fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

 'מתאבדים' על עצי האקליפטוס בחדרה

יחזקאלי. צילום עצמי
יחזקאלי. צילום עצמי

 

סיפורה של העיר חדרה שזור דרך שדרות האקליפטוסים, גזעי העצים שימשו לפרנסה את חלוצי חדרה  והמוטיב המרכזי בסימלה של העיר חדרה הוא עץ האקליפטוס.  על המוטיב הזה, סגנית ראש העיר חדוה יחזקאלי לא מוכנה לוותר בשום אופן. יחזקאלי המשמשת גם כיו"ר הועדה החקלאית בעירייה ומזכיר הוועדה  חיים חומרי, עורכים סיורים עקביים  ועומדים מקרוב אחרי ניסיונות לחבל בעצי אקליפטוס, להרעיל אותם ולכרות אותם.

השבוע הם מנעו כריתתו של עץ אקליפטוס שהספיק לראות הרבה בחייו הארוכים שכן גילו משוערך ב-120 שנים. העץ ממוקם  במתחם החדש של אנרג'י פארק (מעברת אגרובנק) כשלצידו עוד עצי אקליפטוס בני אותו הגיל, כולם עבי גזע מרובי ענפים. יחזקאלי הזהירה יזם שהגיע למקום ורצה לכרות את העץ שאם יעשה כן, יהיה עליו לשלם קנס של עשרות אלפי שקלים לעירייה.

יחזקאלי.  צילום עצמי
יחזקאלי. צילום עצמי

"דווקא באותם עצים מצאו לנכון להרעיל עץ אקליפטוס כדי שפינויו  יאפשר  ביתר קלות לסלול מדרכה במקום" אמרה יחזקלי, “עיניו החדות של מזכיר הועדה צדו את הנעשה, מיד עצרנו את המשך הפגיעה בעץ באמצעות אגרונום שהובהל לשטח ופעל רבות לשיקומו של העץ. העץ גודר, הוזרקו לו חומרים מעוררי פעילות  ובמבחן התוצאה העץ החל ללבלב קם לתחייה וכיום הוא פורח בהדרו”.

לדבריה, עצי האלונים והאקליפטוסים השתרעו  בסביבת העיר  עד שלהי התקופה העות'מאנית. העץ המסמל את התקופה הקשה של ייבוש הביצות והמלחמה במלריה בימי העלייה על הקרקע בשנת 1891 של חלוצי חדרה.

במלחמת העולם הראשונה נסללה מסילת ברזל לאורך החוף. לצורך הסלילה נדרשו כמויות גדולות של עצים, כאדנים לפסי הברזל ובהמשך כחומר הסקה לדודי הקטרים ומהביקוש הנ"ל נכרתו יערות שלמים. "מאז ועד היום שוב ושוב, אנו עדים לכריתת עצי אקליפטוס מטעמים שונים ואנו עומדים ולבנו נכמר", הוסיפה, "כל עקירה וכל גיזום של עצים בכלל ובמיוחד עצי אקליפטוס  מלווים במתן רישיון של פקיד היערות העירוני. לצערינו מצד אחד משרד החקלאות מנפיק רשיונות כריתה וגיזום ומצד שני אנו מתאבדים על כל עץ אקליפטוס”.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות