיני דימויים מתוכו ‪ -‬אם זו הספ־‬                ‫נות להיותך אשה דתייה?‬
‫מבחוץ ולא מתאימות לי‪ ,‬אלא לעשות‬          ‫רייה הענקית בביתי שכולה ספרי קודש או‬     ‫"יש איזה פרדוקס‪ .‬רוב האמנים שאני‬
                                         ‫מפה‪ .‬זו העבודה שהמבקרים הכי אהבו מכל‬     ‫מכירה החלו את הקריירה שלהם לפני‬
        ‫את הסינון ולקבוע את הקצב"‪.‬‬                                                ‫שהקימו משפחה‪ ,‬אם בכלל הקימו משפ־‬
                                                                                  ‫חה‪ ,‬ואז הם בעצם עלו על הגל ושמו את‬

                                                                                  ‫‪ 12.10.2018 10‬עכבר העיר‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15