fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המושבה הישנה והטובה

זכרון יעקב הגיע לגיל מכובד ביותר וחגגה בסוף השבוע 132 אביבים. זו רק תחילת הדרך, אבל תראו כמה היא הספיקה בינתיים
תגידו מזל טוב למייסדים. זכרון יעקב בת 132. צילום: ארכיון משפחת צוק (צוקרמן)

132 שנים הם לא עניין של מה בכך, בטח עבור מושבה שהוקמה במדינה שצעירה ממנה ב- 66 שנה, מחצית התקופה. לכבוד חגיגות יום ההולדת של המושבה המיוחדת והקסומה, קבלו תזכורת קטנה איך הכול התחיל. ציונים שעלו לארץ מרומניה, בחרו להקים את המושבה בתאריך סמלי משהו,  ה-6 לדצמבר 1882, יום הדלקת הנר השני של החג. היא הייתה המושבה השלישית במספר שנוסדה בארץ ישראל בזכות עולי העליה הראשונה.  זכרון יעקב לא היה שמה המקורי, היא  נקראה על שם כפר ערבי ששכן שם בעבר – זמארין שם.

את שמה הנוכחי קיבלה המושבה שנתיים אחרי שהוקמה, ונקראה זכרון יעקב, על שמו של  ג'יימס מאיר רוטשילד, אביו של הברון רוטשילד שלקח חסות על המושבה. לא בכדי המושבה מזוהה כל כך עד היום עם משפחת רוטשילד, הברון הנדיב הידוע בנה במושבה את היקב השני בגודלו בישראל, ועוד אז ביסס את כלכלתה על גידול גפנים וייצור יין.

תגידו מזל טוב למייסדים. זכרון יעקב בת 132. צילום: ארכיון משפחת צוק (צוקרמן)

עוד כמה פרטי טריוויה מעניינים:  אברהם מנחם אוסישקין, אחד הדמויות המרכזיות בתנועה הציונית, החליט להקים במושבה את הסתדרות המורים העברית וההסתדרות הכללית,  גופים חשובים ששימשו במלחמת העולם הראשונה בתור בסיס פעילות על המחתרת הציונית ניל"י. ב-1950 קיבלה זכרון יעקב מעמד של מועצה מקומית. כיום היא מונה 23,500 תושבים, שטחה הוא כ-30,000 דונמים והיא עדיין מתפתחת ונבנית.

"אני מברך את המושבה שלנו, נחשבת כאחת הפנינות שנשארו מהעלייה הראשונה" אמר אבוטבול "אני מלא תודה והערכה למייסדים ולעולים שיחד יצרו את שכיית החמדה שנקראת זכרון יעקב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות